Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax istDs review

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: pentax istDs review

    Oorspronkelijk geplaatst door bouk
    27 jaar met Pentax gewerkt uitstekend bevallen, maar helaas alles gestolen een paar jaar terug, vind het nog steeds jammer, maar ben nu voorlopig tevreden met mijn Fuji-S7000.
    grt,bouk.
    Dat is sneu zeg!
    Had niet graag in je plaats geweest...
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #17
      Re: pentax istDs review

      Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
      Belange niet, waarom?
      En heb totnogtoe niemand tegengekomen die een Pentax gehad heeft en daar niet tevreden over was...
      Marc,

      Je bent toch een van de weinigen die hier over Pentax "spreekt", niet

      En een Pentax van vroeger is moeilijk te vergelijken met andere types (andere merken) die nu op de markt zijn.
      Ik had vroeger maar één camera als ik het over mijn Pentax mag hebben
      (nu heb ik 2 DSLR's...).
      Het probleem was ook dat ik met niks kon vergelijken door de beperkingen in aanbod en ik kon ze dus niet uitproberen enz. enz.
      Ik woonde in een eindeloos stom gat ergens in het "verre Limburg"
      (nooit spreekt er iemand over het "verre Brugge"....)

      Natuurlijk was die camera in mijn ogen (Pentax) beter dan mijn vorige.
      En daar heb ik ook veel plezier aan gehad.
      Maar de volgende reflex of de Nikon F-501 was toch wat anders
      Mijn D70 is een fijn machientje en de S2 Pro heb ik ook nog graag in mijn
      handen. Op het gevaar af om weer "teveel" te schrijven heb ik een heel ander gevoel met de S2...
      Om een degelijke foto te maken neem ik de S2....klinkt gek misschien.
      Kan je nog praten over de definitie van degelijk

      Toch ben ook ik benieuwd hoe de reviews zullen spreken over de laatste telg(DLSR) van Pentax.
      En ik ben echt meer benieuwd naar de echte ervaringen van gebruikers die het toestel zelf hebben gekocht.
      (zowel de goede als de andere ervaringen)

      Bovendien vind ik het echt jammer dat de minder-goden hun innovaties niet
      hebben kunnen hard maken of liever kunnen omzetten in hun voordeel.
      Je kent beslist het verhaal van IBM versus dos versus "Bill van Windows"...
      Het is niet helemaal hetzelfde maar de conclusie is dezelfde en dat is dat IBM zich ferm heeft laten kl.....
      IBM voelde zich destijds beresterk, hen kon niks gebeuren

      Marketing en slimme andere lepe knepen, hebben de rest gedaan.
      Ik herinner mij dat Amerikaanse vrouwen Windows 95 kochten en ze hadden
      zelfs nog géén computer in huis
      Ik wijk af... (al sinds mijn geboorte...)

      Die "in-body" stabilisatie lijkt mij wel iets.
      Ik had dat ook al gelezen...
      Al die VR-toestanden zullen dan niet meer nodig zijn?
      Ik hoop dat de koper zal/mag beslissen wat het uiteindelijk zal worden...
      En lenzen met minder "gedoe" in, zullen alleszins lichter zijn

      Nu stop ik want het wordt anders "teveel"
      Sinterklaas is op komst...mijne wc lekt...ik moet nog wat verven in de keuken...en ik slaap weinig 's nachts
      En dan weet je nog niet wat ik al gedaan heb!!

      theokus
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #18
        Re: pentax istDs review

        Ook ik heb jaren lang met plezier foto's gemaakt met mijn Pentax ME Super. Ik had ook een Ricoh KR5 wat ook wel een fijne camera was/is. Alles ligt bij mij op zolder te verstoffen en zal ongetwijfeld met nieuwe batterijen weer werken maar voor mij werkt dat niet meer, ik wil digitaal!!!!!!
        Ik heb nu een Fuji 4900 Zoom wat een geweldig toestel is/was maar hunker toch naar de spiegelreflex. Wat mij erg aanspreekt in de IST D of de IST Ds
        is zoiezo het formaat van de camera. Heb je je oude ME nog wel eens in handen gehad de laatste tijd. Het formaat is verbluffend klein, zelfs tenopzichte van mijn Fuji. Zoals ik al eerder aangaf zal de ene camera sneller zijn en de andere camera meer mogelijkheden hebben maar het eindresultaat zal altijd die foto zijn. Ik wacht met spanning af wat Dpreview zal oordelen en dan pas mijn keuze maken. Qua formaat en handzaamheid heeft hij voor mij al gewonnen!!!!!! Nu de rest nog..................
        Pentax K10D

