Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Ben nog steeds op zoek naar een dslr, iemand ervaring of in het bezit van een Olympus-E-300 D/ of een Olympus-E-1/E 300, zo ja bevalt de camera.
grt,bouk.
Heb de E-300 een half uurke in mijn handen gehad, en het was een zware ontgoocheling voor mij. De E-1 heb ik slechts één maal (heel) kort in mijn handen gehad op de laatste Kina en die leek me wel ok (al is de zoeker ook daar verre van wat er van een echte zoeker mag verwacht worden.)
Daarnaast heeft Olympus het nadeel dat ze alles van scratch hebben moeten beginnen en dt het lensaanbod eerder pover is (zeker in de consumer klasse) al zou dat gestadig moeten beteren.
Persoonlijk kan mij het 4/3 systeem van olympus niet overtuigen en zou ik deze links laten liggen (ondanks enkele veelbelovende technieken.)
Je zegt niet hoeveel je eraan wil uitgeven, maar even alles op een rijtje gezet:
- goedkoopste klasse: of Pentax ist Ds, of D70. Als je voorbij de (echt wel heel) matige zoeker kan, is de D70 een supercamera. De ist Ds heeft van alles wat te bieden (goede ergonomie, mooie LCD, échte zoeker) maar schittert in niets echt (maar heeft ook geen grote lacunes dit itt. de 300D, momenteel verouderd.)
- klasse tot 1500€: daar strijden de EOS 20D en de Konica Minolta D7D om de eer. Voor mij wint daar de D7D het: échte zoeker, écht LCD-scherm, AntiShake, een camera waar over ieder detail is nagedacht, maar ik denk dat je met de 20D ook niet fout kan gaan.
(ik denk niet dat je hoger zal mikken, niet?)
Ik zou zeggen:
wandel eens een winkel binnen en probeer ze allemaal eens vast te houden. Neem dan diegene die je het meest bevalt. Denk ook eens na over het glas die je er denkt bij te gebruiken.
Zo, nu heb ik mijn kerstdaad vervuld, en ga ik aan het feesten
heel erg bedankt voor de snelle reactie de thread is mij helemaal ontgaan heb hem gelezen spaart mij zo wie zo weer een autorit uit, om te gaan kijken naar de Olympus.Toevallig kwam ik hem ergens op het net tegen van daar, nogmaals bedankt.Wat het wel wordt vertel ik hier op de site ter zijnertijd nog wel.
grt,bouk.
Allereerst het antwoord op je vraag, de E-1 bevalt uitstekend.
Ik heb hem nu precies 1 jaar in mijn bezit dus heb ik er inmiddels veel ervaring mee.
Het voordeel van het 4:3 systeem is dat de CCD nu optimaal wordt benut en beter belicht wordt.
Wat MarcFoto bedoeld met "al is de zoeker ook daar verre van wat er van een echte zoeker mag verwacht worden" weet ik niet.
Ik heb geen idee wat hij van een zoeker verwacht en wat hier mis mee is bij de E-1.
Als mensen door deze zoeker kijken krijg je altijd de reactie dat het een zeer helder beeld geeft.
De camera is makkelijk en zeer snel te bedienen, je hoeft niet te schuilen als het regent, hij is zeer stevig en de lenzen zijn van een zeer goede kwaliteit en zijn door het 4:3 systeem de helft korter dan normale lenzen met het zelfde brandpunt.
Wat MarcFoto bedoeld met "al is de zoeker ook daar verre van wat er van een echte zoeker mag verwacht worden" weet ik niet.
Ik heb geen idee wat hij van een zoeker verwacht en wat hier mis mee is bij de E-1.
Als mensen door deze zoeker kijken krijg je altijd de reactie dat het een zeer helder beeld geeft.
Ben nogal veeleisend wat zoekers betreft.
Voor mij ligt de zoeker van de E1 in het bedje waar het gros van de DSLR's in ziek zijn: te kleine zoeker; zaken als schepte, scherptediepte enz. zijn niet of nauwelijks te onderscheiden...
Als je daarna een Pentax of een Minolta oppakt:
bedank voor de info ben op de site van Olympus geweest en weer een hoop wijzer geworden, maar je noemt als nadeel de prijs, heb overal gezocht maar nergens prijzen gevonden, kan je mij daar aan helpen.
grt,bouk.
Let wel, de prijs is al enorm gedaalt, ik heb voor de kit 1 jaar geleden 2600 euro betaald.
Daarna heb ik online in New York de Zuiko Digital 50-200 gekocht.
Het grootste nadeel voor mij van de Olympus DSLR's is die cropfactor van 2!! Dan koop je een lens als de 11-22, maar dan heb je meteen "maar" 22-44 op je cam...
Het grootste nadeel voor mij van de Olympus DSLR's is die cropfactor van 2!! Dan koop je een lens als de 11-22, maar dan heb je meteen "maar" 22-44 op je cam...
'T is maar hoe je het bekijkt.
Als je met een fisheye wilt fotograferen heb je misschien gelijk.
Maar verder....?
De 50-200mm is vergelijkbaar met 100-400 mm analoog.
Daarbij is de lens net zo lang als een 100mm analoog.
Dus is hij lichter en veel beter hanteerbaar.
Dat kan ik geen nadeel noemen.
Geen last van regen en stof, tja, wat moet je nog meer?
Op deze site http://reload.nl/index.php?id=741 schrijven ze o.a.
