Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn laatste beginnersvragen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mijn laatste beginnersvragen

Ik ben al even bezig met fotografie (maand of 3), maar er blijven toch enkele zwarte gaten bij mij. En omdat er enkel domme antwoorden bestaan:

1) Wat is backfocus?
    2) Wat bedoelt men bij lenzen met die 1:1 en 1:2.5
    3) Hoe zit het nu met die cropfactors van digitale DSLR's? Is dat bij de 300D over x1.6, behalve bij de EF-S lenzen?

Ik heb al eens gesearched op het forum, maar ik zie door het bos de bomen niet meer.

Alvast bedankt!!
    [COLOR=DarkRed]Canon EOS 300D + EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6

Re: Mijn laatste beginnersvragen

Oorspronkelijk geplaatst door FransGuelinckx
    Ik ben al even bezig met fotografie (maand of 3), maar er blijven toch enkele zwarte gaten bij mij. En omdat er enkel domme antwoorden bestaan:

1) Wat is backfocus?
    2) Wat bedoelt men bij lenzen met die 1:1 en 1:2.5
    3) Hoe zit het nu met die cropfactors van digitale DSLR's? Is dat bij de 300D over x1.6, behalve bij de EF-S lenzen?

Ik heb al eens gesearched op het forum, maar ik zie door het bos de bomen niet meer.

Alvast bedankt!!
    alé, je volgende vraag is je eerste "gevorderde"-vraag

backfocus is wanneer je toestel een slecht afgestelde focus heeft (of als de fotograaf z'n toestel slecht bedient, zodat de zone achter het onderwerp scherp is ipv het onderwerp

een 1:1 lens is een lens die het onderwerp op ware grootte kan fotograferen, dit getal is berekend op de maat van een 24x36 mm negatief

een cropfactor is de mate waarmee je de CCD/CMOS moet vermenigvuldigen om dezelfde oppervlakte als een standaard 24x36mm negatief te bekomen. Die cropfactor moet je op alle lenzen toepassen om te weten wat de vergelijkbare beeldhoek van de lens is op een toestel zonder cropfactor. dus ja, je moet ze ook toepassen op lenzen die speciaal voor diitaal gemaakt zijn. deze lenzen hebben en kleinere beldcirkel zodat op een toestel zonder cropfactor er vignetting zou optreden. daarom kunnen deze lenzen enkel op een toestel met cropfactor gebruikt worden

suc6! en als je nog beginnersvragen wilt stellen .. ga je gang

Comment

Ik heb nog grotere beginnersvragen

Met een D70 en de kitlens 18-70 ondervind ik volgend 'probleem', nou ja, misschien is het normaal.

Als je de schakelaar op 'auto' zet, en de ISO op auto, dan gaat hij soms niet in auto, maar neemt hij toch de waarde die ingesteld is.

Nog een vraagje over de ISO-waarde: als ik bvb in een kamer een foto trek waar enkel licht is door de lichten, dan moet ik de ISO zéér hoog zetten (tss 1000 en 1600) om toch ietwat kleurechtheid te hebben. Als ik in zo'n omstandigheden met flash trek dan zijn de kleuren flets. Is dit normaal ?

Comment

werk niet met ISO auto
        en probeer ook auto te vermijden
        neem dan liever P-mode en nog beter A-mode of S-mode

en als je flasht zet WB dan op flash
        geeft iets warmere beelden
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
          een 1:1 lens is een lens die het onderwerp op ware grootte kan fotograferen, dit getal is berekend op de maat van een 24x36 mm negatief
          Het 1:1 getal is niet berekend op de maat van een 24x36 mm negatief, maar op gelijk welke sensorgrootte.
          Zet een 1:1 macrolens op een analoge camera, dan kan je een voorwerp van 24x36 mm nét gepast op het negatief of dia krijgen.
          Zet je diezelfde 1:1 lens op een camera met een sensor van 25,5x15 mm (Canon 20D) dan zal je een voorwerp van 25,5 x 15 mm beeldvullend kunnen fotograferen.

De verhouding blijft dus 1:1 voor alle duidelijkheid.
          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre

De verhouding blijft dus 1:1 voor alle duidelijkheid.
            nooit te oud om te leren, THX!

edit: klopt, als je even nadenkt is het logisch!
            Last edited by Visio; 8 januari 2005, 16:30.

Comment

Working...
            X