Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenskeuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lenskeuze

ik twijfel tussen 2 lenzen ; sigma 70-200 f2.8 apo met converter 1/4en sigma 70-300mm f4/5.6 apo
    voor mijn nikon d70 met kitlens 18/70.
    reden ; voor het fotographeren van vergezichten zou een lens met grote opening(2.8) meer vaagheid geven in de diepte dan een lens met kleine opening(f4) .De 2.8 zou dan weer beter zijn voor bewegende objekten. De 70-200 heeft nochtans een kleinste diafragma van 32 en de 70-300 maar max 22.
    Ik zou deze bijkomende lens gebruiken als all rounder, vergezichten-dieren maar minder voor bewegende objekten.
    Last edited by trikkie; 12 januari 2005, 12:46.

Re: lenskeuze

[QUOTE=trikkie]voor het fotographeren van vergezichten zou een lens met grote opening(2.8) meer vaagheid geven in de diepte dan een lens met kleine opening(f4) .[QUOTE]
    Voor vergezichten zul je eerder naar een kleiner diafragma gaan. De 2.8 of 4.0 is daar niet zo belangrijk bij. Indien je portretten wilt maken is het wel van belang. Je kunt het onderwerp dan scherp houden terwijl de achtergrond mooi wazig wordt. 2.8 is dan beter en heeft boevndien als voordeel dat je met minder licht toekunt.

De 2.8 zou dan weer beter zijn voor bewegende objekten.
    Met 2.8 kun je bij minder licht schieten dan bij b.v. 4.0. Dit geeft je de mogelijkheid om de sluitertijd te verkorten en dus minder kans op bewegingsonscherpte.

De 70-200 heeft nochtans een kleinste diafragma van 32 en de 70-300 maar max 22.
    Over het algemeen zul je deze waarden nooit gebruiken.

Ik zou deze bijkomende lens gebruiken als all rounder, vergezichten-dieren maar minder voor bewegende objekten.
    Voor dieren heb je niet snel te weinig milimeters. Zolang je onder redelijke lichtomstandigheden buiten schiet is f4/5.6 prima bruikbaar.

Het is aan jou om te bepalen wat je belangrijkste onderwerpen zullen zijn. het blijft altijd een compromis, wat je verdient aan de ene kant verlies je aan de andere.
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Comment

op het vlak van scherpte zou de f4-5.6 in de natuur dan wel voldoende zijn als d f2.8 geen rol speelt en zo ja zou u dan een sigma 70-300 nemen of een nikkor 70-300

Comment

Als geld geen probleem is zou ik kiezen voor de 70-200 met TC. Deze combinatie heeft meer mogelijkheden en is lichtsterker, zodat ze in minder gunstige lichtomstandigheden toch nog bruikbaar kan zijn.
        Ik dacht echter wel dat de 70-300 makro mogelijk had en dat heeft de 70-200 dan weer niet.
        Ik heb zelf de 70-200 en heb die echt nodig voor indoor sportfoto's. (F2.8 en dan op ISO 800-1600)

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Mijn keus zou zeker de sigma 70-200 met converter zijn.
          Op alle vlakken overtreft hij de 70-300 lensjes.
          Als ik een nadeel moet verzinnen, zou het zijn dat hij moeilijker in je fototas gaat....
          Mijn Foto's

Comment

Trikkie,

ik kan me enkel maar aansluiten bij de vorige reacties. Ik gebruik ook de Sigma 70-200 2.8 + TC. Sigma 70-200 2.8 EX is een solide lens die tegen een stootje kan met een HSM en IF voor een snelle focus. Ik weet niet of dit kan gezegd worden van zijn 70-300 broertje

Als je geen behoefte hebt aan een grote tele gebruik de lens zonder TC. Anders plaats je er een TC tussen. Dit neemt maar iets meer tijd dan van lens wisselen.

Als je nog meer bereik wil kan je ook de 2.0TC gebruiken ipv de 1.4TC. De lens heeft er geen problemen mee en dan krijg je een 400mm F5.6. Dus de beestjes komen nog dichter bij.

Het zal een beetje afhangen hoe vet je spaarvarken is want deze combinatie kost beduidend meer dan de 70-300.
            Als je wat de 2dehands sites zoekt kom je er zeker wel tegen voor een prijske
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Working...
            X