        Comment


        • #19
          Re: pentax istDs review

          Ook ik "werk" al meer dan twintig jaar met mijn Pentaxske (K2), tot die 2 jaar geleden de geest gaf. Ik zit hier ondertussen bijna 2 jaar op deze site als ik me niet vergis en heb/ had nog steeds niet beslist welke camera het zal worden, tot over een paar weken de Ds op de proppen kwam, aangezien ik niet kan beschikken over een onuitputtelijke bron van euro's en ik toch een Dslr wil komt die Pentax me wel zeer goed uit. Het is toch wel handig dat je al de lenzen die pentax ooit uitgebracht heeft nog steeds kan gebruiken, en aangezien ik er nog een stuk of 5 liggen heb ( wel niet allemaal AF ) is mijn keus nu wel snel gemaakt. Het enige wat ik nog mankeer is een 400 à 500mm om vliegtuigjes te gaan spotten .
          En heb je al eens gezien dat een Ds met batterygrip maar even of een ietsiepietsie groter is dan een D70.... dus als ik lekker stoer wil doen draai ik er toch gewoon zo ééntje onder.
          Ik wacht nu enkel nog op Marcfoto en dpreview EN op een goed gevuld spaarpotje en dan zou ik na 2 lange jaren van wachten wel eens uit mijn lijden kunnen verlost worden ... AMEN

          Erwin
          Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
          http://album.zoom.nl/user/lindberg/

          Comment


          • #20
            Re: pentax istDs review

            @ Erwin : ik wil je plezier niet vergallen maar ik denk dat enkel de istd
            met batterygrip te krijgen is en dat die niet is voorzien voor
            de istd s , een type bedoeld voor de prosumermarkt .

            mvg etienne

            Comment


            • #21
              Re: pentax istDs review

              Oorspronkelijk geplaatst door erwin
              Ook ik "werk" al meer dan twintig jaar met mijn Pentaxske (K2), tot die 2 jaar geleden de geest gaf. Ik zit hier ondertussen bijna 2 jaar op deze site als ik me niet vergis en heb/ had nog steeds niet beslist welke camera het zal worden, tot over een paar weken de Ds op de proppen kwam, aangezien ik niet kan beschikken over een onuitputtelijke bron van euro's en ik toch een Dslr wil komt die Pentax me wel zeer goed uit. Het is toch wel handig dat je al de lenzen die pentax ooit uitgebracht heeft nog steeds kan gebruiken, en aangezien ik er nog een stuk of 5 liggen heb ( wel niet allemaal AF ) is mijn keus nu wel snel gemaakt. Het enige wat ik nog mankeer is een 400 à 500mm om vliegtuigjes te gaan spotten .
              En heb je al eens gezien dat een Ds met batterygrip maar even of een ietsiepietsie groter is dan een D70.... dus als ik lekker stoer wil doen draai ik er toch gewoon zo ééntje onder.
              Ik wacht nu enkel nog op Marcfoto en dpreview EN op een goed gevuld spaarpotje en dan zou ik na 2 lange jaren van wachten wel eens uit mijn lijden kunnen verlost worden ... AMEN

              Erwin

              Wat een vertrouwen, wat een vertrouwen...
              Ik ben ontroerd...
              Maar ik moet Etienne bijstaan: de ist Ds zal geen grip krijgen, omdat er sowieso geen contacten voorzien zijn.

              @Leo, en al de rest:
              ik denk dat, kwa beeldkwaliteit betreft, de ist Ds zich in de kop van het peloton zal plaatsen. De Sony CCD heeft zijn kunnen al bewezen (in D70 en ist D met name)...
              http://www.digifotofreak.nl

              Comment


              • #22
                Re: pentax istDs review

                Jammer van die batterygrip . Dan maar normaal doen zekers, trouwens, de D70 heeft die mogelijkheid ook niet.
                Ze zullen met andere gebreken moeten afkomen om me nu nog van gedacht doen te veranderen

                E.
                Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                Comment


                • #23
                  Re: pentax istDs review

                  Halo,

                  Dus toch wat beroering in de pentax thread ....
                  Wat ik graag nog eens geweten had is hoe de ist Ds werkt met oudere
                  lenzen ...
                  Ik heb lenzen waar de A voor automatische opening te laten werken, zouden deze dan kunnen werken op de ist met sluitersnelheid voorkeuze ?

