Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw en nog veel te leren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nieuw en nog veel te leren

    Ik heb ook gemerkt dat er veel getrokken werd met een lichte tele ( + 100 mm) en dat levert ook bewegingsonscherpte. Misschien is het mogelijk om dichter bij je onderwerp te komen en opteren voor standaard lens ( 50 mm) of lichte groothoek ?

    Trouwens, mag je een flits gebruiken ? Bij standaard of groothoek zal de ingebouwde flits meestal voldoende zijn, maar met telelens heb je nood aan een krachtiger externe flits. Ik zet die meestal op manueel en stel de flitssterkte zelf in, maximum power als ik een grotere afstand moet overbruggen zodat de flitser niet gelijkloopt met de zoomlengte, wat soms vermindering van sterkte inhoudt. Een zachte diffuser over het flitslicht voorkomt dat je foto's te hard worden.

    Comment


    • #17
      Re: Nieuw en nog veel te leren

      Onder het motto "alle beetjes helpen" : je kan nog wat extra winnen door je foto's systematisch te gaan onderbelichten. In RAW kan je een volle stop achteraf gemakkelijk ophalen.
      Wel wat extra werk, maar het kan de moeite waard zijn.
      Mark (300D)

      Comment


      • #18
        Re: Nieuw en nog veel te leren

        Oorspronkelijk geplaatst door Cyrox
        Onder het motto "alle beetjes helpen" : je kan nog wat extra winnen door je foto's systematisch te gaan onderbelichten. In RAW kan je een volle stop achteraf gemakkelijk ophalen.
        Wel wat extra werk, maar het kan de moeite waard zijn.
        Maakt het ook een verschil of je in jpg of raw je foto's maakt, want ik dacht dat Mieke voornamelijk in jpg foto's maakt ? (Ik heb zelf nog geen digitale ervaring)

        Comment


        • #19
          Re: Nieuw en nog veel te leren

          Dat maakt zeker een verschil uit, in RAW heb je net iets meer bereik dan in JPG.
          Ook het witbalansprobleem is hiermee opgelost, je kan die immers achteraf corrigeren naar wens zodat je je kan concentreren op de foto's zelf en niet op de instellingen.
          Bij lastige omstandigheden (zoals deze hier bvb.) werk ik meestal in RAW.
          Mark (300D)

          Comment


          • #20
            Re: Nieuw en nog veel te leren

            Bij de laatste voorbeeld foto is er toch wel heel weinig licht.

            Sluitertijd is 1/20 bij f2,8 en ISO 400.

            Mijn oplossing hier zou zijn:

            RAW + IS0 1600 + onderbelichten + een HEEL goed ruisfilter programma.

            Jan.

            Comment


            • #21
              Re: Nieuw en nog veel te leren

              heb je gelijk ook namen of een link

              Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
              Bij de laatste voorbeeld foto is er toch wel heel weinig licht.

              Sluitertijd is 1/20 bij f2,8 en ISO 400.

              Mijn oplossing hier zou zijn:

              RAW + IS0 1600 + onderbelichten + een HEEL goed ruisfilter programma.

              Jan.
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #22
                Re: Nieuw en nog veel te leren

                Oorspronkelijk geplaatst door Shana
                ISO : zo hoog mogelijk
                sluitertijd : min 1/125 of nog hoger
                diafragma : zo laag als de lens het toelaat

                Wat ik nog niet geprobeerd heb is met de Canon 70-200 L USM IS lens die volgens de verkoper geen problemen zou mogen opleveren. Ik heb wel een test gedaan buiten met een rijdende auto en dat resultaat was perfekt.

                Bedankt en groetjes

                Mieke
                Dat dacht ik nu juist te zeggen,dat je bij die foto's geen enkele met de Canon 70-200 L USM IS geprobeerd hebt.
                Die IS is geen wondermiddel maar toch,als je geen vaste hand moest hebben is dat wel een goede hulp.
                mvg FrançoisVM
                Canon 7D

                Comment


                • #23
                  Re: Nieuw en nog veel te leren

                  De IS helpt voor statische onderwerpen, het laat je toe langere sluitertijden vanuit de losse hand te hanteren.
                  Wat Shana nodig heeft zijn net kortere sluitertijden...
                  Mark (300D)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nieuw en nog veel te leren

                    Ruisprogramma's : B.v. Neat Image en Noise Ninja. Even zoeken op het Net !!

                    Vraag over IS:
                    Ik heb (van horen zeggen) vernomen dat IS minder of niet bruikbaar zou zijn bij actie foto's. Is dat inderdaad zo ?? Door hulp van IS kun je toch ook kortere sluitertijden gebruiken ?? Of begrijp ik het gewoon niet ???
                    Last edited by ajh; 18 november 2004, 16:08.
                    Groeten,

                    Albert Jan

                    Website AJH
                    lidnummer: BD0371NL

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nieuw en nog veel te leren

                      Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                      heb je gelijk ook namen of een link
                      Ik heb VEEL namen...
                      Maar je bedoelt waarschijnlijk de naam van een ruisfilter programma.

                      http://www.neatimage.com/ is hiervan een voorbeeld . Maar dit is nogal ingewikkeld te gebruiken.

                      Dit programma http://www.heliconfilter.com heeft een eenvoudige user interface en kan ook RAW files converteren.

                      En er zullen er nog wel andere bestaan.

