Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Advies gevraagd, Canon 70-300 DO scherp of niet.

Hallo Ronaldo,

Ik heb het orgineel eens bekeken. Die waas is volgens mij gewoon heiigheid.
    Doch die eenden zijn, mijns inziens, onscherp. Nog eens versterkt door de grootste opening.
    300mm uit de hand vraagt, ook met een IS, minstens 1/125 en zonder 1/300 sec.

Comment

Ik kan mij toch niet voorstellen dat die lens zo'n barslechte resultaten geeft.
      Bewegingsonscherpte zou wel kunnen maar aan de andere kant heeft de DO toch IS van de laatste generatie en een statief erbij halen met zo'n lens om wat simpel gansjes in de wei te trekken omdat ze anders niet scherp zijn te krijgen
      Dit lijkt mij toch wel te gek. Moet je daarom eens lens kopen van +/- 1200 euro

En dan zijn er nog de resultaten van de foto's met de batterijen, genomen met de DO?
      Dit bracht mij ook op het idee om de test te doen, maar dan met één van de slechtste lenzen die Canon OOIT gemaakt heeft n.l de 35-105 F4.5-5.6, even deze lens van 13 jaar oud van onder het stof gehaald.
      Genomen op 105mm met flits en vol open, een beetje USM toegepast en uiteraard geresized.

Toegegeven, het is ook gene vette , kan ook moeilijk maar ik durf bijna te stellen dat het toch nog iets beter is dan jou test en is er blijkbaar dus toch iets anders aan de hand.
      Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
      Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door domibal
        Bewegingsonscherpte zou wel kunnen maar aan de andere kant heeft de DO toch IS van de laatste generatie en een statief erbij halen met zo'n lens om wat simpel gansjes in de wei te trekken omdat ze anders niet scherp zijn te krijgen
        Ik denk dat Iso op 200 al genoeg was geweest hoor. Geen statief nodig. IS kan 3 stops halen maar dat sluit bewegingsonscherpte ook niet uit he. Als het te donker is is het te donker. En de DO is een hele dure lens maar geen enkele andere lens kan je bieden wat de DO geeft. Maar als het ultieme scherpte is dan is de DO de verkeerde keuze. Koop dan een prime. Maar voor een zoom in een compact geheel met een goeie kwaliteit op alle gebied komt geen enkele andere lens in de buurt. En dat pakket is dus duur he.

Maar dat er hier een probleem is daar is iedereen over akkoord denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door domibal
          Ik kan mij toch niet voorstellen dat die lens zo'n bar slechte resultaten geeft.
          Ik weet een statief is niet populair, maar als je topfoto's wilt maken moet je alles uit de kast halen. Erger is als mensen opscheppen dat ze iets nog met 1/8 sec of zoiets uit de hand scherp kunnen fotograferen, alsof dat een verdienste is; eerder dom geluk. Niets is te gek. De prijs en de kwaliteit van een objectief staat daar los van er van uitgaande dat het objectief niet defect is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
            Ik denk dat Iso op 200 al genoeg was geweest hoor. Geen statief nodig. IS kan 3 stops halen maar dat sluit bewegingsonscherpte ook niet uit he. Als het te donker is is het te donker. En de DO is een hele dure lens maar geen enkele andere lens kan je bieden wat de DO geeft. Maar als het ultieme scherpte is dan is de DO de verkeerde keuze. Koop dan een prime. Maar voor een zoom in een compact geheel met een goeie kwaliteit op alle gebied komt geen enkele andere lens in de buurt. En dat pakket is dus duur he.

Maar dat er hier een probleem is daar is iedereen over akkoord denk ik.
            Ok, ultieme sherpte mag je natuurlijk niet verwachten maar als ik de scherpte op full-size bekijk van die gansjes.................
            Maar je hebt wel gelijk, het was blijkbaar slecht weer zo te zien op de foto en als het te donker is, is het te donker en zal je een snellere lens nodig hebben.
            Als het zonnetje schijnt zal het resultaat wel heel wat beter zijn, maar dat zal nog even wachten zijn met de winter voor de deur.
            Canon 300 D EF-S 18-55, Tamron 28-75 XR DI 2.8, Canon 50-200 L, Canon 100-300 5.6 L, speedlite EX 380, SANDISK 256 MB ULTRA II,
            Hitachi 2 GB(hmm.. nog sneller)

Comment

Ik heb nogmaals een foto genomen van de batterijen, maar deze keer de meest voorkomende penlite batterijen (AA), volgens mij heeft Kevlar die ook gebruikt.
              Hierdoor een beter vergelijkingsmateriaal.

