Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV filter / lens beschermer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: UV filter / lens beschermer

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
    Heel simpel, altijd en overal.
    Hans je gebruikt nimmer een UV filter is het dan in zonnige omstandigheden echt niet nodig om die "schadelijke" stralingen door een UV of een skylightfilter weg te werken? Indien je een goede kwaliteit wenst is dit toch ook niet zo goedkoop en dus vraag ik mij af waarom ze dan wel worden vervaardigd? Zonnekap gebruik ik ook altijd!!!
    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
    BD0290BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius
      Hans je gebruikt nimmer een UV filter is het dan in zonnige omstandigheden echt niet nodig om die "schadelijke" stralingen door een UV of een skylightfilter weg te werken? Indien je een goede kwaliteit wenst is dit toch ook niet zo goedkoop en dus vraag ik mij af waarom ze dan wel worden vervaardigd? Zonnekap gebruik ik ook altijd!!!
      Henri,
      Multicoated lenzen laten al zowiezo weinig UV door (er bestaan zelfs speciale, dure lenzen die juist wél goed UV doorlaten voor UV fotografie) en in tegenstelling tot film zijn DSLR sensors weinig gevoelig voor UV (wel zeer gevoelig voor IR, vandaar de sterke IR filter die ervoor zit). Een UV filter tegen UV licht is dan ook volledig overbodig en geeft enkel maar meer risico tot flare.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
        Zonnekap geeft extra bescherming. Hoe voorzichtig je ook bent, je kunt altijd ergens tegenaan stoten en een zonnekap kapot is beter dan een lens.

Bovendien kan het geen enkel kwaad, ook niet binnen.
        Als er een flitser gebruikt wordt, dan is het wel aan te raden om die zonnekap zeker niet te gebruiken, want met die kap is het best mogelijk dat de onderkant van de foto donker is. Zeker bij de ingebouwde flitser krijg je dan een schaduw onderaan de foto.
        Met een grote flitser boven op je camera zullen er meestal niet veel problemen zijn, omdat dan het flitslicht wel over die zonnekap geraakt.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
          Als je een paar filters op elkaar zet, dan wordt de kans op vignetting groter (=donkere hoeken op de foto).
          Weet iemand of er kans op vignetting bestaat bij de 18-70 kitlens van de D70 indien ik hier een uv-filter van B+W en erbovenop een polarisatiefilter (e.v. slim) van B+W zou plaatsen.
          Ik heb er nu een uv-filter slim van B+W opzitten maar daar zit aan de voorzijde geen schroefdraad op (vandaar dat de Nikon lensdop er niet op past) en ik kan het nu dus niet proberen

Ollie.

Comment

Working...
          X