Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

300D en 420EX

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 300D en 420EX

Kan iemand me wat op weg helpen?
    Ik heb een Canon 300D en als flitser de 420EX.
    Wat zijn de beste instellingen voor zowel de camera als de flits?
    Het knopje bijvoorbeeld achteraan op de flits waar je kan kiezen tussen normale flistsynchronisatie en high-speed flitssynchronisatie, hoe zet je dat best?
    En welke instellingen voor de camera zelf?

De foto's tot hiertoe met flits slagen namelijk wat tegen (nogal donker). Maar misschien doe ik iets verkeerd. En met de feestdagen op komst...

Alvast bedankt voor de hulp.
    Peter

http://www.belekes.be/

Re: 300D en 420EX

Oorspronkelijk geplaatst door
    Het knopje bijvoorbeeld achteraan op de flits waar je kan kiezen tussen normale flistsynchronisatie en high-speed flitssynchronisatie, hoe zet je dat best?
    Bij mij staat die standaard op high-speed (zowel 420 als 550, maar wel op 10D). Knopje laat toe om de flits synchroon te laten flitsen met een sluitersnelheid sneller dan 1/125 (max synchronisatie van 300D)

En welke instellingen voor de camera zelf?
    De 300D laat jammergenoeg niet toe om veel in te stellen richting de flits. Meestal neem ik mijn flitsfoto's op M, waarbij ik dus zelf sluitertijd en diafragma kies...
    Op P-stand heeft de flits geen invloed op de sluitersnelheid en/of diafragma. De flits werkt daar louter als invulflits.
    Ook op Av en Tv werkt de flits als invulflits, enkel op M kan de flits als hoofdlichtpunt gebruikt worden...

De foto's tot hiertoe met flits slagen namelijk wat tegen (nogal donker). Maar misschien doe ik iets verkeerd. En met de feestdagen op komst...
    Dat kan meerdere oorzaken hebben, een hele belangrijke is de instelling van je eigen computerscherm!
    Als je vind dat het effectief zo is, dan kun je je flits natuurlijk wat laten "overbelichten" door FEC toe te passen, maar daarvoor heb je ofwel de firmware hack op de 300D nodig ofwel een flits waarop je flitscompensatie kunt doen (en dat kan niet op de 420EX)...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

weet je waar ik die fimware kan vinden? ik heb versie 1.1.1, ik heb dat extra menu maar van FEC vind ik niets

Comment

Is er dan vanaf de 550EX wel flitscompensatie in te stellen?
        Alvast bedankt
        [COLOR=DarkRed]Canon EOS 300D + EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6

Comment

De 550EX is via een lcd scherm op de achterkant zelfs volledig onafhankelijk van de camera in te stellen. Ook als je ETTL gebruikt heb je veel meer mogelijkheden om bij te stellen dan de 420.
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

firmware hack vind je op http://satinfo.narod.ru/en/index.html

Ik heb ze er ook op staan werkt perfect nu die FEC ook met interne flits

Heb wel even gewacht tot toestel uit garantie was om de stap te wagen.

mir
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
              De 550EX is via een lcd scherm op de achterkant zelfs volledig onafhankelijk van de camera in te stellen. Ook als je ETTL gebruikt heb je veel meer mogelijkheden om bij te stellen dan de 420.
              Ik heb beide, en idd. op de 550 kun je wat meer instellen dan op de 420, maar ik moet zeggen dat ik nu eigenlijk meestal de 420 meepak (kleiner en compacter). Hetgeen ik het meest gebruik is die FEC, maar dat kan ik op de 10D instellen, en de rest van de extra puntjes voor de 550 hebben vooral te maken met de mogelijkheid om andere flitsen aan te sturen. Maar als het beetje extra power niet nodig heb, dan neem ik de 420...
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Zelf werk ik met de 300D en EX 380
                Als ik mij niet vergis is het enige belangrijke verschil tussen de 380 en 420, het richtgetal, nl 38 voor de 380 (iso100) en 42 voor de 420 (iso100).
                Ik heb ook al heel wat geprobeerd en de beste resultaten voor algemene binnenfotografie dat ik tot hiertoe heb bekomen is met de istellingen op manueel, F8 EN 1/200, iso 200 en omdat ik zelf van warmere kleuren hou, de witbalans op cloudy.
                Door manueel te werken met flits heb je zo de mogelijkheid om het diafragma wat toe te knijpen en kan je op dezelfde manier met de lens werken als zonder flash, want ik de P stand shiet je met flits steeds wijd open.
                De functie high flash synchronisatie werkt bij de 300D vanaf 1/250, door tot 1/4000 waardoor ik dus vermoed dat de max synchronisatie van de 300D 1/200 is.
                Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
                Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

