Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Orientatievlag op de Nikon D100

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Orientatievlag op de Nikon D100

Mijn schoonbroer gebruikt een Nikon D100, maar in de Exif wordt de orientatieinfo niet weggeschreven. We hebben samen door alle menu's gezocht om de orientatievlag aan te zetten, maar konden niets vinden wart er ook maar op leek. Ik heb voorbeeldfoto's van andere D100's, waar de info wel in staat, dus ik neem aan dat het wel mogelijk is. Wie weet hoe we dit aanpassen?

Re: Orientatievlag op de Nikon D100

Heb je de GPS al op je D100 aan gesloten?

GPS support for the recording of location information with shootingdata: Location information such as latitude, longitude and altitude can be transferred from a GPS device and recorded with the shooting data for an image. Nikon has developed the new MC-35 cable (optional) for connection to NMEA0183-compatible GPS devices.
    "Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
    Member of Han Fan Clan
    Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl

Comment

Ik kan U niet onmiddellijk helpen; maar ik meen te weten dat de informatie van de foto ALTIJD zichtbaar blijft op het LCD scherm van D100 maar ik weet echter niet hoe ge die achteraf kunt zichtbaar maken op de foto zelf.
      Ikzelf schrijf de gegevens gewoon op ;omdat ik dit altijd zo gewoon ben geweest. Of is het zo dat U deze informatie ook niet kunt aflezen ??,

Comment

Volgens de specs heeft de D100 geen orientatiesensor, en kan hij dus op zijn niet de orientatievlag zetten.

De enige mogelijkheid die ik zie is dat de D100 de vlag wel zet als je de MB-D100 verticale greep gebruikt, en afdrukt met de secundaire shutterknop op de grip zelf. Ik vind echter niet onmiddelijk documentatie hieromtrent die dit bevestigt.

De D100 op zichzelf kan dit niet, en een GPS gaat daar niets aan veranderen, die geeft je alleen de coordinaten waar je de foto genomen hebt (niet de richting, niet de orientatie, ...).

Misschien is het eens een goeie test voor de mensen die een D100 hebben om eens een verticale foto te nemen met de D100-MB-D100 combinatie en dit één maal met de normale shutter release knop, en één maal met de verticale knop. En dan eens kijken naar de EXIF data... Misschien voor TeddyBear als zijn D100 nog niet verkocht is natuurlijk.

Comment

Oei;
          Als ik de replieken van HV en Spaceman lees; dan heb ik de bal volledig misgeslagen en met mijn antwoord de mist ingegaan.
          Ik kende het woord orientatie-vlag niet en meende dat het een aanduiding was voor de gegevens van de Foto.
          Sorry

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paullamb
            Oei;
            Als ik de replieken van HV en Spaceman lees; dan heb ik de bal volledig misgeslagen en met mijn antwoord de mist ingegaan.
            Ik kende het woord orientatie-vlag niet en meende dat het een aanduiding was voor de gegevens van de Foto.
            Sorry
            No problem Paul, iedereen is hier om iets op te steken, en om die kennis weer te delen met anderen en hen zodoende verder te helpen. Leren is een proces van vallen en opstaan, voor iedereen...

Toestellen die een orientatiesensor hebben (zoals de D70 die ik dacht dat jij ook had) kunnen een specifieke vlag in de EXIF data invullen zodat de software op de PC onmiddellijk kan detecteren of de foto verticaal dan niet horizontaal moet weergegeven worden.
            Last edited by spacemanbow; 1 januari 2005, 20:14.

Comment

Working...
            X