Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

marcro met de kitlens van D70 ? niemand???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• marcro met de kitlens van D70 ? niemand???

ik heb nog niks gedaan in macro fototgrafie dus vandaar :
    is het mogelijk om mits wat ringen(?) met de kitlens 18-70, macro's te maken, en wat heb ik daarvoor nodig ?
    Last edited by berteldinck; 24 december 2004, 20:42.

Re: marcro met de kitlens van D70 ? niemand???

is dit niet haalbaar of kopen jullie allemaal een extra lens voor marco fotografie?

Comment

Je kunt 2 dingen proberen:
      * tussenring(en)
      * voorzetlens

Beide onderwerpen zijn hier onlangs nog aan bod geweest, maar ik weet niet wat het resultaat is met de 18-70...

Op een Canon 17-40/4.0 met een tussenring van 25mm is de scherpstelafstand wel heel klein... Dus afhankelijk van het onderwerp (hoe schuw is het onderwerp ), zul je iets kunnen doen met deze 2 mogelijkheden...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

ik heb net de 180mm macrolens van sigma besteld.

met de kitlens alleen zul je weinig kunnen, tussenstukken enzo kunnen helpen maar het is niet hetzelfde.

macrolens: scherpstellen van kort tot oneinig ; met een tussenring kun je dit al vergeten.
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Met de kitlens kom je er niet voor macro's. Daar heb je toch echt een macrolens voor nodig.
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
            ik heb net de 180mm macrolens van sigma besteld.

met de kitlens alleen zul je weinig kunnen, tussenstukken enzo kunnen helpen maar het is niet hetzelfde.

macrolens: scherpstellen van kort tot oneinig ; met een tussenring kun je dit al vergeten.
            Dat is idd niet hetzelfde, maar als je puur macrofoto's maakt, heb je weinig aan scherpstellen op oneindig...

Ik heb tussenringen en een 100/2.8 macro en beiden zijn bruikbaar en handig... De 100 is een superscherpe lens en ook te gebruiken als portretlens en closue-uplens.
            De tussenringen hebben het voordeel dat je ze op elke lens kunt gebruiken. Ideaal om te combineren met vb een 70-200...
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

ik zou voor een 18-70 geen tussenringen kopen.

voor macro koop je beste een macrolens. je kan wel tussenringen op een macrolens zetten, om nog meer macro te gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage
                ik zou voor een 18-70 geen tussenringen kopen.

voor macro koop je beste een macrolens. je kan wel tussenringen op een macrolens zetten, om nog meer macro te gaan.
                Of tussenringen op de kitlens gaan, daar ga ik me niet over uitspreken. Maar heb je ooit al eens tussenringen op een macrolens gezet? Dan weet je dat je zo ongeveer GEEN werkafstand meer overhoudt. Dat is perfect te doen voor onderwerpen die stil zitten (op voorwaarde dat je genoeg licht op je onderwerp kunt krijgen), maar NIET voor beestjes.
                Die tussenringen hebben net als doel om met "gewone" lenzen macro toe te laten, dus jouw antwoord slaat daar een beetje naast de kwestie...
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Nog even een testje gedaan, met 100/2.8 Macro, 17-40/4.0 en 70-200/4.0 en 2 stuks ET EF 25II (tussenstukken van 25mm).
                  Scherpstelafstand gemeten tot front van de lens (ongeveer, niet tot op de mm.)

100/2.8: 12 cm - 12cm - 12cm
                  17-40/4.0: 12 cm - 3 cm - niet te doen (alles op 40m, op 17 gaat niet om scherpte stellen met ET)
                  70-200: 90cm - 65cm - 50cm (alles op 200mm, op 70 idem als bij 17-40)

Conclusies:
                  * bij de 100/2.8 macrolens neemt de scherpstelafstand NIET meer toe, enkel de vergroting (wegens kleinere uitsnede door de tussenringen)
                  * bij de 17-40 is 25mm eigenlijk al te veel. De vergroting is wel subliem!
                  * bij de 70-200 zijn beide bruikbaar, en de vergroting neemt ook navenant toe...
                  * Er gaat flink wat licht verloren door die tussenringen, maar voor macro's is dat niet echt een probleem.
                  * De tussenringen zorgen voor een kleinere uitsnede op hetzelfde formaat, maw onderwerp wordt groter afgebeeld.

