Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 18-70 DX en vignetting ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor 18-70 DX en vignetting ?

Weet iemand of er kans op vignetting bestaat bij de 18-70 kitlens van de D70 indien ik hier een uv-filter van B+W (geen slim) en erbovenop een polarisatiefilter (e.v. slim) van B+W zou plaatsen.
    Ik heb er nu een uv-filter slim van B+W opzitten maar daar zit aan de voorzijde geen schroefdraad op en ik kan het nu dus niet proberen

Ollie.

Re: Nikkor 18-70 DX en vignetting ?

De 18-70 heeft altijd (lichte) vignetting bij 18mm, reeds zonder filters. Dit is één van de enige gebreken van deze lens. Bij toevoeging van filters zal dit er zeker niet op verbeteren .

(Heb zelf trouwens ook een gewone B+W filter om m'n 18-70 te beschermen voor stof en krassen )
    Last edited by Jokke; 17 december 2004, 18:48.
    BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Comment

ik heb de niet slimversie van B&W op de 18-70 staan en daar zie je vignettering op. Maar het valt mee. ik zou wel nooit 2 filters op elkaar zetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage
        ik heb de niet slimversie van B&W op de 18-70 staan en daar zie je vignettering op. Maar het valt mee. ik zou wel nooit 2 filters op elkaar zetten.
        Ok, bedankt k'zal de UV-filter SLIM er dan moeten afhalen en gewoon wisselen met een polarisatiefilter (misschien ook best SLIM) als ik deze wil gebruiken.

Ollie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ollie
          Ok, bedankt k'zal de UV-filter SLIM er dan moeten afhalen en gewoon wisselen met een polarisatiefilter (misschien ook best SLIM) als ik deze wil gebruiken.

Ollie.
          idd koop 2 slims van b&w
          zet de uv filter er standaard op en als je pola wil dan de pola.

Comment

idd koop 2 slims van b&w
            zet de uv filter er standaard op en als je pola wil dan de pola.
            Ook mijn idee, jammer van de originele lensdop van nikkon die er niet meer op past natuurlijk

Ollie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ollie
              Ook mijn idee, jammer van de originele lensdop van nikkon die er niet meer op past natuurlijk

Ollie.
              bij mij past die nog wel hoor.

Comment

bij mij past die nog wel hoor.
                Tja, dat is nu net het verschil met een SLIM-filter

Comment

Bij mij staat er een gewone Sigma UV-filter op de Nikon 18-70 DX en ook bij mij zie je wat vignettering op 18 mm.

seppuku.

Comment

Je kan de vignetting en de kleine vervorming, met meestal een goed resultaat en gratis, wegwerken met de Photoshop plug-in versie van PTlens (
                    http://epaperpress.com/ptlens/).
                    2 of meer filters op mekaar heb ik zelf nog niet getest met deze lens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xlegged
                      Je kan de vignetting en de kleine vervorming, met meestal een goed resultaat en gratis, wegwerken met de Photoshop plug-in versie van PTlens (
                      http://epaperpress.com/ptlens/).
                      2 of meer filters op mekaar heb ik zelf nog niet getest met deze lens.
                      Interessant, zal het eens moeten uittesten

Ollie.

Comment

Working...
                      X