Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel meter kan ik overbruggen met 100-400 lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoeveel meter kan ik overbruggen met 100-400 lens

Kijk hier maar eens naar ...
    http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=62171&highlight=joeri
    http://www.torekefoto.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgium
      Ik vond dat met mijn 55-200 een beetje tegenvallen, maar ik vermoed dat ik met een 100-400 toch een pak dichter ga kunnen.....of niet?
      Dan heb je toch een vergelijkingspunt? Als je op 200mm een dier voor de helft het beeld vult, zal vanop dezelfde afstand een 400mm dat dier het beeld volledig vullen.
      Of, je hebt vanop 10 meter met de 200mm een dier beeldvullend gefotografeerd, dan zal met de 400mm en hetzelfde dier vanop 20 meter beeldvullend zijn.
      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MM
        afhankelijk van de gebruikte techniek schat ik ergens tussen 6 en 18 meter?
        let wel dat de lens na impact niet stuitert, want dan telt het niet ...
        mm (sorry)
        veel gekker moet hij niet worden hé
        #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
        Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
          Dan heb je toch een vergelijkingspunt? Als je op 200mm een dier voor de helft het beeld vult, zal vanop dezelfde afstand een 400mm dat dier het beeld volledig vullen.
          Of, je hebt vanop 10 meter met de 200mm een dier beeldvullend gefotografeerd, dan zal met de 400mm en hetzelfde dier vanop 20 meter beeldvullend zijn.
          Ah ok, ik dacht het al, maar was het niet zeker, ik ben niet zo'n ervaren fotograaf en dacht dat er weeral een ingewikkelde berekening ging moeten gemaakt worden om dat te bepalen
          Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

Comment

Het enige echt negatieve die ik er al van gehoord heb, betreft het push-pull systeem dat eigenlijk werkt als een stofzuiger (letterlijk). Dat er dus veel stof in de lens binnen gezogen wordt....
            Als dat zo is, kan je dan die lens eigenlijk lang gebruiken?? Of moet je dat dan laten kuisen of zoiets??

Moest die lens dan toch zoveel stof zuigen (wat ik zeer sterk betwijfel!!) kan je hem nog altijd gebruiken als stofzuiger
            https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

Comment

Dat stof zuigen is een fabeltje, neem dat van mij aan. Trouwens, om echt een probleem te zijn moet er al véél stof in geraken.

Als vgl : mijn recente mezen zaten op 4 à 5 meter en zijn getrokken met een 400mm + 1.4x op een 1D (1.3x crop) en zijn dan nog eens gecropped van horizontaal naar vertikaal (da's dus ongeveer de helft van de foto). M.a.w. voor vogeltjes heb je meestal écht lange lenzen nodig en is 400mm werkelijk een minimum (of je moet een supertam roodborstje tegenkomen zoals ook te zien in dezelfde galerij).

Comment

op het forum van www.birdpix.nl staat momenteel ook een discussie omtrent de 100-400 L. misschien interessant om eens te lezen. die site bevat trouwens ook vele foto's gemaakt met deze lens!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Bones
                  op het forum van www.birdpix.nl staat momenteel ook een discussie omtrent de 100-400 L. misschien interessant om eens te lezen. die site bevat trouwens ook vele foto's gemaakt met deze lens!
                  Als aanvulling hierop gevonden via birdpix deze site

Geeft wel een aardig idee wat je met deze lens kunt bereiken.
                  Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                  lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Bones
                    Ben daar eens gaan zien en toch blijf ik erg tevreden van die lens.
                    Moest ik nu hoofdzakelijk vogels ( kleine zeker ) fotograferen,dan zou ik ook meer naar naar een prime gaan ( 400mm of 500mm ).
                    Maar de prijs zou ik er niet voorover hebben,dat is zeker iets voor rijke mensen.
                    En dan nog, ik gebruik mijn 100-400mm L IS hoofdzakelijk bij mijn bezoek in dierentuinen.
                    Buiten de prijs is zo'n primelens te zwaar om mee tesleuren en ik zou meer moeten wisselen van lens.
                    Dus iedereen zal daar ook een ander gedacht over hebben,nogal goed hé.

PS Er zijn er die zeggen,op 400mm is die lens niet zo scherp meer.
                    Daar ga ik niet volledig mee akkoord hoor.

