Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eos300d + Sigma EF-500 flash : instellingen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eos300d + Sigma EF-500 flash : instellingen ?

haai haai,

vandaag een uitstapje naar Aken gedaan en terug gekomen met een Sigma APO 70-300 SUPER MACRO II en een Sigma EF-500 Super flash. Uiteraard vanavond een beetje mee zitten spelen.

Ik had toch een paar vraagjes en de search of de handleiding van de flash hielp me niet zo direct.

+ Ik schiet meestal in AV mode (scherptediepte rules!). Dus ging ik in deze mode gewoon verder met mijn flash. Nu was ik van mening dat ik een sluiter van 1/60 zou moeten kunnen halen. Dit lukte me niet in de AV mode (5.6 diafragma). De flash stond gewoon op ETTL (auto mode toch?).
    Wanneer ik hetzelfde onderwerp in de FULL-AUTO stand trek, dan haal ik WEL een sluiter van 1/60 met 5.6 diafragma! (ben ook niet aan de flash geweest) Bovendien stond de AV mode op een iso van 1600 en de FULL-AUTO mode op een iso waarde van 100.

Naar mijn mening klopt er dan toch iets niet ? Of is het de bedoeling dat je met een flits op P of AUTO stand schiet ? Ook in TV (ik zet de shutter dan op 1/60) lukt het niet om een opname te maken. Het diafagma knippert dan... Of mis ik iets van instellingen ?

Alvast bedankt!
    Much to learn I still have!

Re: Eos300d + Sigma EF-500 flash : instellingen ?

ik trek meestal mijn fotos M en dan de flits op TTL. Dit geeft mij bijna altijd goede resultaten. Als ik echt iets op afstand wil trekken gebruik ik Full flash=Mm (je hebt ook nog 1/16 lichthoeveelheid=Ml) en pas daarop mijn sluitersnelheid aan, ook al gaat die niet sneller dan 1/200 met die flits.
    kweet niet of je hier een beetje met geholpen bent?
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
      ik trek meestal mijn fotos M en dan de flits op TTL. Dit geeft mij bijna altijd goede resultaten. Als ik echt iets op afstand wil trekken gebruik ik Full flash=Mm (je hebt ook nog 1/16 lichthoeveelheid=Ml) en pas daarop mijn sluitersnelheid aan, ook al gaat die niet sneller dan 1/200 met die flits.
      kweet niet of je hier een beetje met geholpen bent?
      Ja, ik denk het wel...
      Dus ik trek gewoon volledig manueel. De flitser zal mijn sluiter en diafragma goed proberen maken ? (is dit ongeveer correct?) dus bijvoorbeeld 1/60 met 5.6 zal die correct inflitsen ?

Maar waarom lukt dat nu niet met AV of TV ? Dat snap ik niet zo goed

Aan de hand van Tabellen kan ik waarschijnlijk zien welke sluiter bij welk diafragma past ? Ik heb wel zoiets in mijn handleiding staan maar ben er nog niet uit hoe ik het correct interpreteer.
      Last edited by Blasphemy; 27 december 2004, 22:10.

Comment

zo doe ik het toch ja. Ik heb op het voorbije kerstfeest meestal een sluiter van 1/50-1/200 gebruikt, flash naar het plafond gericht en de meeste fotos waren toch vrij goed belicht vond ik. de flash gaat zo zelf meten wanneer de foto volgens hem goed belicht is en meestal is dat wel ongeveer juist

Comment

Hellcat, ik merk dat jij de 500 ST hebt, terwijl Blasphemy de 'super' versie heeft. Uit verschillende onderwerpen op dit forum dacht ik te kunnen opmaken dat je met de Super wel meer kon door instellingen op de flits zelf, zoals 2de gordijn syncro en ook sneller dan 1/200 ?
          Canon EOS 300D - EF-S 18-55mm - Tamron 28-75mm f:2.8 - EF 80-200mm f:2.8 L - Sigma EF-500 Super - SanDisk CF Ultra II 512MB

