Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maximum werkafstand macro lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Maximum werkafstand macro lenzen

wel ik heb mij een 180mm macro van sigma besteld hiermee hoop ik degelijke macros te kunnen maken (en dit binnen mijn budget).
    denk dat ik nog veel van jou kan leren maar om insecten te lokken zou ik het volgende doen:

1) honing of honingwater aanbrengen in kleine hoeveelheden (met naald) in een bloem of tussen de bloemorganen
    2) experimenteren met shampoos: moet je maar eens naar kijken: ze zitten vol met extracten en geuren.

vooral dat laatste wil ik in de lente/zomer wel eens uittesten

was ik bijna nog een ding vergeten:
    er bestaan zon insecten vallen voor tuinders. het zijn kartonnen doosjes met een kleefstrip en daarop feromonen. de insecten komen erop af en via die kleine vallen bekijkt men welke gifstoffen men moet gebruiken.

alleen ben ik er niet voor te vinden om de levende dieren te doden voor een fotootje...
    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jokke
      Je kan ook de werkafstand van niet-macro lenzen [i]verkleinen
      Ja Joke dat kan ook. Ik gebruik hiervoor de 6T van Nikkon die ongeveer overeenkomt met de 500D van Canon. Ze zijn beiden dubbel cotted en heel goed van kwaliteit. Hierbij heb je geen problemen met het stof. Ze werken behoorlijk op de lange focal lenzen zoals een 200mm.

Ik gebruik echter meer een andere oplossing: nl inverse lens. hierbij ga je een 50mm vaste lens invers met omkeerringen monteren op een 200mm lens. Voordeel hiervan is dat je een verhouding bekomt van de focalt lengte dus 200/50 geeft een vergroting van 4 maal. Omdat je echter ook de focus afstand omlaag haald wordt dit nog iets meer. bij een AF200/4D macro + AF50/1.8D invers bekom je 4.5mm live beeld voor een full beeld. Vergeleken met een analoog 36mm is dit een vergroting van 8 maal! natuurlijk wordt de DOF heel klein maar de resultaten zijn echt super. De werkafstand wordt ongeveer 30mm, je hebt meer licht nodig maar omdat een flash heel dicht zit is dit geen probleem.

@parakiet,
      Zeer interresante info! boeiend, en waarom zouden we de insekten niet kunnen lokken. Doden is idd ook niet mijn manier van werken maar er zullen wel voldoende alternatieven zijn.
      Ik heb al 2 leasers hiervoor aangekocht. Ze zijn reeds gemonteerd met een detector. Er blijft enkel nog het probleem van de trage reactietijd van de camera. Een D100 heeft 100 msec nodig voor te sluiten en dat is te veel. De beestjes zijn in die tijd tever uit focus detektie. Ik ben daar nog mee bezig hoe ik het gaat oplossen!

Frans

Comment

Ik neig momenteel meer naar de aanschaf van de Canon 500D close-up lens (tov dedicated macro lens) en wel om volgende redenen :

- prijs : 180 Euro ipv min.400Euro (Nieuw)
        - Compactheid. ~ filtersize, dus neem je overal mee.
        - Bevordert het gebruik van m'n kostbare 80-200 lens.

Als ik het goed begrijp wordt de maximale werkafstand 50cm met deze close-up lens op een 80-200. (Dus met scherpstelling op oneindig) De vergroting zou tussen 0,4 en 0,6 zijn op 200mm.
        Last edited by Jokke; 26 december 2004, 21:47.
        BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

Jokke,
          Dit is idd een goede tussenoplossing. voor die 50cm, dat kan maar op mijn 200mm is dit slechts 34cm. Mogelijks geven de anderen de afstand tot het CCD vlak maar dat is niet relevant omdat het niet de vrije afstand is.

op een 180 of 200mm lens plus 500D voorzet zijn reeds heel mooie beelden te maken, vooral voor vlinders en dergelijke!
          En voor stof hoef je niet te vrezen!

Frans

Comment

Frans,

Bedankt voor je advies.

't Is nu wel beslist : ik ga voor de close-up lens ipv de Nikkor 60.

Jokke
            BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
              Jokke,
              Dit is idd een goede tussenoplossing. voor die 50cm, dat kan maar op mijn 200mm is dit slechts 34cm. Mogelijks geven de anderen de afstand tot het CCD vlak maar dat is niet relevant omdat het niet de vrije afstand is.

op een 180 of 200mm lens plus 500D voorzet zijn reeds heel mooie beelden te maken, vooral voor vlinders en dergelijke!
              En voor stof hoef je niet te vrezen!

Frans
              'k Heb er één op de kop kunnen tikken van onze moderator "Teddy-bear". Ben echt content met deze oplossing. Een eerste testje geeft aan dat ik nu tot ong. 1:2 kan gaan op 200mm, wat voor mijn doelstellingen zeker moet volstaan.

Foto's zullen wel eens volgen in Showcase ...

PS : werkafstand is ong.35cm bij 1:2
              Last edited by Jokke; 29 december 2004, 19:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jokke
                'k Heb er één op de kop kunnen tikken van onze moderator "Teddy-bear". Ben echt content met deze oplossing. Een eerste testje geeft aan dat ik nu tot ong. 1:2 kan gaan op 200mm, wat voor mijn doelstellingen zeker moet volstaan.PS : werkafstand is ong.35cm bij 1:2
                Jokke,
                Met 1:2 zijn er reeds veel foto's te nemen. Ideaal gaan vlinders, libellen, maar ook heel veel macro's algemeen. Zelfs bij mijn highspeed fotografie waren bepaalde opnames ongeveer 1:2
                35cm is trouwens een mooie werkafstand.
                We kijken uit naar de resultaten!
                frans

Comment

Om de geïnteresseerden een idee te geven : Dit is de maximale vergrotingsmaatstaf van 1:2 met behulp van de Canon voorzetlens op een 200mm objectief. De werkafstand (= afstand tussen voorzetlens/onderwerp) is dan 35cm.
                  Last edited by Jokke; 30 december 2004, 12:34.

Comment

Working...
                  X