FOTO 1

F 5,6 - 1/500sec - Iso 100 Lens - EF 100-400mm L IS op 400mm

FOTO 2

AV F/6,7 400mm 1/350 sec ISO 400

Voor een amateurke ( zonder statief ) vind ik die scherp genoeg hoor.
                    Last edited by Cois; 6 januari 2005, 14:09.
                    mvg FrançoisVM
                    Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cois
                      Ben daar eens gaan zien en toch blijf ik erg tevreden van die lens.
                      Moest ik nu hoofdzakelijk vogels ( kleine zeker ) fotograferen,dan zou ik ook meer naar naar een prime gaan ( 400mm of 500mm ).
                      Maar de prijs zou ik er niet voorover hebben,dat is zeker iets voor rijke mensen.
                      En dan nog, ik gebruik mijn 100-400mm L IS hoofdzakelijk bij mijn bezoek in dierentuinen.
                      Buiten de prijs is zo'n primelens te zwaar om mee tesleuren en ik zou meer moeten wisselen van lens.
                      Dus iedereen zal daar ook een ander gedacht over hebben,nogal goed hé.

FOTO 1

F 5,6 - 1/500sec - Iso 100 Lens - EF 100-400mm L IS op 400mm

FOTO 2

AV F/6,7 400mm 1/350 sec ISO 400

Voor een amateurke ( zonder statief ) vind ik die scherp genoeg hoor.
                      Je hebt mij overtuigd hoor Albert, ik leg mijn spaarcentjes bijeen en ga gewoon voor de 100-400mm !!
                      Voor en tegen heb je altijd, maar van die 100-400 heb ik al meer laaiend enthousiast gelezen dan "iets minder positief"....soms vind ik het een beetje vitten.. Zoals je zelf ook al zei, als je uitsluitend hele kleine vogeltjes wil fotograferen, moet je een vaste nemen ipv een zoom....

In ieder geval, je hebt mij enorm goed geholpen bij het maken van mijn keuze Albert, bedankt voor al je commentaar!

Comment

Je hebt mij overtuigd hoor Albert, ik leg mijn spaarcentjes bijeen en ga gewoon voor de 100-400mm !!
                        Voor en tegen heb je altijd, maar van die 100-400 heb ik al meer laaiend enthousiast gelezen dan "iets minder positief"....soms vind ik het een beetje vitten.. Zoals je zelf ook al zei, als je uitsluitend hele kleine vogeltjes wil fotograferen, moet je een vaste nemen ipv een zoom....

In ieder geval, je hebt mij enorm goed geholpen bij het maken van mijn keuze Albert, bedankt voor al je commentaar!
                        Je hebt wel een Quote gemaakt bij François en niet bij Albert hé.
                        Wel een mooie site die Albert ons gegeven heeft,dank u Albert .

Birds
                        Last edited by Cois; 6 januari 2005, 14:52.
                        mvg FrançoisVM
                        Canon 7D

Comment

Je hebt wel een Quote gemaakt bij François en niet bij Albert hé.
                          'k wou al zeggen.

Wat die scherpte betreft, wat mij betreft zit dat wel goed.

@Cois: jouw foto's en op birdphoto.nl hebben mij ook overtuigd dat de 100-400 er moet komen. Alléén nog even sparen. Blijft een dure lens.
                          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                          lidnummer: BD0371NL

Comment

Vandaag eens mijn 100-400L vergeleken met mijn 400DO. Ik denk dat je die bewering nu wel zal begrijpen : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/400mm_test

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                              Vandaag eens mijn 100-400L vergeleken met mijn 400DO. Ik denk dat je die bewering nu wel zal begrijpen : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/400mm_test
                              Maar zo onscherp als dat etiket ( op 400mm ) zijn mijn twee foto's niet hoor. ( Ze staan op de vorige pagina )

Hier zijn er nog twee op 400 mm genomen:

AV F/5,6 400mm 1/180 sec ISO 200

Ooievaar,hoog en droog op het kasteeltje van Planckendael.

AV F/8 400mm 1/250 sec ISO 100

Wil je er nog wat zien,ik heb er nog hoor.
                              Maar ik ben terwijl eens naar de vogeltjes gaan zien op uw site,prachtig hoor.
                              Last edited by Cois; 6 januari 2005, 21:10.
                              mvg FrançoisVM
                              Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                                Een 100-400L vergelijken met een 400DO = appelen met peren vergelijken. Prijsverschil van +/- 4000 euro. Ik heb gezien dat je de foto's uit de hand genomen hebt. Zulke testen moeten altijd op statief gebeuren. No hard feelings hoor
                                Mvg Patrick Billen, alias Tommie
                                www.wondermooi.be
                                www.patrickbillen.be

Comment

Working...
                                X