Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van crop naar fullframe

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: van crop naar fullframe

Mijn argument was dat een beetje nabewerking in de meeste gevallen hetzelfde resultaat geeft dan duizende € aan het nieuwste materiaal.
    Zie wat smartphones doen.
    Ook de huidige fototoestellen corrigeren veel in de camera, ook lensafwijkingen.

Je mag zelf wel van een puristische en perfectionische aanpak houden, maar je mag dat niet als argument gebruiken om de mensen hier onnodig dure dingen te laten kopen.

Comment

Ja, ik begrijp wel waar het argument vandaan komt, maar het gaat voor mij toch om meer dan puristisch en perfectionistich, en een FF hoeft ook geen arm en been meer te kosten.
      Er zijn tweedehands prima FF's te koop die nauwelijks meer kosten dan een aps-c. En zoals al gezegd: nabewerking kan enkel corrigeren wat corrigeerbaar is. Als er geen digitale info is, kan die ook niet bijgestuurd worden.

Verschil ga je nauwelijks merken in gemakkelijke situaties (- zie smartphones van vandaag inderdaad -) maar als het wat uitdagender wordt zijn de verschillen wel degelijk zichtbaar. Iedereen verwijst hiervoor gewoonlijk naar het verschil tussen een gsm en een "échte" camera, maar dat verschil is er ook nog steeds in zekere mate tussen aps-c en FF. Ruis is daarbij nog het minste belangrijke waar ik aan denk. Dynamisch bereik bv. vind ik veel belangrijker.

Ik beweer ook niet dat enkel FF goed is hé . Ik maak ook foto's met mijn gsm. Enkel heb ik aps-c tussenin geschrapt.
      Ieder moet maar zien wat hij/zij belangrijk vindt en van plan is, en kopen wat daar het beste bij past. Ik wou vooral aangeven dat ik het toch wel wat kort door de bocht vind om alles op een hoopje te gooien en te doen alsof er geen verschil (meer) is.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik zal het meer simpel houden.

Kijk naar de HOF of andere kanalen waar de exif ontbreekt.
        Je zal nooit onderscheid kunnen maken tussen wat een FF of crop produceert.
        Toch niet met de huidige generatie toestellen.

Een vriend van me heeft de 90D. En voor de grap had hij een testbeeld gemaakt van zijn donkere woonkamer op ISO 20.000
        Als ik er de exif van weg neem en je zou tonen dan ga je zweren dat enkel een FF die zou gekund hebben.
        Het is gewoon een realiteit.
        We moeten de cijfertjes niet te hard gaan aanbidden. Die realiteit is niet meer zo.
        Zie ook het succesverhaal van Fuji met zijn crop toestellen.

Er is meer dan dit.
        Ik ben vertrokken vanuit de redenering dat TS op heden tevreden is van zijn ouder crop toestel.
        Waarom zou je dan willen veranderen van eco systeem als je met een nieuwste generatie maximaal kan opwaarderen?

Natuurlijk ga je wel gelijk halen als TS plots andere interesses zou hebben.
        Bv het maken van portretten met weinig DOF.
        Dan spreken we over iets waar wel verschil te halen is.

Comment

Het zijn vooral mensen dat ik fotografeer ... en probeer het veelal met zo groot mogelijke diafragmaopening ... :-)
          Last edited by Arc0sS; 20 april 2023, 19:56.
          Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

Comment

Voor zulke doeleinden zou ik FF kiezen, best eentje met oogdetectie
            www.polartha.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Ik ben vertrokken vanuit de redenering dat TS op heden tevreden is van zijn ouder crop toestel.
              Waarom zou je dan willen veranderen van eco systeem als je met een nieuwste generatie maximaal kan opwaarderen?
              Ik ben vertrokken van het feit dat TS FF overweegt. Dan zeg ik: gewoon een keer doen, ervan genieten, de verschillen zelf ervaren, en evt. weer verkopen als het niet bevalt.

