Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk opslagmedium kopen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk opslagmedium kopen ?

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
    Maar laten vallen mag je die dingen ook niet he.
    Laten vastmetselen.

Hubert
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
      Andere oplossing is een backup maken op een internet server.
      ...of een server op 't werk. De meeste grote firma's doen hun backups via backup servers op tape.

Je hebt ook tape drives die je in je PC kan stoppen, maar dan spreken we toch al over min. 500 EUR voor de drive. Trouwens, de tapes zelf kosten ook stukken van mensen.

Wanneer ik in de digitale fotografie stap (december?), dan ben ik van plan om mijn foto's te bewaren op de HD van mijn laptop, op een externe HD en ook nog op een CD of DVD.
      Nikon D300, F70, 17-55 f/2.8, 50mm f/1.8

Comment

Gmail account

Naar ik begrepen heb max. 1 Gb. Maar hoe betrouwbaar het is ? De leverancier kan (denk ik) ieder moment wanneer hij dat wil besluiten de service stop te zetten.
        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door E-DesignStudio
          Aangezien ik het een rompslomp vind om alles constant op cd's te zitten branden had ik me een externe harde schijf aangekocht waar ik ineens alles opplaatste.
          Mijn foto's, alle data enz...
          Dit ging goed, tot ik gisteren die HD uit mijn pollen laten vallen heb
          Nu werkt da spel vaneigens nie goed meer ( lees nie meer ) en kan ik nie meer aan mijn data die erop staat
          Weet niet of dat op één of andere manier kan gerecupereerd worden, ik weet in ieder geval niet hoe.
          Ik heb wel een nieuw opslagmedium nodig.
          Weet er iemand wat goed, verplaatsbaar, groot van capaciteit en betaalbaar is ?
          Schijnt dat er iets uit is zoals de vroegere zip-drives maar dan veelgroter van capaciteit, maar weet niet wat.
          Kan je misschien ineens ook de prijs ongeveer bijzetten ?

Thanks.
          Brute pech...

Ik heb mijn data op 3 plaatsen:

1. harde schijf van een pc, materiaal waaraan ik bezig ben.
          2. dezelfde data (foto's) op mijn laptop
          3. op DVD's

En dan heb ik nog veel foto's staan op "gewone" cdrom's....
          Minstens elke maand maak ik een backup naar de laptop.

theokus.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Bedankt allemaal voor de raad en de reply's. heb weer één en ander bijgeleerd zie
            Vanaf nu ga ik zeker regelmatig nog eens wat cd-roms branden voor het geval dat...

Vanmiddag ben ik deze weest aanschaffen: http://www.diskidee.nl/hardware/testen/index.htms/5028 Prijs 349 € met 1 schijfje 35 Gig inbegrepen + extra schijfje bijgekocht ( 53 € )
            Deze kunnen in ieder geval beter tegen een stootje ( is nu wel niet de bedoeling ) en is beter gemaakt om mee rond te zeulen dan een externe HD.

Op mijn zoektocht en rondvraag ben ik ook deze te weten gekomen: http://www.smartdisk.com/Products/Di.../FlashTrax.asp Prijs bij Foto De Greef in Edegem 680 € ( maar da is maar toekomstmuziek )
            Groeten, Gino
            http://www.e-designstudio.be

Comment

Al je het mij vraagt een goede keus. Ik heb die REV zelf ook. Is betrouwbaar en de disks zijn makkelijk op te bergen.

Voordeel is ook dat je de backup scheduled kunt laten doen. Hoef je alléén nog maar de disk te verwisselen. Kun je nooit vergeten een backup te maken. Ik laat iedere nacht een backup maken en verwissel de disk om de dag tot 2 dagen.

De maximale schade kan dan nooit groter zijn dan dat.
              Groeten,

Albert Jan

Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

Comment

Ik heb ook een externe HD van 200 GB en voel mij daar veilig bij ik ga dan ook is af en toe piepen he of alles er nog op staat want voor de rest gebruik ik deze HD niet
                Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

Comment

Welk opslag systeem er ook wordt gekozen, het is absoluut belangrijk dat er verschillende backups worden gemaakt op verschillende systemen, die dan nog liefst op verschillende plaatsen worden bewaard. Elk systeem is immers onderhevig aan faling. Dus een harde schijf laten vallen is data verlies door een menselijke fout, maar diezelfde harde schijf had evengoed gewoon kunnen crashen (materiaal fout). De gevolgen zijn wel dezelfde : data weg.
                  Ik vind de backup van mijn foto's super belangrijk en dat is echt zowat het enige wat ik enorm koester op gebied van electronsiche data. De meeste andere data kan wel op een of andere manier gereconstrueerd worden.

Hoe doe ik het ?

- Ik heb 1 externe harde schijf als werkschijf. De foto's komen daar op, worden bewerkt en in een structuur geplaatst. De negatieve (de raw) komen in een aparte folder
                  - Die foto structuur wordt 1 op 1 gecopieerd naar een 2de externe harde schijf.
                  - Die foto structuur wordt 1 op 1 gecopieerd naar de harde schijf van een 2de computer
                  - Die foto structuur wordt gebackupped op CD-ROM (vroeger) DVD+R (nu)
                  - De negatieven worden gebackuppen op CD-ROM (vroeger) DVD+R (nu)
                  - De negatieven worden van de werkschijf verwijderd.
                  - De foto structuur cd's en DVD's worden af en toe gecontroleerd (vb jaarlijks) op leesbaarheid. (Ik heb namelijk meegemaakt dat bepaalde merken CD's na verloop van tijd moeilijk tot niet meer leesbaar waren).

Ik hou dus de strategie aan dat ik de foto's absoluut onmisbaar vind (de jpeg bestanden) en de negatieven enkel op 1 optische schijf opsla.

Moraal van uw verhaal E-DesignStudio : backup backup backup. Dit is al 20 jaar belangrijk en het zal er niet beter op worden. De zwakste schakel in een computer is nog steeds de opslag onderwelke vorm ook.
                  natwork.be

Comment

Working...
                  X