Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
heb de camera hier op ingesteld, gaat een wereld voor mij open, eigenlijk wat ik van de EOS/300D had verwacht, maar wat is de vertaling in het Nederlands eigenlijk.
grt,bouk.
Ik gebruik deze stand vooral wanneer DOF belangrijk is.
Is dit de beste werkwijze? (ik durf hem soms ook wel eens volledig manueel instellen, maar probeer steeds toch eens op één van de programma's voor een "standaard" fotootje, en pas dan de instellingen manueel aan naar mijn voorkeur).
http://www.first-response.be (Hulpdienstenforum).
Canon EOS 300D + 18-55mm f/4.0-5.6 Kitlens + EF 70-200mm f/4.0 L USM + 50mm f:1.8 + Speedlite 420EX
Ik doe meestal het volgende:
als ik zeker moet zijn dat er veel (landschap bvb) of weinig scherptediepte (portret bvb) moet zijn, dan neem ik AV, dan ben ik zeker van het diafragma (en dus de scherptediepte) en past het toestel automatisch de sluitersnelheid aan.
Wanneer de sluitersnelheid belangrijk is (bvb laag bij een propellorvliegtuig om de schroevenbeweging te zien of bvb hoog bij snelle bewegingen zoals basketball action foto's) dan kies ik de instelling waar je de sluitersnelheid handmatig kiest en het toestel het diafragma aanpast.
En als ik veel tijd heb en een object fotografeer die niet veel beweegt (dus niet zoals een voorbij vliegend vliegtuig of een basketter die dunkt) dan probeer ik alles manueel, verschillende foto's met verschillende instellingen...
Ik doe meestal het volgende: als ik zeker moet zijn dat er veel (landschap bvb) of weinig scherptediepte (portret bvb) moet zijn, dan neem ik AV, dan ben ik zeker van het diafragma (en dus de scherptediepte) en past het toestel automatisch de sluitersnelheid aan.
Wanneer de sluitersnelheid belangrijk is (bvb laag bij een propellorvliegtuig om de schroevenbeweging te zien of bvb hoog bij snelle bewegingen zoals basketball action foto's) dan kies ik de instelling waar je de sluitersnelheid handmatig kiest en het toestel het diafragma aanpast.
Ik ook maar met volledige manuele instellingen durft het bij mij nogal eens fout lopen....
Grtz,F@bke
Don't start to frown, it's never in style...
just do your best to smile, smile, smile!
BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
The name of the game is to fill the frame! http://Fabke.fotopic.net
Bouk, doe eens een oefeningetje zodat je heel gemakkelijk kan zien wat het verschil in scherptediepte geeft als de de diafragma opening aanpast.
Zoek ergens een vast object (een standbeeld of boomstronk....) dat vrij staat van de achtergrond (waar dus pas een paar meter verder iets anders achter staat).
Ga dan een paar meter van het standbeeld af staan, en zet je camera in de AV-stand, selecteer het middenste scherpstelpunt (als je wil dat het standbeeld in het midden van de foto staat), en draai de lens op 55mm. Maak dan een serie foto's waarbij je begint met de grootste opening(f5,6 bij de kitlens), en verhoog dan stelselmatig de diafragma-waarde (hoger getal=kleinere opening=ook minder licht dat door je lens geraakt). Let er dan wel op dat er genoeg licht is (zet je camera maar op iso 200 voor deze test), anders ga je bij de hogere diafragma-waardes een te lange sluitertijd krijgen, en dan heb je bewegings-onscherpte. (als de sluitertijd onder 1/60sec gaat, dan heb je vrij veel kans op bewegings-onscherpte)
Je zal dan achteraf op je pc duidelijk zien dat bij de eerste foto alleen het standbeeld scherp is, en de achtergrond wazig. Naargelang je het diafragma verder dichtdraait zal de achtergrond ook mee scherp worden. Je hebt dan meer scherptediepte.
Die AV-stand is dus bedoeld om een keuze te maken hoeveel scherptediepte je wil in de foto. Met een langere lens wordt het verschil nog groter. Bij een volledige opening van bijvoorbeeld een 200mm f2,8 zal er maar een heel klein stukje scherp zijn, juist voor en achter het scherpstelpunt.
Het grote voordeel van een digitaal toestel is dat je zelf heel gemakkelijk alles kan uitproberen zonder dat het geld kost. Achteraf kan je via de EXIF ook altijd zien welke instellingen er gebruikt zijn, en daaruit kan je erg veel leren .
Last edited by Black B@ndit; 7 januari 2005, 16:57.
bedank voor de duidelijke uiteenzetting,Black-B@ndit.
Lionheart;de reden, vroeger altijd analoog reflex gewerkt, ben dus weer terug op het oude nest, alleen nu digitaal,wat ik heb gedaan met de S7000, zie Chit-Chat/29Dec 2004/weer een BD/er erbij.
grt,bouk.
Comment