                  En wat als je een omkeerring gebruikt, waar helemaal geen contacten opzitten, kan je dan gewoon alles manueel instellen ? Waarschijnlijk werkt de
                  lichtmeting dan wel niet meer ?

                  Heeft er hier iemand ervaring met dergelijke combinaties?
                  Antwoorden meer dan welkom en interessant voor iedereen hier denk ik toch ...

                  groeten

                  Dirk

                  Comment


                  • #24
                    Re: pentax istDs review

                    Oorspronkelijk geplaatst door dirkey
                    Halo,

                    Dus toch wat beroering in de pentax thread ....
                    Wat ik graag nog eens geweten had is hoe de ist Ds werkt met oudere
                    lenzen ...
                    Ik heb lenzen waar de A voor automatische opening te laten werken, zouden deze dan kunnen werken op de ist met sluitersnelheid voorkeuze ?

                    En wat als je een omkeerring gebruikt, waar helemaal geen contacten opzitten, kan je dan gewoon alles manueel instellen ? Waarschijnlijk werkt de
                    lichtmeting dan wel niet meer ?

                    Heeft er hier iemand ervaring met dergelijke combinaties?
                    Antwoorden meer dan welkom en interessant voor iedereen hier denk ik toch ...

                    groeten

                    Dirk

                    Er zijn grosso modo vier types Pentax-lenzen:
                    - schroefdraad lenzen: kunnen gebruikt worden op de ist Ds via een adapter. Het toestel moet ingesteld worden (via een persoonlijke functie) op "f-stop other than A". Dan kan men gewoon afdrukken, al krijgt men niet de juiste indicatie van de sluitertijd in de zoeker. Om die te krijgen moet men het groene knopje ingedrukt houden.
                    - K en M lenzen: zijn lenzen zonder "A" voorziening. Werking: zie boven.
                    - A lenzen: kunnen zonder beperking gebruikt worden, maar geen AF.
                    - F, FA FAJ en DA lenzen: kunnen zonder beperking gebruikt worden.

                    Bij een omkeerring zal de werking dus overeen komen met die van de M-lenzen (dus wel lichtmeting, maar via omweg.)

                    Met andere woorden: alle lenzen (zonder uitzondering) die ooit door Pentax zijn gemaakt zijn zonder uitzondering, maar weliswaar met enkele beperkingen (afhankelijk van het type) bruikbaar op de ist D(s), zelfs de 67 en 645 (grootformaatlenzen, te gebruiken via een speciale adapter - hoewel daarvan het nut miniem is.) De Pentax reflexen zijn dus de enige digitale reflexen die backwards compatiebel zijn...

                    Hoop dat ik je daarmee op weg heb geholpen.
                    Last edited by MarcFoto; 6 december 2004, 09:22.
                    http://www.digifotofreak.nl

                    Comment


                    • #25
                      Re: pentax istDs review

                      Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
                      Er zijn grosso modo vier types Pentax-lenzen:
                      - schroefdraad lenzen: kunnen gebruikt worden op de ist Ds via een adapter. Het toestel moet ingesteld worden (via een persoonlijke functie) op "f-stop other than A". Dan kan men gewoon afdrukken, al krijgt men niet de juiste indicatie van de sluitertijd in de zoeker. Om die te krijgen moet men het groene knopje ingedrukt houden.
                      - K en M lenzen: zijn lenzen zonder "A" voorziening. Werking: zie boven.
                      - A lenzen: kunnen zonder beperking gebruikt worden, maar geen AF.
                      - F, FA FAJ en DA lenzen: kunnen zonder beperking gebruikt worden.

                      Bij een omkeerring zal de werking dus overeen komen met die van de M-lenzen (dus wel lichtmeting, maar via omweg.)

