Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter voor D70? Zin of onzin

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Polarisatiefilter voor D70? Zin of onzin

Hallo,

Ik ben veel op automeetings in de buitenlucht. Op mijn F601 heb ik een circulair polarisatiefilter. Mijn Coolpix 995 heeft geen filter en daar heb ik toch last van ongewenste schitteringen/reflecties.
    Nu is mijn vraag of ik ook voor de D70 een circ. polarisatiefilter kan/moet kopen?
    Heb al vele mogelijkheden ontdekt in Nikon Capture voor aanpassen van foto's. Alleen nog niet gevonden hoe ik schitteringen en reflecties uit foto's kan wegwerken.
    Welke polarisatie filters zijn aan te raden ( multicoated? glas? merk?)
    En zitten er ook nadelen aan het gebruik van een polarisatiefilter bij een DSLR met name de D70.

Greetz

Bryan
    Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Re: Polarisatiefilter voor D70? Zin of onzin

Oorspronkelijk geplaatst door B-man
    Hallo,

Ik ben veel op automeetings in de buitenlucht. Op mijn F601 heb ik een circulair polarisatiefilter. Mijn Coolpix 995 heeft geen filter en daar heb ik toch last van ongewenste schitteringen/reflecties.
    Nu is mijn vraag of ik ook voor de D70 een circ. polarisatiefilter kan/moet kopen?
    Heb al vele mogelijkheden ontdekt in Nikon Capture voor aanpassen van foto's. Alleen nog niet gevonden hoe ik schitteringen en reflecties uit foto's kan wegwerken.
    Welke polarisatie filters zijn aan te raden ( multicoated? glas? merk?)
    En zitten er ook nadelen aan het gebruik van een polarisatiefilter bij een DSLR met name de D70.

Greetz

Bryan
    Een polarisatiefilter moet je alleen gebruiken in bepaalde omstandigheden. Het is niet altijd even mooi als de reflecties weggewerkt zijn. En bovendien moet je er rekening mee houden dat een polarisatiefilter 2 stops licht wegneemt (van 100 naar 400 iso voor dezelfde sluitertijd en diafragma).

Voor automeetings zal je wel mooie resultaten krijgen, als je genoeg licht hebt (of een statief, dan kan je met een langere sluitertijd werken op de laagste iso-instelling).

Als je een filter wil om de lens te beschermen, dan kan je beter een UV-fliter kopen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Re: Polarisatiefilter voor D70? Zin of onzin

met een polar filter kun je veel schittering wegwerken.
      een filter koop je niet voor uw toestel maar voor uw lens, ook al is dat een D70 of iets anders
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Working...
      X