Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

300D en 420EX

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 300D en 420EX

Quote van QooMa: Bij mij staat de FEC altijd minimaal op -1/2 en meestal -2/3... Als ik +1 zet, dan krijg ik pas overbelichte foto's... Is dat op de 300D dan zo anders? (of is je scherm zo slecht afgesteld )
    Ja, blijkbaar anders. Ik hoor van iedereen dat de 420EX op de 300D onderbelicht en meestal wordt een FEC van +2/3 gehanteert.
    Het ligt niet aan de afstelling van mijn scherm, want ik ga (zoals altijd is aan te raden) af op het histogram.

Comment

Nog wat geëxperimenteerd. Onderbelichting met 420EX op 300D ervaar ik inderdaad ook. Niet zozeer met de kitlens EFS 18-55, maar wel met grotere brandpuntsafstanden bv. op de EF 55-200. Wat ook te verwachten is: het licht neemt af met het kwadraat van de afstand.

Deze onderbelichting wordt m.i. best opgevangen met manuele instellingen:
      - zo lang mogelijke sluitertijd, naar wat je aankan bv. 1/60, misschien met groothoek 1/30
      - zo groot mogelijk diafragma, voor zover je niet méér scherptediepte wil

Waar normaal de combinatie van sluitertijd en diafragma het werk doet, is er nu nog een derde speler. De flitser doet eigenlijk (de rest van) het werk, en nog goed ook! Hij moet bij langere sluitertijden en grotere diafragma's het minst bijlichten en de foto is over het algemeen helderder; ook de achtergrond.
      Canon 70D
      En als ik het wat compacter houd: Fuji HS35

Comment

Ik ben ook in bezit van de 300d met de 420ex, ik maak regelmatig voor de vereniging portret foto's en werk daarbij met (Bouw) lampen.
        Erg makkelijk is dat niet en daarom denk ik eraan om een extra flitser erbij te kopen , b.v. de 550ex zodat de 420ex als slave naast het persoon kan zetten.

Mijn vraag is : Heeft iemand ervaring hiermee ? is dit een goed plan of is het beter om een (echte) flits-set te kopen ?

Rob

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rvlierd
          [Ik denk] eraan om een extra flitser erbij te kopen , b.v. de 550ex zodat de 420ex als slave naast het persoon kan zetten.
          Mijn vraag is : Heeft iemand ervaring hiermee ? is dit een goed plan of is het beter om een (echte) flits-set te kopen ?
          Je zult stuiten op de beperking van de 420EX dat de flitsintensiteit niet valt in te stellen, dus je krijgt van de 420EX als slave steeds de maximale flitsoutput, hetgeen lastig zal kunnen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DenHagie1
            Je zult stuiten op de beperking van de 420EX dat de flitsintensiteit niet valt in te stellen, dus je krijgt van de 420EX als slave steeds de maximale flitsoutput, hetgeen lastig zal kunnen zijn.
            Met de ST-e2 (en ik dacht ook met de 550) kun je de intensiteit in elk geval wel verdelen tussen de groepen. Anderzijds zal de flits via zijn pre-flash zelf gaan bepalen hoeveel hij moet sturen, en daarboven kun je een omnibounce gebruiken waardoor het licht wat beter gespreid is...

Je kunt met 2 flitsen al een en ander gaan doen, en zeker als je de ST-E2 erbij hebt, maar als je echt veel portretten moet gaan doen en je hebt een studio ter beschikking (of iets wat je daarvoor kunt gebruiken), dan moet je toch beter uitkijken naar degelijke studioverlichting...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door domibal Bekijk bericht
              Zelf werk ik met de 300D en EX 380
              Als ik mij niet vergis is het enige belangrijke verschil tussen de 380 en 420, het richtgetal, nl 38 voor de 380 (iso100) en 42 voor de 420 (iso100).
              Ik heb ook al heel wat geprobeerd en de beste resultaten voor algemene binnenfotografie dat ik tot hiertoe heb bekomen is met de istellingen op manueel, F8 EN 1/200, iso 200 en omdat ik zelf van warmere kleuren hou, de witbalans op cloudy.
              Door manueel te werken met flits heb je zo de mogelijkheid om het diafragma wat toe te knijpen en kan je op dezelfde manier met de lens werken als zonder flash, want ik de P stand shiet je met flits steeds wijd open.
              De functie high flash synchronisatie werkt bij de 300D vanaf 1/250, door tot 1/4000 waardoor ik dus vermoed dat de max synchronisatie van de 300D 1/200 is.
              jaja, vijgen na pasen, maar desalniettemin een vraag:
              Omdat ik mijn 300d 2ehands heb gekocht, lees ik nu maar pas hoe het zit met die flitsynchronisatie, ik vind nergens in mijn RTFM, dat die vanaf 1/200é en lager is...doe wel wat proeven, en zie dat ie zowel op 1/300é en hoger ook flitst (normaal heb je toch maar een half beeld)?
              Ik bezit dezelfde combinatie (300d+EX380) en hij staat niet op "high" !
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

Comment

Je kan ook op de website 'self-support' van Canon zelf eens gaan kijken.

Er staat een artikel : "Wat moet ik doen wanneer ik de flits van de EOS 300D gebruikt heb en de foto's onderbelicht zijn? Artikel nummer: 21168 "

Groeten,
                Canon 30D; Canon 300D; EF-S 18-55mm f/3.5-5.6; EF 24-70mm f/2.8L USM; EF 70-200mm f/2.8L USM; 580EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jonasti Bekijk bericht
                  Je kan ook op de website 'self-support' van Canon zelf eens gaan kijken.

Er staat een artikel : "Wat moet ik doen wanneer ik de flits van de EOS 300D gebruikt heb en de foto's onderbelicht zijn? Artikel nummer: 21168 "

Groeten,
                  helaas het artikel nog niet kunnen vinden, link misschien, alvast bedankt
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

Comment

Working...
                  X