Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verschil gewone en digitale lenzen ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• verschil gewone en digitale lenzen ...

Een lens door Canon of Sigma genoemd 'digitale' lenzen hebben toch sowiezo de brandpuntsafstand van de lens die men aangeeft bijvoorbeeld de digitale lens van Canon EFS 17-85 MM f/4-5.6 IS USM speciaal ontworpen voor digitale camera's is een groothoek 17mm en gebruik je die dus op je 20D dan is dat een 17mm en geen 17* 1,6 factor bijvoorbeeld.

Daartegenover de lens bijvoorbeeld Canon EF17-40 MM 1:4.0 L USM (niet speciaal ontworpen voor digitale toestellen) maar wel te gebruiken wordt dan een 17mm * 1,6 factor = 27mm ...

Daar zit nu net het probleem. Kies ik voor de eerste reeks lenzen of voor de tweede?

Greetz, Ronny

Re: verschil gewone en digitale lenzen ...

ELKE lens krijgt de cropfactor erbij - buiten full frame natuurlijk - ontworpen voor digitaal of niet. De 17-40 zal ook op een analoog toestel passen, de 17-85 niet. Canon heeft die EF-S reeks gemaakt om dezelfde brandpunstafstand als vroeger (28-130) bijvoorbeeld te bekomen met de cropfactor erbij.

Moest ik kiezen, was het de 17-40mm F4.0 omdat het een L objectief is en deze lens volgens vele reviews toch een goed objectief is, de prijs ligt ongeveer gelijk tussen de twee. (40 * 1.6 = 64) wat toch ook een intressante brandspuntafstand is.
    Een telezoom kan je achteraf altijd bijkopen.

Alleen als je maar 1 objectief wilt kopen, dan is de 17-85 een beter allrounder
    Last edited by Maarten_T; 30 december 2004, 20:31.

Comment

Eender of een lens nu voor digitaal is of niet, de brandpuntsafstand is altijd tov. 35mm. Het enige waar het digitale ontwerp voor staat is het feit dat een niet full frame digitaal toestel een kleiner beeldcirkel gebruikt. Hierdoor ontstaat de crop factor. De "digitale" lenzen maken van die kleinere beeldcirkel gebruik om zo lenzen te maken met een kleinere diameter, kleinere lengte en kleiner gewicht. Het glas dat buiten de beeldcirkel is, wordt toch niet benut en is dus nutteloos. Dit heeft dan wel tot gevolg dat deze lenzen niet meer bruikbaar zijn op een SLR of full frame(geeft dan vigneting) Tamron heeft zo ook lenzen(niet de Di die wel Digitaly integrated zijn, geoptimaliseerd maar nog niet enkel voor toestellen met cropfactor.) Ze noemen het dan Di-II

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Hi,

Of nog op een andere manier gezegd dan mijn voorgangers:

-EF-S kan je alleen digitaal gebruiken en dan nog niet op elk Canon toestel. De kitlens van de 20D bvb (18-55) kan wel op de 300D maar niet op de 10D (in principe). Dus uitkijken.

-EF lenzen zijn er veel meer, en niet alleen zooms maar ook primes.

Volgens mij moet je keuze bepaald worden door het soort lens dat je wil (en dat op je kamera past) en niet zozeer door EF of EF-S...

Natuurlijk spelen andere factoren een rol zoals prijs, gewicht, kwaliteit. Het voordeel is dat je over elke lens van Canon wel 10 reviews aantreft als je wat googelt.

DPaul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

Comment

Dank je wel allemaal het begint wat helder te worden

Tis toch wa hé!

Mijn allerbeste wensen voor 2005 en dat we veel steun aan mekaar zullen hebben als groep hier op Belgium Digitaal!

Proost!

Ronny

Comment

Het kiezen voor kleinbeeldlenzen heeft alleen maar voordelen
            zeker omdat je ze op alle body' van de EOS reeks kan gebruiken.
            En bij gebruik op een digitale met crop gebruik je het beste van je lens.
            En degelijk glasservies is een basis voor de toekomst.
            En dat kan je volgens mij alleen halen met lenzen met een beeldcirkel voor 35 mm film.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Working...
            X