Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1D mark II vraagje over Dpi

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 1D mark II vraagje over Dpi

Hallo,

Voor het eerst men 1D mark II gebruikt. Ik merkte in photoshop op dat mijn foto's slechts 72 Dpi waren? (genomen L en kwaliteit 10)
    Van alles al geprobeerd.
    Hoe moet ik eigenlijk de DPi verhogen?
    En terwijl ik bezig ben wil ik ook eens aan de 1D mark II kenners vragen wat is eigenlijk het verschil tussen L, M1, M2 en S.
    Nog een vraagje. Met welke parameter kan ik best wat meer fellere kleuren verkrijgen zoals (parameter 1 van een 300 D)?

Re: 1D mark II vraagje over Dpi

DPI betekend niets, wat telt is de totale resolutie in pixels. DPI geeft enkel maar de resolutie weer voor een bepaalde afbeeldingsgrootte, verander de afmetingen in PS (zonder te resampelen!) en de resolutie zal stijgen.

Wat betreft de kleur, dat is iets anders. De mottige kleur van de 1D MkII is één van de redenen dat ik steeds in RAW werk en als converter Capture 1 gebruik SAMEN met het Etcetera HiSat profiel.

Comment

De EOS 1D Mark II is bedoeld voor professioneel gebruik, d.w.z. dat ervan wordt uitgegaan dat de gebruiker zelf naar eigen smaak de verscherping, kleurverzadiging e.d. aanpast in fotobewerkingssoftware zoals Photoshop. De 300D daarentegen is gericht op consumenten: het is mogelijk om geen in-camera verscherping, geen extra kleurverzadiging e.d. te kiezen (RAW mode of - voor een beetje verscherping e.d. maar niet zoveel als op doorsnee 'mik-en-klik' camera's: JPG parameter 2), maar het is ook mogelijk om te kiezen voor een verscherping, kleurverzadiging e.d. zoals die door 'mik-en-klik'-camera's wordt toegepast: JPG parameter 1. Je kunt dit lezen op p. 26 van dit Canon-pdf-document. Daar staat vermeld dat je de instellingen op de 1D Mark II kunt aanpassen tot parameter 2 op de 300D, maar dat je niet een zodanige verscherping, kleurverzadiging e.d. kunt krijgen als bij parameter 1 op de 300D. Om zoveel mogelijk de instellingen op de 300D te benaderen, zijn deze instellingen op de 1D Mark II geschikt (wederom p. 26):
      Sharpness 5
      Contrast +2
      Color Matrix 3-High-Sat

Wat betreft de 72 dpi: maak je niet ongerust, je kunt dat gewoon veranderen in Photoshop zonder de kwaliteit van je foto te veranderen, zolang je het aantal pixels maar niet wijzigt. Je zult zien dat de grootte van je foto bij 72 dpi 48.7 x 32,4 inches (127,7 x 82,3 cm) is. Als je in Photoshop 72 dpi wijzigt in 300 dpi, en de resolutie hetzelfde houdt (3504 x 2336 pixels), dan wordt het formaat 11.7 x 7.8 inches (29,7 x 19,8 cm). Zie de tabel op p. 28 van het pdf-document. Het aantal dpi zegt alleen iets over het formaat als je de foto zou afdrukken. Als je foto's in RAW maakt, kun je het aantal dpi instellen in het RAW-fotobewerkingsprogramma.

Ik heb zelf geen 1D Mark II, dus het verschil tussen L, M1, M2 en S kan ik je helaas niet vertellen.

Comment

Dus als ik het goed begrijp heeft de 1D markII een vaste resolutie van 72 Dpi (die niet verhoogt kan worden).

En wat is eigenlijk het verschil tussen L, M1, M2 en S. Ik fotografeer meestal sport.
        De kleur was inderdaad bij mijn foto's wat mottig. (geen echte felle kleuren)

Comment

In de eerste plaats nen dikke proficiat met de aankoop van ne Mark II.
          Een prachtig toestel dat ongekende mogelijkheden in zich heeft.

Het is echter aan U om deze naar de oppervlakte te krijgen, en daar is tijd voor nodig en ook een beetje doorzettingsvermogen. Het beste advies dat ik u kan geven (buiten het lezen van de Manual) is in RAW te gaan werken op een gekalibreerd systeem, en door de processing je beelden te tunen naar je wensen en verlangens. Dit brengt een kwaliteit naar boven die je maar moeilijk zal kunnen bereiken met de in camera processing.

Nu enkele antwoorden op je vragen:

Je brengt je DPI omhoog in Photoshop, bij mij komen de beelden op met een densiteit van 300 dpi.