Comment

Met de 'gehackte' firmware kun je FEC instellen d.m.v. de JUMP-knop en het wieltje. Ik heb 'm standaard op +1 stop staan, en dat werkt meestal redelijk goed. De onderbelichting door de 420 EX schijnt te worden veroorzaakt door het feit dat de 420EX geen rekening houdt met de 1.6-cropfactor van de 300D. De nieuwste Canon flitser (580EX) is wel voor digitale camera's gemaakt en houdt wel rekening met de crop-factor. Maar met de 420EX is het ook geen probleem als je de FEC "in de plus" zet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door domibal
                    Zelf werk ik met de 300D en EX 380
                    Als ik mij niet vergis is het enige belangrijke verschil tussen de 380 en 420, het richtgetal, nl 38 voor de 380 (iso100) en 42 voor de 420 (iso100).
                    Een ander belangrijk verschil is dat de 380 niet kan functioneren als slave, maar als je niet van plan bent om daar iets mee te doen, maakt dat niet uit natuurlijk...
                    De 380 kun je tegenwoordig trouwens goedkoop op de kop tikken 2de hands (<€80 moet zeker lukken).
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DenHagie1
                      Met de 'gehackte' firmware kun je FEC instellen d.m.v. de JUMP-knop en het wieltje. Ik heb 'm standaard op +1 stop staan, en dat werkt meestal redelijk goed. De onderbelichting door de 420 EX schijnt te worden veroorzaakt door het feit dat de 420EX geen rekening houdt met de 1.6-cropfactor van de 300D. De nieuwste Canon flitser (580EX) is wel voor digitale camera's gemaakt en houdt wel rekening met de crop-factor. Maar met de 420EX is het ook geen probleem als je de FEC "in de plus" zet.
                      Bij mij staat de FEC altijd minimaal op -1/2 en meestal -2/3... Als ik +1 zet, dan krijg ik pas overbelichte foto's... Is dat op de 300D dan zo anders? (of is je scherm zo slecht afgesteld )
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Pé,

Ben niet zo'n ervaren flitser, maar werk wel met dezelfde combinatie 300D en 420EX. Tot nu toe vielen mijn flitsfoto's ook wat tegen en ik ben wat gaan experimenteren. (Als ik het opnieuw moest doen kocht ik misschien een 550 EX omdat die meer power en mogelijkheden heeft. Maar nu proberen wat er allemaal in onze 420EX zit!)

Sinds enkele dagen:
                        1. Werk ik niet meer in de P-stand. Ik werkte bevredigend in Tv op een relatief lange sluitertijd van 1/30. Bewegingsonscherpte valt mee; ik vermoed dat die een stuk teniet gedaan wordt omdat de flits hoe dan ook korter belicht. (Wil de komende dagen nog wat experimenteren met Av stand)
                        2. Werk ik ook met een lichtverstrooier - niet merk Omnibounce, maar iets gelijkaardigs. (Voor het fotograferen van een optreden vanop grotere afstand in een grote ruimte haalde ik er die af omdat zo'n verstrooier toch wel wat licht wegneemt.)

Gevolg: flitsfoto's zijn nu helderder en veel beter belicht. Minder contrast tussen een bijna overbelichte voorgrond en een bijna zwarte achtergrond. De kamer wordt in zijn geheel mooier belicht; ook de achtergrond komt dus veel beter tot zijn recht. Volgens mij is de sluitertijd de hoofdoorzaak; de lichtverstrooier doet er nog een schepje bovenop en zorgt er uiteraard voor dat de schaduwen minder scherp worden.

Indirect flitsen gaat ook wel in die richting, maar je hebt een goed (wit en niet te hoog) plafond als reflectievlak nodig. Zelfs als er dat is, moet je veel meer draaien en keren met je flitskop... en het verbruikt meer batterijen.

De schakelaar normale of high speed flitssynchronisatie doet volgens de handleiding niet ter zake; als ik het goed heb werken we met een type B camera.

Ben verder benieuwd naar je ervaringen.
                        Canon 70D
                        En als ik het wat compacter houd: Fuji HS35

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ricky300D
                          De schakelaar normale of high speed flitssynchronisatie doet volgens de handleiding niet ter zake; als ik het goed heb werken we met een type B camera.
                          Die toets doet wel degelijk ter zake: probeer maar eens een foto te maken op 1/400 in TV met de high-speed niet aan... En kijk achteraf op welke sluitertijd de foto gemaakt is...
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

Comment

CooMa,

Mijn materiaal meteen bovengehaald en... je hebt volledig gelijk. Met de high-speed synchronisatie op (had ik nog niet geprobeerd) kan je inderdaad korte sluitertijden aan. Weer iets bijgeleerd!

(Er moet wel genoeg licht zijn om met korte sluitertijden te werken, anders krijg je echt een te donkere foto: de flits krijgt het niet meer bijgelicht. Maar dat doet geen afbreuk aan je opmerking.)
                            Canon 70D
                            En als ik het wat compacter houd: Fuji HS35

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ricky300D
                              CooMa,

Mijn materiaal meteen bovengehaald en... je hebt volledig gelijk. Met de high-speed synchronisatie op (had ik nog niet geprobeerd) kan je inderdaad korte sluitertijden aan. Weer iets bijgeleerd!

(Er moet wel genoeg licht zijn om met korte sluitertijden te werken, anders krijg je echt een te donkere foto: de flits krijgt het niet meer bijgelicht. Maar dat doet geen afbreuk aan je opmerking.)
                              Mijn flitsen staan standaard op high-speed, kwestie van altijd voldoende controle te hebben over de sluitertijd...
                              Maar idd. een flits is ook geen "omnipotent" ding, het doet zijn werk als de omstandigheden het toelaten...
                              Fuji S602Z & extra's
                              www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Working...
                              X