Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Zelf vind ik het altijd het leukste werken als de tweede body (bijna) identiek is.
In dit geval zou ik er dan een tweede Z6 bij nemen, al dan niet versie I of II.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Zelf heb ik een D800, zeer tevreden over en zal niet makkelijk vernieuwd worden.
Daarnaast heb ik een D500 en die twee camera's vullen mekaar zeer goed aan.
Portret en landschap altijd de D800, voor reportages, altijd de D500. Deze laatste is veel sneller, gebruik ik ook voor telelenzen. En zo goed als altijd op statief. De D500 is een camera waar ik zeer graag mee werk trouwens.
De D800 is een fullframe, de D500 een crop. Ik heb niet veel lenzen, wel kwalitatieve en door het verschil van sensor verandert ook telkens het bereik van mijn glasmateriaal.
Zo zie ik het, het werkt goed en ik kan ook met twee camera's tegelijk op stap, hier is enkel dan het gewicht een nadeel.
Er zijn veel wegen naar Rome.
Hangt er een beetje van af wat je wil bekomen.
Ik spreek even over Canon materiaal nu.
Meerder fotografen werken met een combo van een APS (crop) camera in combinatie met een Kleinbeeld (FF) camera met zelfde lensvatting.
De reden is dat je lezen slim kan combineren met de bodys om zo voordeel te doen op telebereik.
Iets wat erg handig uitkomt bij bv bruidsfotografie en reportage.
Hangt ook wel af van je beeldtaal en voorkeuren naar beeldvorming en lenskeuzes.
Alternatief neem je twee gelijkaardige toestellen. Kan je ook nog lenzen combineren.
Het wordt al iets moeilijker als je dslr wil gaan combineren met een systeemcamera. Een pak lastiger om lenzen te wisselen. Bepaalde combinaties zijn niet mogelijk.
Het zijn allemaal dingen waar je eens over moet nadenken hoe dat past in het plaatje. Wat goed werkt voor jou doel.
Voor zover mij bekend is het Nikon aanbod erg gelijkaardig aan Canon.
Ook een Canon gebruiker maar voor zover ik weet kan je DSRL lenzen van Nikon toch ook op een systeemcamera van Nikon gebruiken, wel met een adapter maar voor wat een adapter weegt hoef je het niet te laten. Hoe dan ook, systeemcamera's zullen toch de bovenhand gaan nemen. Bij eenzelfde merk blijven is zeker een groot pluspunt en de minst dure oplossing.
Zelf ben ik ook van Canon DSRL overgestapt naar Canon systeemcamera's en ik ondervind enkel maar voordelen.
Ik heb ooit ook mijn dslr-lenzen met een adapter op de nieuwere camera's gebruikt, maar na 6 à 9 maanden waren die toch allemaal verkocht, samen met de adapter.
Persoonlijk vind ik het met een adapter gewoon minder leuk werken. Het geheel wordt groter, AF heeft er gewoonlijk geen voordeel van, er zit een extra stap tussen bij het lenzen wisselen (van mirrorless naar dslr-lenzen en omgekeerd), en de recentere lenzen voor mirrorless zijn gewoonlijk kwalitatief ook beter als je peren met peren vergelijkt (qua resolutie, AF, beeldstabilisatie evt. enz.).
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Ik gebruik de standaard die bij de camera geleverd wordt. Er hangt echter ook zelden een supertele aan mijn nek. Mocht dat het geval zijn, dan zou ik iets comfortabelers zoeken.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Comment