Als ik wat meer tijd heb (en de kids laten me met rust ), dan probeer ik even wat voorbeeldfoto's te maken, maar ik beloof niets!
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                    Dat is idd niet hetzelfde, maar als je puur macrofoto's maakt, heb je weinig aan scherpstellen op oneindig...
                    je hebt natuurlijk 100% gelijk maar ik bedoelde eigenlijk het volgende:
                    het is een zonnige zondagmorgen en je gaat op pad. het doet er niet toe waartoe, maar ik zal het voorbeeld van parkparadisio gebruiken.

je hebt veel bloemetjes, bijtjes maar ook vogeltjes, wat oude gebouwen etc.

met tussenringen zit je op macro PUNT
                    het is zelfs erger: met een prime en tussenringen moet je dus altijd op ong dezelfde afstand scherpstellen, tenzij je een zoomlens hebt (vermoed ik)
                    met een macrolens zit je op mogelijke macro.
                    je hebt nog steeds de mogelijkheid iets anders dat verder weg is te fotograferen. dit KAN een vogel zijn (totaal niet macro) maar voor hetzelfde geld zit er plots op 2 meter van jou een mooie vlinder (geen 1:1 meer maar toch).

om die reden heb ik me een 180mm macro besteld. ik weet van mezelf dat ik:
                    1) liever niet met men kop op een wesp plak want dan begeef ik het van de schrik (deze lens laat je toe afstand te nemen en op 1:1 te fotograferen)
                    2) ik kan een midrange tele goed gebruiken.
                    3) ik heb een oude 50mm en oude tussenringen, dus als ik tijd genoeg heb kan ik met een lichtgewicht macros nemen ( maar ik plak dan weer liever niet op een wesp...)

langs de andere kant weet ik niet welke lenzen je al bezit. dus als je een mooie zoomlens hebt zijn tussenringen misschien niet zon slecht idee!

tussenringen zullen wel stukken goedkoper zijn vermoed ik
                    foto als spiegel of als venster?

Comment

Ik ga me de 77mm Canon 500D close-up lens aanschaffen om te gebruiken met een Nikkor 80-200. De maximale vergroting met deze combinatie is 1:2,5. Deze combinatie krijgt goede kritieken.

Met een step-up convertor van 67mm naar 77mm moet die ook bruikaar zijn op een Nikkor 18-70. De maximale vergroting wordt volgens mij dan 1:3,1. Of deze combinatie ook goede resultaten oplevert weet ik (nog) niet.
                      BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

Hoe bereken je eigenlijk hoeveel winst een voorzetlens geeft?

Ik weet dat voorzetlenzen een diopter waarde hebben, maar hoe bereken je wat een +3 voorzetlens met een 1:4.2 lens doet?
                        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                          .
                          * De tussenringen zorgen voor een kleinere uitsnede op hetzelfde formaat, maw onderwerp wordt groter afgebeeld.
                          ja, nu zegt ge toch hetzelfde als ik.
                          tussenringen + macrolens = nog meer macro (mits een beetje licht verlies)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
                            Hoe bereken je eigenlijk hoeveel winst een voorzetlens geeft?

Ik weet dat voorzetlenzen een diopter waarde hebben, maar hoe bereken je wat een +3 voorzetlens met een 1:4.2 lens doet?
                            Kijk hier eens voor indicatieve waarden :
                            http://www.bobatkins.com/photography/eosfaq/closeup.htm

en hier voor wat theorie :
                            http://xoomer.virgilio.it/ripolini/whatsnew_2.html
                            http://medfmt.8k.com/mf/diopter.html
                            Last edited by Jokke; 26 december 2004, 20:58.
                            BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

Working...
                            X