                      Met andere woorden: alle lenzen (zonder uitzondering) die ooit door Pentax zijn gemaakt zijn zonder uitzondering, maar weliswaar met enkele beperkingen (afhankelijk van het type) bruikbaar op de ist D(s), zelfs de 67 en 645 (grootformaatlenzen, te gebruiken via een speciale adapter - hoewel daarvan het nut miniem is.) De Pentax reflexen zijn dus de enige digitale reflexen die backwards compatiebel zijn...

                      Hoop dat ik je daarmee op weg heb geholpen.

                      Ja zeer zeker, u blijkt wel goed op de hoogte te zijn ...
                      Weet je mischien ook iets meer over de kwaliteit van de meegeleverde lens ?
                      Ik denk dat ik wat te laat ben voor sinterklaas, maar de kerstman moet ook nog langskomen hé

                      In ieder geval bedankt voor de info.

                      groeten
                      Dirk

                      Comment


                      • #26
                        Re: pentax istDs review

                        Oorspronkelijk geplaatst door dirkey
                        Weet je mischien ook iets meer over de kwaliteit van de meegeleverde lens ?
                        Ik denk dat ik wat te laat ben voor sinterklaas, maar de kerstman moet ook nog langskomen hé

                        In ieder geval bedankt voor de info.

                        groeten
                        Dirk
                        Wat sinterklaas betreft kan ik niet veel helpen, maar ik kan wel zeggen dat afgaande op de (voorlopig nog weinige) voorbeelden de bijgeleverde kitlens beter is dan de Canon 18-55 of Sigma 18-50. Beter zijn dan de Canon is sowieso geen echte prestatie, maar het ziet er naar uit dat die lens voor weinig geld (in kit ongeveer 100€) veel kwaliteit zal bieden. Blijkbaar heeft de lens wel wat last van 'purple fringing', maar bijna alle kitlenzen hebben daar last van.

                        In elk geval: als je bereid bent iets meer te geven voor een betere lens, laat dan de 16-45 niet schieten. Staat op mijn verlanglijstje (daarvoor is de kerstman uitgevonden ). Schijnt een superlens te zijn...
                        http://www.digifotofreak.nl

                        Comment


                        • #27
                          Re: pentax istDs review

                          Heb nu 3 dagen mijn gloednieuwe Pentax Ist*DS. Ik gebruik mijn oude A-lenzen zonder problemen (enkel het ingebouwde flitsertje is niet goed bruikbaar - wel mijn AF-400T met DDLmeting). Compact, veelzijdig, energiezuinig, uitstekende handligging, zelfs met een 600mm spiegeltele. Mooi matglas, vrij geruisloos... De opgegeven sluitertijden kloppen niet altijd, maar de opnamen zijn goed.... Dat zijn de eerste indrukken.
                          Groetjes,

                          Jan
                          PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: pentax istDs review

                            Oorspronkelijk geplaatst door Chip
                            Heb nu 3 dagen mijn gloednieuwe Pentax Ist*DS. Ik gebruik mijn oude A-lenzen zonder problemen (enkel het ingebouwde flitsertje is niet goed bruikbaar - wel mijn AF-400T met DDLmeting). Compact, veelzijdig, energiezuinig, uitstekende handligging, zelfs met een 600mm spiegeltele. Mooi matglas, vrij geruisloos... De opgegeven sluitertijden kloppen niet altijd, maar de opnamen zijn goed.... Dat zijn de eerste indrukken.
                            Groetjes,

                            Jan

                            Veel plezier ermee...
                            http://www.digifotofreak.nl

                            Comment


                            • #29
                              Re: pentax istDs review

                              Hallo,

                              Ook ik heb de ist DS in mijn bezit, eerste indrukken zeker positief,
                              zoals vermeld door Chip, alle lenzen werken, ik verlang naar mijn weekje tss
                              kerst en nieuw ....


                              groeten

                              Dirk

                              Comment


                              • #30
                                Re: pentax istDs review

                                Oorspronkelijk geplaatst door dirkey
                                Hallo,

                                Ook ik heb de ist DS in mijn bezit, eerste indrukken zeker positief,
                                zoals vermeld door Chip, alle lenzen werken, ik verlang naar mijn weekje tss
                                kerst en nieuw ....


                                groeten

                                Dirk
                                @Dirkey,
                                @Chip

                                Ik zou graag jullie indrukken weten over de Ds, waar hebben jullie hem gekocht? Prijs?

                                Dank bvb.
                                http://www.digifotofreak.nl

                                Comment

                                Working...
                                X