Als ik mijn foto vergelijk met die van Kevler, dan vind ik persoonlijk van hem scherper.
              Nu hangt het er natuurlijk ook van af met welke camera je de foto hebt gemaakt D60, D10, 20D of ...

Nu is de vraag hoe kritisch mag je zijn vergeleken met de prijs waarvoor je het hebt gekocht?
              Of terwijl, is dit acceptabel voor die prijs?

Morgen ga ik naar buiten, met statief en dan kijken of ik die sluitertijd kan halen wat Jan adviseert.
              Groeten, Ronald.

Comment

Voor de duidelijkheid Ronaldo. Op statief hoef je de, door mij geadviseerde, sluitertijden niet te gebruiken. Op statief kan je juist veel langzamere tijden gebruiken.

Comment

oke, Jan. Ik had het ook verkeerd opgeschreven.

Comment

Wel Ronaldo bij deze laatste lijkt mij toch niets meer echt mis. Maar het is natuurlijk moeilijk om die foto's zo te vergelijken want toch in totaal andere omstandigheden genomen en we vergelijken hier verkleinde foto's wat verre van ideaal is. Ik denk dat je lens wel naar behoren functioneert maar je moet naatuurlijk op je sluitertijd en het stabiel houden letten.

En is dit goed genoeg kan enkel jij beantwoorden. De DO is een unieke lens maar niet het scherpste wat je kan vinden daarvoor moet je een prime nemen. Andere zoomlenzen aan dezefde of zelfs lagere prijs kunnen ook scherper zijn. Maar deze missen dan weer andere features. De DO is mijn inziens sowieso een dure lens maar in mijn ogen is er geen alternatief en zodoende is ze niet te duur voor mij. Voor andere die aan andere features voorgang geven kan ze daarentegen veel te duur zijn. Het is maar wat je vraagt van een lens. De resolutie die de lens geeft is heel goed maar dat DO element geeft wel een iets softer beeld maar dat verschil kan je eenvoudig wegwerken met wat meer opscherpen dan je met een andere lens zou doen. Want geen van deze foto's hier zijn verscherpt en dat zou je eigenlijk moeten alvorens te posten of te printen. Ik zag dat je een 24-70 hebt wel als dat de L is dan mag je er zeker van zijn dat deze scherper is dan de DO.

PS:Mijn camera is de 20D

Comment

Vandaag dus foto’s gemaakt en ik moet zeggen ik ben een stuk positiever erover.
                      Nu zat het weer ook mee, dan wordt het natuurlijk al een stukje makkelijker.
                      Foto hieronder is een stuk scherper dan de eerste die je kon zien van paar dagen geleden.
                      Ik heb van de twee ganzen ook nog een uitsnijding gemaakt.

Bij de volgende link zie je nog een paar foto’s, waarvan de rijdende vrachtwagen ook nog een uitsnijding
                      is gemaakt en nog duidelijk het email adres te lezen is.

Wel is mij opgevallen dat deze lens veel licht vraagt.
                      Het beste resultaat kreeg ik dan ook met ISO 200.
                      De ziekenauto die ik maakte met ISO 100 (er waren nog een aantal foto’s) is
                      dus te donker.
                      Iets te gemakkelijk gedacht van 200 naar 300mm en van een goedkopere lens naar een duurdere lens.
                      Dacht dat dat niet zoveel zal schelen.
                      Maar met meer ervaring straks zal het wel beter worden en
                      normaal maak ik de foto’s met raw en dan is er ook nog wel wat mogelijk.

Groeten, Ronald.

Comment

nu lijkt mij da hier toch dik inorde hoor.

Comment

Dit ziet er effectief allemaal al veel beter uit. En normaal denk ik ook.

De DO heeft veel licht nodig de IS kan al heel wat compenseren maar er moet natuurlijk genoeg licht zijn en sowieso altijd zo stil mogelijk zijn. Anders is een statief de enigste optie.

Het zwakste punt is eigenlijk 300mm wijd open (f5.6) dan is ze soft. Op 6.3 is het al heel wat beter. Op 70mm is ze zelfs heel scherp wijd open. Maar zelfs op 300 mm is ze scherper dan een 100-400L op 400mm en dat vanaf wijd open. En deze laatste staat toch bekend als een scherpe lens. Alles is relatief he.

Comment

Working...
                          X