Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70 + Peleng 8mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D70 + Peleng 8mm

Hallo iedereen,

Ik ben van plan om voor mezelf een nieuwjaarsgeschenkje te kopen; meerbepaald een Fisheye voor mijn D70.

Na lang zoeken kwam ik uit bij de Peleng 8mm (http://www.rugift.com/photocameras/p...sheye_lens.htm)

Maar na verder zoeken op het net kwam ik op volgende site waar te lezen stond dat de spiegel van de D70 tegen de lens zou klappen:
    (http://www.muellerworld.com/peleng/) terwijl dit op andere sites wordt tegengesproken (http://www.email-lists.org/pipermail...er/002449.html)

Vraag is nu of iemand ervaring heeft met deze combinatie of als iemand hier zo een 8mm heeft dat ik eerst eens zou mogen komen testen (ik wil gerust eens langskomen als ik welkom ben)

Groeten,
    Thijs
    lowagie.be

Re: Nikon D70 + Peleng 8mm

Hi

Ik zou het niet doen.

Het is een volledig manuele lens, zonder CPU, dus géén lichtmeting met de D70 !!!

Trouwens, ik vind op dat ogenblik de prijs nogal prijzig!

Je bent beter koop met een originele nikon second hand.

Of een echte 16MM AF fisheye, waarmee je weliswaar een 24 mm bekomt, maar het effect van de fish-ey behoudt, als je graag eens bolle foto's hebt, hoewel je dat met PS ook kan bereiken.

Dus, fish-eye enkel een echte 10,5 mm geeft een 180° en behoudt de lichtmeting en de AF werking!

Mvg
    PETER
    een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

Comment

Hallo Peter,
      Eerst en vooral thx voor de reactie!

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens
      Het is een volledig manuele lens, zonder CPU, dus géén lichtmeting met de D70 !!!
      Ben ik verkeerd als ik zeg: Een focus instellen met fisheye is hoofdzakelijk toch op oneindig en die lichtmeting, wel ja, diafragma bij fisheye mag ook zuiver openstaan want de scherpte is er zowiezo dus eigenlijk ist enkel kwestie van beetje trainen en "proberen"... Een fisheye-foto neem je toch op de gemakke en niet snel snel? Of ben ik helemaal fout in mijn redenering?

Trouwens, ik vind op dat ogenblik de prijs nogal prijzig!
      da komt incl verzendingskosten nog op geen 175 euro... Waar en bij welk merk kan ik dan beter gaan?
      Je bent beter koop met een originele nikon second hand.
      Dus, fish-eye enkel een echte 10,5 mm geeft een 180° en behoudt de lichtmeting en de AF werking!
      Ik heb al wat gezocht op die 10,5mm fisheye (op mijn d70 komt die toch al een 15mm als ik me niet vergis), maar die is nergens te vinden (wie is er nu ook zo zot om dat weg te doen). En de goedkoopste dat ik vond is rond de 700 euro... Net iets teveel boven het budget van een student (en dan nog voor een fisheye die maar sporadisch gebruikt zal worden)

Wat denken jullie?
      T
      lowagie.be

Comment

Ik gebruik de Peleng op mijn D60 en ben er heel content van.

Het probleem met de spiegel klopt niet, Dhr. Lampens is slecht geïnformeerd.

Dat de Peleng volledig manueel is, klopt. Dat je D70 daarom geen lichtmeting zou kunnen doen, is uiteraard nonsens. Je zult alleen geen sluitertijdvoorkeuze kunnen gebruiken omdat de camera het diafragma van de lens nu eenmaal niet elektronisch zal kunnen aanpassen.

Daartegenover staat dat deze lens zo'n fenomenale scherptediepte heeft dat je gewoon een diafragma kunt kiezen dat een scherptediepte geeft die zo groot is dat je gewoon niet meer hoeft scherp te stellen (gewoon op oneindig zetten).

De meeste Russische lenzen zijn pure rommel, maar dit is wel een grote uitzondering. En gezien visooglenzen doorgaans duur zijn, is dit een koopje. Vooral ook omdat je een visoog niet vaak gebruikt.

Gewoon doen dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frankonl

Het probleem met de spiegel klopt niet, Dhr. Lampens is slecht geïnformeerd.
          Tenzij ik mij vergis heb ik het niet gehad over een spiegel?

Wat zou hier mis mee zijn?

En twee, een D60 is géén D70! Geloof me, met manuele lenzen werkt de lichtmeter NIET!

Je kan uiteraard testen en testen en op het schermpje kijken of je de lichtsituatie goed hebt ingeschat, of met een losse meter werken.

Een 10,5 mm nikon vond ik onlangs voor een 400 euro, als nieuw.

Dit is inderdaad een 15-16mm maar ook in analoge fotografie komt de 16mm fisheye voor als een beeldvullende lens.

8mm lenzen hebben meestal een rond beeld, en zijn niet beeldvullend, maar dat is een kwestie van smaak en goesting

AF of niet, da's weer een persoonlijke keuze, maar alles op oneindig en diafragma niet aanroeren lijkt mij tochwel een foute keuze.

Licht moet je meten en moet juist zijn! en met een fish eye moet je opletten omdat je heelveel in beeld krijgt, dus ook veel lucht, schaduwpartijen etc....

enfin, als je 175 euro overhebt en wil experimenteren, ga er dan voor!

kijk wel effe of de 8mm het beeld vult of een cirkeltje geeft, of gewoon de hoeken vigneteert gezien de kleinere opp. van de ccd ipv de analoge 35mm film
          een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

Comment

Working...
          X