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ChiChiWaWa
            Hellcat, ik merk dat jij de 500 ST hebt, terwijl Blasphemy de 'super' versie heeft. Uit verschillende onderwerpen op dit forum dacht ik te kunnen opmaken dat je met de Super wel meer kon door instellingen op de flits zelf, zoals 2de gordijn syncro en ook sneller dan 1/200 ?
            sorry overgelezen

Comment

ha,

dat had ik ook niet gezien. In ieder geval tellen de tips van Hellcat nog hé ? Maar de extra opties ga ik toch eens uitzoeken

Als er nog iemand tips heeft ...

Comment

Blasphemy, als je het allemaal gevonden hebt, maak er dan eens een documentje van Ik heb net vandaag de Sigma EF-500 Super besteld (inclusief omnibounce) en kan dus tegen het einde van de week aan dezelfde zoektoch beginnen als jij
                Canon EOS 300D - EF-S 18-55mm - Tamron 28-75mm f:2.8 - EF 80-200mm f:2.8 L - Sigma EF-500 Super - SanDisk CF Ultra II 512MB

Comment

chichiwawa : ik ga men best doen
                  het zijn drukke periodes maar het moet lukken

Comment

Super. Alle hulp is welkom. Ik ben nog een absolute noob met de 300D (Nu 12 dagen in bezit ) En dan nog een vreemde flits er bij
                    Heb vroeger wel met een analoge EOS 100 en Canon EX 420 gewerkt, maar da's zo'n flits waar je absoluut niets op kan instellen en het werk maar door de camera laat doen ... heel wat anders dan een 300D in combinatie met deze Sigma, zeg maar
                    Last edited by ChiChiWaWa; 27 december 2004, 22:26. Reden: Typo correctie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ChiChiWaWa
                      High speed synchro (sneller dan 1/200) stel je idd in op de flits, maar volgens mij kunnen beide modellen dat aan (net zoals de Canon 420EX en 550/580...)
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                        volgens mij kunnen beide modellen dat aan (net zoals de Canon 420EX en 550/580...)
                        Wat ik begrepen heb uit mijn zoektocht doorheen dit forum (en andere) is dat de 420EX en de 500ST het inderdaad wel aankunnen, maar bij deze flitsen moet het aanegstuurd worden vanuit de camera. En aangezien de 300D dit soort instellingen niet toelaat, kan je er dus geen gebruik van maken.
                        Bij de 550/580 en de 500 Super kan je deze instellingen doen op de flits zelf, en ben je dus niet meer beperkt door de mogelijkheden van de camera.

Comment

mijn sigma 500 laat het idd niet toe sneller dan 1/200 te trekken. met de super moet dat volgens mij wel gaan

Comment

Maar waarom lukt dat nu niet met AV of TV ? Dat snap ik niet zo goed
                            Wel, de meeste Canon toestellen gaan in AV of TV mode, de flash niet als hoofdbelichting nemen. AV of TV mode wordt bij flashfotografie als 'invulflits mode' gebruikt. Enkel in P of M mode kan je de flash als hoofdbelichting gebruiken.

Volgende site geeft meer uitleg hierover:

Av (aperture priority) mode flash.

Av mode lets you set the depth of field by specifying the lens aperture. The camera then chooses a shutter speed ranging from 30 seconds to the camera’s X-sync speed, in order to expose the background correctly. If that means the shutter speed is some really low value so that you need to use a tripod to avoid camera-shake blur, so be it. In dark conditions, therefore, Av mode works in slow sync mode.

Flash duration (flash output) is determined by the flash metering system. Like Tv mode the camera always works in fill flash mode when in Av mode.
                            Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

Comment

Maar als ik het goed begrepen heb, zou je in M-mode de gewenste scherptediepte kunnen instellen, sluitersnelheid 1/60 (of zelfs sneller) kiezen, en dan gaat de flits wel bepalen hoe sterk geflitst moet worden, niet?

Comment

Working...
                              X