Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extender 1.4 of 1.7 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Extender 1.4 of 1.7 ?

Om de brandpuntsafstand te verhogen van mijn Nikkor 70-200mm VR overweeg ik de aanschaf van een extender. Graag had ik vernomen of iemand hiermee ervaring heeft, zowel mensen met de 1.4 als mensen met de 1.7. Is er echt veel kwaliteitsverschil te merken bij het gebruik ervan of kan het er nog door. De 2.0 is niet van toepassing daar ik er al verschillende slechte reacties van gelezen heb.

Alvast bedankt !
    My site : http://www.photografie.be

Re: Extender 1.4 of 1.7 ?

Ik kan alleen voor canon spreken , mijn 70/200 met een tamron 2.x 7MC geeft toch nog aanvaardbaar scherpe beelden weer mits enig PS werk op 400 mm
    http://www.dullaert.net

Comment

Deze namiddag van Corné vernomen dat de 1.7 zeer goed schoort op kwaliteits Nikkors en dat er weinig kwaliteitsverlies te merken valt.Dit zijn dan lenzen zoals de 70-200 2.8 VR o.a. en de topprimes waaronder bvb. Nikkor 85mm f1.4 . Op mindere lenzen zou hij af te raden zijn. Verlies = 1.5 stops.
      Ben nl. zelf nog aan het uitzoeken welke van de twee het zal worden.
      Misschien kom ik met een 1.4 al toe. Ik zou het al goed vinden mocht ik vogeltjes, die in de winter op eetplankjes afkomen, van op een afstand van +/- 7m kunnen fotograferen met de 70-200 + extender. Misschien terloops de vraag aan BDers met ervaring indien de 420mm die ik krijg door de crop van 1.5 en de 1.4 converter hierbij voldoende zou zijn.

Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

In 't algemeen moet je bij teleconverters vooral opletten op 't lichtverlies. Bij een 1.4x verlies je 1 stop, 1.7x 1.5 stop en 2x 2 stops.

Op een consumer telezoom met f5.6 aan de telekant ga je zo met een 2x converter naar f11 en dat kan een fameus probleem zijn voor AF, omdat deze dan mss niet genoeg licht heeft om juist en snel te werken. En vermits de scherpstelring op tele's een grote cirkel beschrijft is MF niet altijd evident.

'k Ken je lens niet ('k ben een Pentax gebruiker, sorry) maar voor een 2x moet je toch minstens een opening van f2.8 hebben.

Scherpteverlies valt m.i. in 't algemeen nog mee, 't enige dat ik op goedkopere telezooms merkte is dat de reeds aanwezige onscherpte aan de telekant vergroot werd, maar da's niet meer dan normaal vermits alles wordt vergroot.

hth, Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
          <snip>
          Misschien terloops de vraag aan BDers met ervaring indien de 420mm die ik krijg door de crop van 1.5 en de 1.4 converter hierbij voldoende zou zijn.

Groetjes,
          Pol.
          Op m'n Pentax wordt de 200mm van de Sigma (zie signature) met m'n Tamron 1.4x ook 420, en die 420 is te doen, maar voor de kleinere vogels mss niet. Op een meter of 4 of 5 nog wel, maar 'k wens je veel geluk zo dicht bij te geraken.

Jongens... de kilometers die ik op deze aardbol al aflegde om dicht genoeg bij dat ene unieke vogeltje te geraken, zonder een behoorlijke foto als resultaat... ze zijn niet meer te tellen... Daarom da'k ook een 2x overweeg (wel een Sigma EX).

Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Ik gebruik de 1.7 converter in combinatie met de 70-200 2.8VR en ben zeer tevreden over de resultaten. Scherpteverlies valt erg mee en ook de autofocus blijft nog steeds zeer snel.

Onderstaande voorbeelden zijn allemaal gemaakt met de 70-200 en 1.7 conveter op 340mm.

http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

Comment

Hallo ebi,

Bedankt voor de postings. Dit ziet er schitterend uit. Dat zijn geruststellende replies.

Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik wil nu niet kritisch doen maar ik kan u voorbeelden van de 70-200VR met nikon 2X converter tonen die even scherp zijn als bovenstaande. Wat ik hiermee bedoel is dat je op dergelijke grootte van foto (zoals bovenstaande) iedere lens als scherp kan laten doorgaan.
                Ik heb al real sizes gezien van de 1.7 en de 2.0 (die ik zelf heb) en beide zijn sterk aan elkaar gewaagd. De 1.7 ligt dichter in scherpte bij de 2.0 dan bij de 1.4 (die ik ook heb)

@ Pol Callens: als ik me niet vergis zijn deze converters niet bruikbaar op de 85 1.4

Comment

Voor de liefhebbers heb ik de voorbeelden niet verkleind op pbase gezet, je kan zie hier vinden.

Voor mij is de scherpte meer als voldoende, op een afdruk ziet het er perfect.
                  http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

Comment

Ben ook lang aan het twijfelen geweest welke extender. Volgens Corne " Het ligt eraan of je de 1.7 persé nodig hebt. Als je het kunt vermijden (ivm de brandpuntafstand) moet je dat doen en voor de 1.4 gaan. Er zit een behoorlijk optisch verschil tussen de 1.7 en 1.4 (in het voordeel van de 1.4)."

Omdat ik de 1.4 een beetje flauw vond qua brandpuntafstand heb ik alle extender opties voor zich gelaten en een BIGMA aangeschaft

Nu heb ik +/- 750mm waar ik een heel eind verder mee kom dan 420mm
                    Alleen mijn rugzak is precies iets zwaarder geworden
                    My site : http://www.photografie.be

Comment

Working...
                    X