Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Ik zal nooit de klassieke fotografie de rug toekeren.
Al moet k zelf mijn films maken
Wat men niet uit het oog mag verliezen is dat de fotos die je nu drukt op "echt fotopapier" en zo verder alles behalve lang meegaan he.
Vergeling, maar evengoed gewoon afbrokkelen van inkt, vervagen van tekening etc.
Wil je toch je fotos voor eeuwig (en dan echt eeuwig) vastleggen, leer dan albuminen of zoutdruk.
:-)
Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.
Ik zal nooit de klassieke fotografie de rug toekeren.
Al moet k zelf mijn films maken
Wat men niet uit het oog mag verliezen is dat de fotos die je nu drukt op "echt fotopapier" en zo verder alles behalve lang meegaan he.
Vergeling, maar evengoed gewoon afbrokkelen van inkt, vervagen van tekening etc.
Wil je toch je fotos voor eeuwig (en dan echt eeuwig) vastleggen, leer dan albuminen of zoutdruk.
:-)
Jouw stelling is zowieso al een stuk achterhaald, sommige prints worden nu al gegarandeerd voor 75 jaar en meer... en dat zal ik zelf waarschijnlijk toch niet meer meemaken ... en anderzijds print je die gewoon nog eens af of laat je die nog eens afprinten...
Gegarandeerd 75 jaar, in welke omstandigheden? Labo-omstandigheden? Hoe kan de garantie van 75 jaar gegeven worden als de digitale fotografie zoals we ze nu kennen maximum 5 jaar bestaat? Projecties? Of er van uitgaande dat de mensen die die garantie nu krijgen het over 75 jaar toch niet meer meemaken.
Hang jouw 75jaar garantie foto is op in je living, moet nog niet eens in plat zonlicht.... Bye bye 75 jaar, geef k je zwart op wit (zelfs bij kleurenafdruk... )
Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.
Ik heb er hier nu 2 op mijn schouw staan, de ene afgedrukt via een centrale, de andere op een HP959 (niet eens een fotoprinter) op HP-papier... De oudste is iets meer dan 2 jaar, de zelf afgedrukt net geen 2. Op beiden is er GEEN kleruverschil te zien tov nieuw (en ja de zelf afgedrukte heb ik al eens opnieuw afgedrukt op zelfde papier en printer...). Beiden zitten wel achter glas...
Ik denk dat ze die 75 jaar wel gesimuleerd zullen hebben door overvloedig licht en temperatuurwisselingen te doen. Ze zullen het wel ergens vandaan halen...
En nogmaals, wat is er gemakkelijker dan nog eens af te printen?
Ik heb hier ook nog flink wat oude foto's liggen van grootvader en nog ouder, maar als daar een scheur in zit of een vlek op is, dan heb ik een probleem? Krijg dat nog maar eens in orde zonder cliché...
Met de digitale is het een stuk gemakkelijker
Met digitale is opnieuw afdrukken gemakkelijker, je kan het zelf....
Maar iets dat we zeker niet mogen vergeten is dat digitaal vergankelijk is.
Een harde schijf die crasht, cdrom die zwaar in kwaliteit inboeten etc...
De enige echte archivale methodes zijn de afdrukken op zuurvrij papier met albuminen, zout, goud, gom etc.
Kwestie van een goed back-up methode te hebben: CD en DVD en 3 externe HD's waarvan de eerste 2 directe kopieën zijn van mijn interne HD die puur voor fotografie gebruikt wordt (zijnde dus 600GB beschikbaar voor 200GB mogelijk aan data..., zonder DVD's te rekenen...) Er zal wel iets goed blijven zekers? En daarnaast regelmatig formateren van deze schijven en opnieuw kopiëren...
Maar daar heb je gelijk, de oude methode is beter... Maar hoelang zal dat nog duren???
Ik kan het nog, en als k meer plaats ga hebben dan begin k terug vollop met gomdruk. EN als k da terug goe onder de knie heb, dan leer k Van Dyke Brown en Kallitype bij, en zoutdruk etc.
En als k de mogelijkheid heb, dan zal k mijn kennis en kunde ook overbrengen aan anderen....
U may call me a freak :-)
Comment