De meegeleverde digitale Zuiko 50-200 mm, f2.8-3.5 is vergelijkbaar met een 'analoge' 400 mm en daarmee geschikt voor surfactie. In combinatie met de 1,4 converter wordt het zelfs een kanon van 560 mm. Later op de computer blijkt dat zowel scherpte als contrast extreem goed zijn, ook al is het de maximale grootte van het beeld 'slechts' 5 MB. Dat is te danken aan diezelfde lichtsterke Zuiko-lens. Gelijkwaardige lenzen van de concurrentie zijn vijf keer zo duur. Focussen gaat snel en accuraat, afklikken meteen, geen enkele vertraging. Sequences: 3 frames/sec, net voldoende voor surffoto's. Voor skatefotografie heb je een fish eye nodig, met de meegeleverde 22 mm bleek het erg moeilijk alles in het beeld te krijgen. Inmiddels is bekend geworden dat er op korte termijn een fish eye van 7 mm (14 analoog) uitkomt (naast een 150 mm/f2.0 lens).
Dat is allemaal leuk en aardig, maar vergeet dan ook niet dat je met de sluitertijd ook rekening moet houden met die cropfactor... Voor die 200mm lens heb je dan al 1/400 nodig!! En daarvoor heb je al een pak licht nodig.
Een ander nadeel (op dit moment) is dat die cropfactor ook zegt dat de sensor een stuk kleiner is dan die met factor 1,5. Dat heeft op zich weer tot gevolg dat er sneller ruis zal gaan ontstaan op lager ISO... Dat is op zich meestal zo erg niet, maar je moet met die factoren allemaal rekening houden...
Trouwens als ze zeggen dat die lenzen goedkoop zijn . Dat klopt idd. gedeeltelijk als je rekening houdt met de cropfactor, maar als je daar geen rekening mee houdt dan ziet het er een stuk anders uit!!
Pas op, ik spreek me hier niet uit tegen de E-1/E-300, alleen maar dat je met alles moet rekening houden en niet louter afgaan op wat er in de verkoopsblaadjes staat...
Heb de E-300 een half uurke in mijn handen gehad, en het was een zware ontgoocheling voor mij. De E-1 heb ik slechts één maal (heel) kort in mijn handen gehad op de laatste Kina en die leek me wel ok (al is de zoeker ook daar verre van wat er van een echte zoeker mag verwacht worden.)
Daarnaast heeft Olympus het nadeel dat ze alles van scratch hebben moeten beginnen en dt het lensaanbod eerder pover is (zeker in de consumer klasse) al zou dat gestadig moeten beteren.
Persoonlijk kan mij het 4/3 systeem van olympus niet overtuigen en zou ik deze links laten liggen (ondanks enkele veelbelovende technieken.)
Hier ben ik het mee eens . De E-300 lijkt me een draak van een ding met zeer zwakke specificaties (onder andere wat betreft AF mogelijkheden)
Je zegt niet hoeveel je eraan wil uitgeven, maar even alles op een rijtje gezet:
- goedkoopste klasse: of Pentax ist Ds, of D70. Als je voorbij de (echt wel heel) matige zoeker kan, is de D70 een supercamera. De ist Ds heeft van alles wat te bieden (goede ergonomie, mooie LCD, échte zoeker) maar schittert in niets echt (maar heeft ook geen grote lacunes dit itt. de 300D, momenteel verouderd.)
Die 300D is dan ook wel echt goedkoop, en ook al is hij wat verouderd, qua beeldkwaliteit is hij OK. D70 en *ISTDs zijn een tikkeltje beter, meer ook een pak duurder. Als je echt zo goedkoop mogelijk in de wereld van de DSLR wil stappen, zou ik een 300D verkiezen boven een E-300. Als je wat meer wil uitgeven kom e uit bij D70 of *ISTDs
- klasse tot 1500€: daar strijden de EOS 20D en de Konica Minolta D7D om de eer. Voor mij wint daar de D7D het: échte zoeker, écht LCD-scherm, AntiShake, een camera waar over ieder detail is nagedacht, maar ik denk dat je met de 20D ook niet fout kan gaan.
(ik denk niet dat je hoger zal mikken, niet?)
Heb je die camera's allebei vastgehad? Heb je met beide camera's gefotografeerd? D7D is niet altijd even goed afgewerkt en de beeldkwaliteit is wat minder (ruis / ETTL II / resolutie). Hij heeft wel AS (maar dat werkt alleen bij lenzen met relatief korte brandpuntsafstand) en is ergonomisch zeer handig opgebouwd.
De 20D daarentegen is stukken sneller, je hebt een zéér uitgebreide lenzengamma, van goedkoop (en niet altijd even goed) tot zéér duur (en echt goed) . Bij minolta heb je bijna geen lenzen met USM (dus allemaal luidruchtig), de echte minolta lenzen zijn peperduur (maar ook echt goed), de enige wat goedkopere lenzen zijn gerebadgde Tamronlenzen...
Ik zou zeggen:
wandel eens een winkel binnen en probeer ze allemaal eens vast te houden. Neem dan diegene die je het meest bevalt. Denk ook eens na over het glas die je er denkt bij te gebruiken.
Zo, nu heb ik mijn kerstdaad vervuld, en ga ik aan het feesten
Je moet volgens mij meer doen als ze alleen maar vastpakken. Zeker je lenzensysteem uittekenen, en een beetje om fotofora rondstruinen en alles goed nalezen... (www.dpreview.com is een goede start)
sugar
"I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "
Comment