Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(In) de zon fotograferen mag dat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• (In) de zon fotograferen mag dat?

Beste BD'ers,

Kan het nu wel of geen kwaad voor de lens als je (in) de zon fotografeert? Zo ja, wat gebeurt er dan mee? En maakt het een verschil als er een UV-, polarisatielens of andere lens op staat?

Alvast bedankt

Grtz,F@bke
    Don't start to frown, it's never in style...
    just do your best to smile, smile, smile!
    BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
    The name of the game is to fill the frame!
    http://Fabke.fotopic.net

Re: (In) de zon fotograferen mag dat?

IN de zon fotograferen doe ik meestal maar de zon zelf fotograferen zoals je de maan zou fotograferen zou ik ten stelligste afraden zonder speciale filter. De goedkoopste filter maak je zelf met een vel Mylar (zoals gebruikt voor de eclips brilletjes) maar daar zul je geen kwaliteitsbeelden mee kunnen maken. Zonder filter zul je al snel je toestel opbranden, of nog veel erger, je netvlies. Een zonsondergang is natuurlijk geen probleem.

Comment

Als je met het blote oog niet in de zon kan kijken, omdat deze (nog) te fel is moet je hem niet fotograferen. De vraag is natuurlijk ook: heeft het zin? Een hele felle zon zorgt alleen maar voor overbelichting.

Comment

natuurlijk heeft dat zin.

zeker als je een hoge f/ waarde neemt en een zeer korte sluitertijd.
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Bedankt alvast voor de reactie's.
          Als je met het blote oog niet in de zon kan kijken, omdat deze (nog) te fel is moet je hem niet fotograferen. De vraag is natuurlijk ook: heeft het zin? Een hele felle zon zorgt alleen maar voor overbelichting.
          Ik weet dat het nooit niet goed is (voor de ogen) als je in de felle zon kijkt en dat dit meestal geen goede foto's tot gevolg heeft. Ik bedoelde meer het fotograferen van een zonsopkomst of zonsondergang. Brengt dit schade aan het toestel/lens teweeg?

Grtz,F@bke
          Don't start to frown, it's never in style...
          just do your best to smile, smile, smile!
          BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
          The name of the game is to fill the frame!
          http://Fabke.fotopic.net

Comment

Gouden regel.
            Fotografeer NOOIT, NOOIT, NOOIT de zon tijdens de middag. Je lenzen werken als een vergrootglas. 100% zeker, dat als je onbeschermd (wolken,...) de zon rechtstreeks fotografeert, je CCD naar de vaantjes is.
            Stelregel, als je zonder pijn in de ogen naar de zon kan kijken (ondergaande zon) kan je evenwel een poging wagen. Let op, ook hier weer geen 100% veiligheid. Hoe groter (oppervlak van de lens) en hoe korter de brandpuntsafstand, hoe meer licht er samengebundeld wordt, hoe groter de kans tot verbranden
            Ik had ooit een spiegeltelescoop van 25 cm diameter en bij volle maan, moest je filters gebruiken of je netvlies verbrandde...
            Last edited by Wim.Vanmaele; 7 januari 2005, 20:47.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Working...
            X