Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Voila, hier de vertaling. Ik heb niet woordelijk vertaald, maar geprobeerd de essentie van de boodschap te vatten in een bekopte samenvattig.
Als ge 't nie goe vindt, da's dan spijtig! Moesten ze mij betalen, dan zou ik eens een efforke doen.
Voila, nu ga ik nog efkes naast mijn vrouwke zitten, die mij (weeral) de hele avond heeft moeten missen.
Johan
----------- 300D Tips
- Autofocus problemen bij slecht licht
Door eerst de ingebouwde flits te openen, dan te focussen door de ontspanknop half in te duwen en ingedrukt te houden en dan de flits te sluiten, kan je bij slecht licht toch een scherp beeld krijgen. Natuurlijk mag je de camera dan niet teveel bewegen na het focussen.
- Snel verwijderen van foto's
De snelste manier om de volledige kaart te wissen is manueel op de camera zelf. Wissen in de Zoombrowser, het formatteren van de kaart of wissen wanneer de kaart zich in een card reader bevindt, is veel trager (uitgezonderd bij USB 2).
Trouwens, indien je een foto vlak na het nemen wil verwijderen, hoef je niet in de “play” modus te gaan, maar kan je op het vuilbak icoontje drukken zolang de foto nog op de LCD getoond wordt vlak na de opname.
- Wekfunktie door aanraken van de ontspanknop
Om de batterij te sparen, kan je de camera in de slaap modus zetten na een paar minuten (b.v. 4). Door het aanraken van de ontspanknop ontwaakt de camera en is na 2 of 3 seconden klaar voor de aktie.
Uitschakelen van de camera tijdens het schrijven naar de CF kaart, kan geen kwaad.
Tijdens het schrijven naar CF is het natuurlijk niet aangewezen om de kaart uit de camera te verwijderen. Wanneer je echter de camera zou uitschakelen tijdens het schrijven, zou je verwachten dat er data verlies kan optreden. Er gebeurt echter... niets. De camera blijft de beelden naar de CF wegschrijven.
- Hoog batterijgebruik bij gebruik zelfontspanner
De countdown van 10 seconden van de zelfontspanner vraagt veel van de batterijen. Beter is het gebruik van een op afstand bediende ontspanknop (b.v. RC5), die de wachttijd tot 2 seconder herleidt. Deze afstandsbediening is ook nodig voor bijvoorbeeld nachtopnamen, wanneer een sluitertijd van langer dan 30 seconden nodig is. Je kan dan tot 2,5u gaan.
- Voor de beste resultaten, zet de parameter 'scherpte' op +1
Standaard staat deze parameter op 0. Voor een goed resultaat, kan je gaan tot +2, wanneer je geen nabewerking op de computer zou gaan doen. Voor wie nog een nabewerking op de scherpte wil doen, kan de setting +1 de beste resultaten geven.
- Hoekzoeker van Minolta past op de 300D
Wanneer je dicht bij de bodem wil fotograferen, moet je niet zelden plat gaan liggen, wil je nog door de zoeker kunnen kijken. Voor zo'n toepassingen bestaan er de hoekzoekers, die je het leven gemakkelijker kunnen maken en een betere lichaamshouding verzorgen. Bij Canon bestaat de hoekzoeker type “C”. Een geheime tip onder de Canon fotograferen is blijkbaar dat de Minolta hoekzoeker type “VN” past op de 300D. Natuurlijk moet je voor het kopen even proberen of ie daadwerkelijk past, desnoods met een adapter.
- Hoge resolutie en lage ISO waarden gebruiken
Lage resolutie en hoge ISO waarden zijn misschien wel geschikt om op het internet te publishen, maar voor een afdruk gebruik je beter hoge resolutie en lage ISO.
- Instelling van meervelds- naar selectieve meting
De 300D heeft 3 verschillende meetmethoden: meervelds, selectieve (spot) (9% van het zoekerbeeld) en centrumgerichte meting (zoals spot, maar groter oppervlak).
De meerveldsmeting kan in bepaalde situaties ongewenste effecten hebben, zoals wanneer het onderwerp anders belicht is dan de omgeving. Wanneer het onderwerp bijvoorbeeld in de schaduw ligt en de omgeving veel meer verlicht is, dan zal de omgeving met de meerveldsmeting goed uitbelicht zijn, en zal het onderwerp te donker afgebeeld worden. Dit geldt ook voor de omgekeerde situatie: indien het onderwerp goed belicht is en de omgeving donker, dan zal de meting het aandeel van de donkere stukken meer in rekening brengen en krijg je een onverbelicht onderwerp. Hiervoor kan je dat de selectieve of spotmeting gebruiken.