L is de volledige resolutie van het toestel L staat voor Large
          M1 is de middenresolutie van je toestel = 3104 X2072 of 6.4 megapixels
          M2 is de middenresolutie van je toestel = 2544 X1696 of 4.3 megapixels
          S is de kleinste resolutie van je toestel = 1728 X 1152 of 2.0 megapixels

Zie blz 44 van de handleiding.

Voor het bepalen van de parameters zie blz 55 en verder

Bij het werken in Raw blijf je met de 0 instelling werken en is er geen bewerking binnen de camera, dit is DE manier van werken.

Nog veel fun met de Mark .
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diego_eos300D
            Dus als ik het goed begrijp heeft de 1D markII een vaste resolutie van 72 Dpi (die niet verhoogt kan worden).

En wat is eigenlijk het verschil tussen L, M1, M2 en S. Ik fotografeer meestal sport.
            De kleur was inderdaad bij mijn foto's wat mottig. (geen echte felle kleuren)
            DPI heeft niets met de camera settings van doen. Het is een eenheid die bij het afdrukken wordt gebruikt ! Deze eenheid stel je in Photoshop in.

En wat die kleuren betreft, tja, het is een proffesioneel toestel, dus het helpt je veel minder dan een 300D dat doet. Je zult via Photoshop of tijdens de conversie als je in RAW schiet de foto's zodanig moeten bewerken dat ze naar je smaak zijn.

Enneh, van harte met je toestel. 'k ben jaloers op je
            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

Comment

Neen, de 1D MkII heeft een maximale resolutie van 3504 x 2336 pixels.
              Op 72 dpi is dat 123.60 x 82.40 cm en op 300 dpi is dat 29.70 x 19.80 cm, enz...

Comment

Oke bedank, allemaal.

Heb me al rot gezocht.
                Van de zelf in te stellen parameters zal ik nog wat afblijven. (heb een Duitse handleiding en das niet echt handig)
                Neem aan dat hij normaal gezien zwart-wit moet kunnen. Moet je die dan via de bijgeleverde software van kleur omzetten naar zwart-wit?

Comment

Oke bedank, allemaal.

Heb me al rot gezocht.
                  Van de zelf in te stellen parameters zal ik nog wat afblijven. (heb een Duitse handleiding en das niet echt handig)
                  Neem aan dat hij normaal gezien zwart-wit moet kunnen. Moet je die dan via de bijgeleverde software van kleur omzetten naar zwart-wit?

Op het toestel zit geen zwart-wit modus, dus omzetten met Photoshop eventueel met een goede plug-in zoals B&W workflow Pro van Fred Miranda.

Indien je wenst kan ik voor U de Nederlandse handleiding vergroot kopieren tegen kostprijs? Of je kan me eens komen bezoeken om wat bij te praten over de Mark II. ik woon in Kontich bij Antwerpen.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Inderdaad in Photoshop, gebruik makend van de channel mixer (monochrome aanvinken) of via een plug-in. FM is goed; dit gebruik ik dikwijls : http://www.rogercavanagh.com/variations/bw/02_bw-1.stm (maar dan wel de betaalde versie die meer kan).

Ik heb zo een beetje de indruk dat je je MkII nogal impulsief aangekocht hebt

Comment

Ik krijg net als de vorige schrijver wellicht bedoeld de indruk dat je beter eerst had kunnen proberen iets over digitale fotografie en beeldbewerking te bestuderen vooralleer je ongeveer de meest professionele camera koopt die toch nog altijd een klein fortuintje kost.
                      Want hoe goed de camera ook is, als je de basistechniek/beginselen niet goed begrijpt (en aan de vragen te merken doe je dat niet) krijg je geen goede foto's omgekeerd geld ook dat als je een heel goede fotograaf bent dan maak je zelfs met een matige camera nog goede foto's.

Ik wens je dus veel succes bij de studie.

groeten

p.s natuurlijk ben ik jaloers op je Mark II

Comment

Hallo,

Voor het eerst men 1D mark II gebruikt. Ik merkte in photoshop op dat mijn foto's slechts 72 Dpi waren? (genomen L en kwaliteit 10)
                        Van alles al geprobeerd.
                        En terwijl ik bezig ben wil ik ook eens aan de 1D mark II kenners vragen wat is eigenlijk het verschil tussen L, M1, M2 en S.
                        Nog een vraagje. Met welke parameter kan ik best wat meer fellere kleuren verkrijgen zoals (parameter 1 van een 300 D)?
                        Zo'n camera en geen kl** afweten van digitale fotografie?
                        "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Hallo,

Van alles al geprobeerd.
                          LOL !!!
                          een 1DII kopen maar geheel niet weten wat er mee te doen!
                          komt dat tegen.
                          mijn S60 heeft heel felle kleuren. ruilen?
                          www.vildaphoto.net

Comment

Working...
                          X