Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel meter kan ik overbruggen met 100-400 lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoeveel meter kan ik overbruggen met 100-400 lens

Hoi,

Ik vrees dat dit een domme vraag gaat worden (de laatste dan, I promise ).
    Als ik besluit mijn budget uit te geven aan de canon 100-400 IS lens, hoeveel meter kan ik dan maximaal overbruggen?
    Of anders gezegd, hoe ver mag een dier van mij verwijderd zijn als ik het toch nog in detail op foto wil hebben?

Want dat is uiteindelijk mijn bedoeling, dieren die zich op een redelijke afstand bevinden toch nog mooi kunnen fotograferen....

Groetjes
    #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
    Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

Re: Hoeveel meter kan ik overbruggen met 100-400 lens

Dat ligt o.m. aan de grootte van dat dier. Met de meeste digitale bodies hebt ge een equivalent bereik tot 600mm, ik zou zeggen dat dat zou moeten volstaan.

Voor een olifant op enkele meters afstand is dat teveel, voor een roodborstje op dezelfde afstand, misschien al te weinig voor een beeldvullende foto.

Koen
    Koen
    http://stuutekeer.wordpress.com

Comment

De vraag is eerder: Hoe groot moet het dier op de foto staan ?

Zoals gezegd, met 500mm een olifant op 10 meter afstand schieten is zo'n beetje macro. Een koolmeesje daarentegen...

Er is geen éénduidig antwoord op te geven. De werkafstand hangt vooral af van de grootte van je onderwerp. Feit is wel dat je met de 100-400 een geweldige lens in huis haalt die heel wat mogelijkheden biedt.
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
        Een koolmeesje daarentegen...
        Ja dat valt wel tegen vond ik in het begin.
        Op 5 m afstand kun je een tamelijk mooie foto van een klein vogeltje ( zoals een pimpelmees enz ) nemen.
        Als die vogeltjes dan ook wat willen blijven zitten natuurlijk.
        Als je foto op 100 of 200 iso en perfect genomen is ( dat hangt van het weer af ) dan kun je nog altijd wat croppen op je PC,zonder dat je het merkt.
        Maar voor grotere dieren................
        Last edited by Cois; 5 januari 2005, 09:59.
        mvg FrançoisVM
        Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cois
          Ja dat valt wel tegen vond ik in het begin.
          Op 5 m afstand kun je een tamelijk mooie foto van een klein vogeltje ( zoals een pimpelmees enz ) nemen.
          Als die vogeltjes dan ook wat willen blijven zitten natuurlijk.
          Als je foto op 100 of 200 iso en perfect genomen is ( dat hangt van het weer af ) dan kun je nog altijd wat croppen op je PC,zonder dat je het merkt.
          Maar voor grotere dieren................
          Ik vond dat met mijn 55-200 een beetje tegenvallen, maar ik vermoed dat ik met een 100-400 toch een pak dichter ga kunnen.....of niet?
          Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgium
            Ik vond dat met mijn 55-200 een beetje tegenvallen, maar ik vermoed dat ik met een 100-400 toch een pak dichter ga kunnen.....of niet?
            Natuurlijk en het zou maar erg zijn,je hebt direct 200mm meer hé.
            Last edited by Cois; 5 januari 2005, 13:58.
            mvg FrançoisVM
            Canon 7D

Comment

Op dezelfde afstand scheelt dat 'n slok op een borrel
              Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Op dezelfde afstand scheelt dat 'n slok op een borrel
                En da's eigenlijk waar ik echt op naar op zoek ben...
                Jullie hebben mij overuigd, ik ga dan toch maar mijn spaarcentjes bijeenleggen
                alhoewel het een heel onverwachte uitgave is...

Het enige echt negatieve die ik er al van gehoord heb, betreft het push-pull systeem dat eigenlijk werkt als een stofzuiger (letterlijk). Dat er dus veel stof in de lens binnen gezogen wordt....
                Als dat zo is, kan je dan die lens eigenlijk lang gebruiken?? Of moet je dat dan laten kuisen of zoiets??