Ga als volgt te werk: stel het onderwerp scherp, druk dan op de *-toets (een * verschijnt in het zoekerbeeld) en druk de ontspanknop in. Indien je per ongeluk op deze knop duwt, verdwijnt het *-tje na 5 seconden.
De selectieve meting is enkel beschikbaar in de programma's P/Tv/Av.
- Overbelichting vermijden: belichting compenseren met -2/3
Bij goed belichte onderwerpen kan het raadzaam zijn om de belichting met -2/3 te compenseren. Zo krijg je meer contrast en details in het beeld. Belichtingscompensatie doe je door de AV+- knop in de drukken en het wieltje naar links te draaien.
- Afwijking zoekerbeeld en CCD beeld gebruiken
Het zoekerbeeld toont minder dan wat uiteindelijk op de foto terecht komt. Het verschil is niet aan alle kanten evenveel, onderaan zelfs niets:
links en rechts van het zoekerbeeld: 3%
bovenaan: 5%
Je kan dit in rekening brengen bij het nemen van foto's waar ogenschijnlijk niet alles lijkt op te passen.
- Het sprookje van de langere brandpuntsafstand bij digitaal
De chip van de 300D is een stukje kleiner dan een 35mm negatief. We spreken van de crop factor. Het beeld van een 300D is 1.6 keer kleiner dan van een analoge camera. Hieruit onstond de mythe dat een 50mm bij een digitale camera overeenkomt met een 80mm lens. We moeten de crop factor echter niet zien als een brandpuntsverlenging, maar als een crop van een 35mm negatief. Het digitaal beeld is 62,5% van het analoge. Natuurlijk, wanneer je de beelden van dezelfde afmetingen naast elkaar legt, zal het onderwerp op het digitale beeld groter zijn.
Kijk maar eens door de zoeker van een digitaal en analoog toestel met dezelfde lens.
- Camera uitschakelen bij wisselen van lens
Soms is een snelle wissel van lens noodzakelijk. Mijn ervaring wijst uit dat het niet nodig om het toestel uit te schakelen om van lens te wisselen.
RAW geldt als het ultieme beeldformaat, omdat je bij de nabewerking nog alles kan bijwerken. Je kan witbalans, kleuren, contrast, scherpte en dergelijke nog bewerken. Deze voordelen kosten echter veel meer opslag en werk. Krijg je dan ook een betere beeldkwaliteit.
Om dit te testen, namen we 2 beelden: jpeg hoogste resolutie (2,1 MB) en RAW (6,2 MB). De RAW foto werd bewerkt met de Canon Fileviewer en omgezet naar 16 bit TIFF formaat. Resultaat: geen zware verschillen, althans niet op onze beelden.
- Manuele witbalans: centrumgericht of het hele beeld?
Het handboek zegt dat bij manuele witbalans instelling, enkel het centrum van het beeld moet belicht worden, daar waar je zou verwachten dat het hele beeld moet bewerkt worden. Uit de testjes blijkt inderdaad enkel de witbalans veranderen in het centrum van het beeld voldoende is.
Wie geen laptop bij zich heeft tijdens een fotosessie, vraagt zich af of de LCD geschikt is om foto's te beoordelen. We testen dit door het LCD beeld 10x vergroot te vergelijken met een tot dezelfde grootte gereduceerde opname. Het LCD beeld is iets krachtiger van kleur, maar minder scherp dan de verkleinde opname.
- Belichtingsproblemen door gebruik van centrum AF punt in combinatie met panning van de camera
Door scherp te stellen op een onderwerp en daarna de camera te verplaatsen, kan je een ongewenste belichting krijgen. Beter is eerst te cadreren en dan het juiste AF punt te selecteren om scherp te stellen (of manueel scherpstellen). De belichting van de scene zal dan veel beter zijn.
Er zijn toch nog goei zielen; bedankt voor de vertaling
eos 60D met sigma 17-70 2.8-4, canon 18-55 mm + canon 75-300 mm IS USM-lens + sigma 50-500 mm + speedlite 420EX --- sinds ik een fototoestel heb, zie ik veel beter ---
Comment