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Natuurlijk ga je wel gelijk halen als TS plots andere interesses zou hebben.
              Bv het maken van portretten met weinig DOF.
              Dan spreken we over iets waar wel verschil te halen is.
              Wat dus het geval is blijkbaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                Het zijn vooral mensen dat ik fotografeer ... en probeer het veelal met zo groot mogelijke diafragmaopening ... :-)
                En met deze uitspraak heeft TS bewezen dat 'm toch beter af is met een FF camera

Maar sommige dingen die ik hier lees roepen toch wel vragen op ....
                Mensen die de voordelen (en een paar nadelen) niet inzien van FF systemen tegenover crop, die moeten toch maar weer eens aan de slag, ofwel de juiste lenzen gebruiken

grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Voor portret met weinig DOF ben je idd een pak verder dan met crop.
                  Je kan meer spelen met scherptediepte.
                  Je koopt dan best wel een objectief dat zeer wijd open kan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    En met deze uitspraak heeft TS bewezen dat 'm toch beter af is met een FF camera

Maar sommige dingen die ik hier lees roepen toch wel vragen op ....
                    Mensen die de voordelen (en een paar nadelen) niet inzien van FF systemen tegenover crop, die moeten toch maar weer eens aan de slag, ofwel de juiste lenzen gebruiken

grts
                    Sieg
                    OK, Sieg, maar niet iedereen legt de lat zo hoog.

Comment

Aan TS: je ziet dat iedereen er zowat een eigen mening over heeft. Wat ook normaal is. Als ik je een goede raad mag geven: als je iemand kent die een FF camera heeft, vraag of je die eens mag proberen. Desnoods ga je er eentje huren. En test hem uit met jouw manier van werken, met jouw gevoel, in alle lichtomstandigheden, bij hoge en lage iso's enz. En bekijk de beelden heel kritisch op je pc scherm. Doe de dubbelproef: identieke foto's op FF en op aps-c. Dan zie je zelf het verschil, dan kun je zelf besluiten of het prijsverschil verantwoord is. En laat je niet meeslepen met de 'tendensen' die zeggen dat bv. DSRL camera's geen toekomst meer hebben, dat je persé naar mirrorless moet gaan. Er zijn er massa's die daar in geloven en hun mooie materiaal verkopen, dikwijls ver onder de prijs. Maak daar gebruik van ! Mij zouden ze er in ieder geval geld moeten bij leggen om over te schakelen van DSRL naar mirrorless. Ik weet ook wel dat de fabrikanten de nieuwste snufjes in die spiegelloze camera's steken, die weten wat commerce is hé. Volg vooral je eigen gedacht en geniet van het foto's maken !!!

Comment

Ik heb al ondervonden dat er voor- en tegenstanders zijn ... :-)

FF testen van kennis wordt moeilijk vrees ik. Ik heb het idee van de 5d mkiii links laten liggen.
                        Als ik dan toch nieuw zou gaan is er twijfel tussen 90d en 6d mk ii

Comment

Level up your landscape photography game with my composition ebook - https://www.iworthphotos.com/store/composition-ebookJoin me on a photography adventur...

dit is een link naar een video met een vergelijking tussen FF en erop ..ik denk dat men daar wel iets aan zou kunnen hebben
                          nikon coolpix s9100

Comment

Ik heb al ondervonden dat er voor- en tegenstanders zijn ... :-)

FF testen van kennis wordt moeilijk vrees ik. Ik heb het idee van de 5d mkiii links laten liggen.
                            Als ik dan toch nieuw zou gaan is er twijfel tussen 90d en 6d mk ii
                            de Canon R en de 6d mkII is van prijs ongeveer gelijk. Met de R heb je voordelen die je niet hebt op de 6d mkII en je kan de Ef lenzen gebruiken

Comment

Ik denk dat ik niet zo lang geleden even een R heb vastgehad om snel wat foto's mee te nemen. Ik moet zeggen dat hij helemaal niet goed in mijn hand lag. Ik hoorde geen sluiter, dit was ook vreemd.
                              Maar ik was hem dus helemaal niet gewoon en moest echt snel snel gaan, hij werd dat moment gewoon in m'n handen gestopt :-)

Comment

Ik denk dat ik niet zo lang geleden even een R heb vastgehad om snel wat foto's mee te nemen. Ik moet zeggen dat hij helemaal niet goed in mijn hand lag. Ik hoorde geen sluiter, dit was ook vreemd.
                                Maar ik was hem dus helemaal niet gewoon en moest echt snel snel gaan, hij werd dat moment gewoon in m'n handen gestopt :-)
                                in het begin is het even wennen, maar snel ontdekt je de voordelen. Wat betreft het geluid van de sluiter die kan je instellen, soms is het handig van geen geluid maar meestal heb ik ook liever geluid

Comment

Working...
                                X