Comment

Het enige echt negatieve die ik er al van gehoord heb, betreft het push-pull systeem dat eigenlijk werkt als een stofzuiger (letterlijk). Dat er dus veel stof in de lens binnen gezogen wordt....
                  Als dat zo is, kan je dan die lens eigenlijk lang gebruiken?? Of moet je dat dan laten kuisen of zoiets??
                  D'r zijn al heel wat discussies geweest over dit onderwerp op divers fora. Algemene consensus naar mijn idee is dat alle grote zoomlenzen als stofzuiger kunnen functioneren. Ook b.v. een 100-300 en Sigma 50-500 zuigt lucht naar binnen. De 100-400 verplaatst door z'n push-pull misschien wat sneller lucht. Maar ondanks alle vermoedens en bedenkingen ben ik nog geen post/verhaal tegen gekomen waar iemand stelt dat hij/zij er werkelijk een probleem mee heeft. Mocht het werkelijk heel erg worden kun je hem altijd naar canon sturen voor schoning

Mocht iemand hier op het forum andere ervaringen hebben zou ik het graag horen aangezien deze lens ook op mijn verlanglijstje staat.
                  Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Ik heb een Panasonic fz20 besteld. Ook wel vanwege zijn sterke zoom en het Leica objectief.

In het midden van de pagina van onderstaande link heb je een duidelijk zicht wat die 400 mm voorstelt :

Greets,
                    Rufie

Comment

D'r zijn al heel wat discussies geweest over dit onderwerp op divers fora. Algemene consensus naar mijn idee is dat alle grote zoomlenzen als stofzuiger kunnen functioneren. Ook b.v. een 100-300 en Sigma 50-500 zuigt lucht naar binnen. De 100-400 verplaatst door z'n push-pull misschien wat sneller lucht. Maar ondanks alle vermoedens en bedenkingen ben ik nog geen post/verhaal tegen gekomen waar iemand stelt dat hij/zij er werkelijk een probleem mee heeft. Mocht het werkelijk heel erg worden kun je hem altijd naar canon sturen voor schoning

Mocht iemand hier op het forum andere ervaringen hebben zou ik het graag horen aangezien deze lens ook op mijn verlanglijstje staat.
                      Elke zoomlens maakt een luchtverplaatsing als de zoom gebruikt wordt (zelfs bij de kleine compactjes).
                      Voorlopig heb ik nog geen stofprobleem met mijn 100-400L, en die is toch al vrij veel gebruikt.
                      Met die schuifzoom gaat het allemaal wat sneller (is soms ook wel een voordeel), maar de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt, is juist dezelfde.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Hoeveel meter kan ik overbruggen met 100-400 lens?
                        afhankelijk van de gebruikte techniek schat ik ergens tussen 6 en 18 meter?
                        let wel dat de lens na impact niet stuitert, want dan telt het niet ...
                        mm (sorry)
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

blijkbaar veel mensen hier die interesse hebben voor deze lens (waaronder mezelf). zouden we geen korting krijgen als we ineens 10 100-400 lenzen bestellen?

Comment

Tweedehands zijn er wel regelmatig te koop aan treffelijke prijzen.
                            Met wat zoeken staat er wel ergens één te koop.

http://www.fotoapparatuur.nl/Canon/Lens_(AF)/Ad52754.html
                            http://www.fotoapparatuur.nl/Canon/Lens_(AF)/Ad51250.html
                            Linken werken blijkbaar niet rechtstreeks....
                            Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
                            Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

Comment

link1
                              link2

domibal Tweedehands zijn er wel regelmatig te koop aan treffelijke prijzen.
                              Met wat zoeken staat er wel ergens één te koop.

http://www.fotoapparatuur.nl/Canon/Lens_(AF)/Ad52754.html
                              http://www.fotoapparatuur.nl/Canon/Lens_(AF)/Ad51250.html
                              Linken werken blijkbaar niet rechtstreeks....
                              Ik heb het even voor jou gedaan.
                              Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                              Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Working...
                              X