Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro maken met tussenstuk?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macro maken met tussenstuk?

ik maak helemaal niet veel macro foto's en wil mij er ook niet in gaan verdiepen, ik vind het alleen soms spijtig dat ik de mogenlijk niet heb om macro te maken, dus ik dacht aan een tussenstuk.. vroeger met mijn analoge camera waren er van die stukken die ik tussen heb objectief en het toestel plaatsten en dan had ik marcro met manuele focus...

Bestaat dat ook voor een dslr? + op welk objectief zet je dat dan?

Re: macro maken met tussenstuk?

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
    ik maak helemaal niet veel macro foto's en wil mij er ook niet in gaan verdiepen, ik vind het alleen soms spijtig dat ik de mogenlijk niet heb om macro te maken, dus ik dacht aan een tussenstuk.. vroeger met mijn analoge camera waren er van die stukken die ik tussen heb objectief en het toestel plaatsten en dan had ik marcro met manuele focus...

Bestaat dat ook voor een dslr? + op welk objectief zet je dat dan?
    Met een extension tube zet je een stukje tussen je body en je lens in. Je kan dus in principe eender welke lens gebruiken in combinatie met de tube (al heeft het bijvoorbeeld geen zin om dat bijvoorbeeld met groothoeklenzen te doen, een lens tussen 50mm en 100mm zou een veel beter effect geven). Elk groot merk maakt dergelijke tubes, en die passen dan ook zonder probleem op alle SLR's en DSLR's van dat merk. Soms blijven enkele electronische functies actief, omdat de tube die signalen kan doorgeven van de body naar de lens, maar vaak is het inderdaad aangewezen om manueel scherp te stellen.

Groeten,
    Jeroen
    http://www.jvermeulen.be

Comment

ah oké, ja ik heb nog een 50mm (staat niet onderaan op het lijstje) maar dan ga ik eens zoeken achter die tube

Comment

kvind die wel niet op de site van canon.. ook ni direct op een webshop, alleen in google, als ik hier seach vind ik wel topics, mja ni direct links..

Comment

Hi Maarten,
          Soligor heeft goede tussenringen waarmee je AF behouden blijft.
          Een oplossing kan ook een balg zijn. Deze zet je tussen de camera en lens en kun je verlengen dan wel inkorten. Eigenlijk een soort flexibele tussenring.
          Novoflex heeft zeer bruikbare balgen...

Een makkelijker alternatief is een voorzetfilter. Deze schroef je gewoon op je lens. De beste zijn dubbel uitgevoerd. Nikon 5T en 6T (62mm) of de Canon 500D(verschillende maten tot 77mm)

groetjes Edwin
          Mijn Foto's

Comment

gezien je met een 300D werkt zou ik de Canon tussenring EF 25II aanschaffen ( je zal wel nog een tijdje moeten wachten denk ik daar gans de productie door BD bijna opgekocht is
            zie : KLIK HIER voor voorbeeld met deze ring. Indien dit niet voldoende ja dan de 500D ( voorzetlens) daarbij. goede resultaten gegarandeerd.
            Last edited by Guest9; 21 december 2004, 19:33.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
              gezien je met een 300D werkt zou ik de Canon tussenring EF 25II aanschaffen ( je zal wel nog een tijdje moeten wachten denk ik daar gans de productie door BD bijna opgekocht is
              zie : KLIK HIER voor voorbeeld met deze ring. Indien dit niet voldoende ja dan de 500D ( voorzetlens) daarbij. goede resultaten gegarandeerd.
              Gewoon eentje van soligor kopen , stukken goedkoper en even goed .
              http://www.dullaert.net

Comment

Hier vind je al een hele lange thread ivm de extension tube.
                Dankzij dit forum hebben vele deze kunnen kopen voor 22 EUR.
                Normaal kost deze ongeveer het TIENvoudige.
                Mss heeft er iemand twee of meer gekocht en verkoopt hij/zij wel ene.
                In de thread vind je eveneens veel informatie ivm het nut van een dergelijke ring.

hesy.be
                BD0319BE

Comment

Maarten,
                  Ook leuk om te doen is de 50mm op een andere lens plaatsen ( omgekeerd )
                  Scherpte diepte is heel kort, geeft leuke beelden bij platte voorwerpen zoals horloge's.

Ik gebruik een 50mm op een 35-105mm, zet het diafragma van de 50mm geheel open en gebruik de AE van de 35-105mm ( AF is TE klein bereik ) dus handmatig scherpstellen, vergroten door middel van zoom werkt ook.

Deze twee lenzen zijn aan elkaar gezet door middel van twee ringen ( Cokin ) aan elkaar geplakt, is een goede en goedkope manier ( 50 eurocent per ring ).

Ik maak ook gebruik van een balg ( NIKON ) 200mm dit is zo goed als eender gelijk aan tussenringen, voordeel van een balg is dat de lengte instelbaar is, en de camera staat direct op statief dus stabieler.
                  Als ik de balg gebruik moet ik ook alles handmatig instellen, de 50mm wordt door een draadontspanner tegelijk met de ontspanner van de camera bediend, dit om het juiste diafragma te krijgen van de 50mm lens.

Hieronder zie je hoe de lenzen aan elkaar bevestigd worden.

a picture is just a moment of life, enjoy each of them

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                    Ik zou dus ook NIET de EF 25II aanschaffen. Koop je dezelfde tube van Kenko, een stuk goedkoper en volgens een aantal websites zou de Canon en Kenko tube wel erg verdacht veel op mekaar lijken.
                    Ik heb de Kenko-set (drie verschillende tubes) en dat gaat goed samen met mijn 20D. Vergeet niet dat je met zo'n extensiontube je AF op oneindig verliest...

sugar
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Working...
                    X