                      Ik plaats hier later even een voorbeeld foto met 10D op ISO 1600 of ISO 3200 om te tonen wat er mogelijk is. (Ik heb wel geen hond)

                      Edit: Zo gezegd, zo gezegd.

                      Dit is een voorbeeld voor web gebruik. 900x600 pixels.
                      Originele foto is 10D op ISO 3200 met een compensatie van -0,6 ev.
                      Geconverteerd met C1 raw converter met een compensatie van + 1 ev.
                      Dit geeft hetzelfde resultaat als een opname op ISO 6400 !
                      Na conversie kleur ruis verwijderd met heliconfilter.
                      Daarna geresized en verscherpt met PS.

                      Het middendeel (tussen de twee witte lijntjes) is de originele output van de C1 RAW converter.

                      Jan.

                      Last edited by Jan_10D; 18 november 2004, 21:30.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nieuw en nog veel te leren

                        Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                        Vraag over IS:
                        Ik heb (van horen zeggen) vernomen dat IS minder of niet bruikbaar zou zijn bij actie foto's. Is dat inderdaad zo ?? Door hulp van IS kun je toch ook kortere sluitertijden gebruiken ?? Of begrijp ik het gewoon niet ???
                        Om actie te bevriezen is een korte sluitertijd (1) nodig.
                        Om zonder statief bewegingsonscherpte te vermijden is eveneens een korte sluitertijd (2) nodig.

                        In alle gevallen waar sluitertijd (1) langer is dan sluitertijd (2) levert IS een voordeel op.

                        Jan.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nieuw en nog veel te leren

                          Beste vrienden

                          Ik wou toch even melden dat al jullie raadgevingen zijn vruchten afgeworpen hebben. Afgelopen zondag naar de A'dam Winner geweest en alles manueel ingesteld : AI SERVO, ISO 800, 2,8F, 1/125
                          Witbalans op basis van wit papier op het groene tapijt, foto nemen en dit als witbalans voor alle foto's.
                          OK, ik had de externe flash niet bij en bij de instellingen en testen die we thuis op de vooravond gedaan hadden konden we maar niet vinden hoe we de interne flash moesten aktiveren, maar ja ...
                          Gelukkig was er veel licht in de hal, maar de flash was toch zeker van groot nut geweest.
                          Alle foto's genomen met de Canon 70-200 L USM IS en uit de hand. Na 4 uur had ik wel een pijnlijke arm :-))
                          Alle foto's van de bewegende Afghaanse Windhonden zijn uitermate scherp. Het enige waar ik niet tevreden van ben is dat ISO800 mijn inziens veel ruis geeft. Hiervoor dus de Helicon filter gaan downloaden en maar wat oefenen. Het resultaat is beter, maar ik ben er nog niet echt tevreden over. Volgende keer toch maar 400 gebruiken (volgende week in Brussel). De rest is fantastisch. Wel moet ik wat bijwerken in het fotoprogramma om de foto's klaarder te maken, maar dat lukt wel. Het eigenlijke doel is bereikt : binnen foto's maken van lopende honden die toch scherp zijn.

                          Zelf gebruik ik Corel Photopaint 10 en Paint Shop Pro 8. Vroeger heb ik ook wel wat gebruik gemaakt van Adobe Photoshop maar daar kon ik niet zo goed mee overweg.

                          Dus ... hartelijk dank aan iedereen voor de goede adviezen !

                          Lieve groeten

                          Mieke

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nieuw en nog veel te leren

                            zo moet het zie, een topic starten en daarna ook feedback geven!

                            zéér handig voor mensen die de searchknop gebruiken.


                            nog veel succes en mooie fototjes gewenst hee
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nieuw en nog veel te leren

                              Ik waardeer feedback eveneens.

                              Nog even de volgende aanwijzigen.

                              Ook als je alles manueel instelt moet je toch de automatische lichtmeting blijven bekijken anders bestaat het risico op overbelichte fotos.

                              ISO 400 zal bij dezelfde helderheid resulteren in evenveel ruis als ISO 800.
                              Maar het uitzicht van de ruis op ISO 400 is minder storend dan de ruis op ISO 800.
                              Enige echte oplossing hier is uw 10D vervangen door een 20D.

                              De interne flits kan je activeren door op het knopje te drukken.
                              Een externe flits kan helpen maar de kleur van flitslicht is totaal anders dan de kleur van de verlichting in de zaal. Dit ontregelt de manueel gemeten witbalans.

                              Ik kan slechts 1 advies geven: fotografeer de volgende keer in RAW. Daarmee pas je achteraf de helderheid en de witbalans aan.
                              En dat ga ik hier nog 999 keer schrijven.

                              Jan.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nieuw en nog veel te leren

                                Hallo,
                                ik vind het heel leerrijk wat hier geschreven staat, bedankt dat sommige mensen
                                hun hier voor willen in zetten.
                                Maar nu..
                                Ik fotografeer ook al een beetje, maar ik hoor hier altijd maar spreken van Raw.
                                Nu zou ik daar ook wel mee willen beginnen, maar ik weet hier niets van.
                                Zou iemand mij dit willen vertellen.
                                Hoe fotografeer ik in Raw, en in welk program haal ik mijn Raws binnen, of in welk program moet ik deze bewerken dan.
                                Dit is misschien wel veel gevraagd, maar als er een goede ziel moest zijn die mij dit zou willen leren, zou ik dat zeer op prijs stellen.
                                Al op voorhand hartelijk bedankt.
                                Mvg

                                Verlinden Gustaaf

                                Comment

                                Working...
                                X