Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe camera. Graag advies

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop nieuwe camera. Graag advies

    Momenteel ben ik halverwege mijn studie voor fotograaf in het volwassenenonderwijs.

    Ik fotografeer met een Fujifilm XT3 met 2 basislenzen (18-55 en 50-200).

    Ik wil investeren in nieuw materiaal maar zit met volgend dilemma:

    Blijf ik bij fujifilm en ga ik voor een upgrade binnen dat merk, bijvoorbeeld de XT5?

    Of stap ik over naar een ander merk. De Sony A7 IV spreekt me ook erg aan?

  • #2
    Re: Aankoop nieuwe camera. Graag advies

    Investeren in nieuw materiaal zonder te weten welk merk of sensor...

    Eerste vraag die je uzelf moet stellen: wát wil ik gaan fotograferen, een bepaalde lens heeft een bepaald doel, alsook bvb kiezen voor de sensorgrootte/omvang toestel/gewicht

    Werk je graag/makkelijk met fuji?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop nieuwe camera. Graag advies

      Hartelijk dank voor je reactie.
      Ik zoek een toestel dat redelijk polyvalent is en uiteraard zullen de lenzen afhankelijk zijn van het doel. De opleiding duurt nog een tweetal jaar en er komen nog verschillende aspecten van fotografie aan bod. Net omdat ik geleidelijk aan ook in een aantal lenzen wil investeren wil ik me goed informeren voor ik een nieuwe body koop omdat de keuze voor heel wat jaren is.
      Ik werk graag met fuji maar heb vroeger ook graag met Nikon gewerkt. Kwestie van gewoonte en aanpassing.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop nieuwe camera. Graag advies

        Ik ken Fuji niet bijzonder goed, maar ieder hier heeft meestal wel een eigen voorkeur...

        Ik zou bv. op DPR eens een en ander doornemen, bv. deze: https://www.dpreview.com/reviews/buy...as-around-2000

        Met een A7 IV kan je onmogelijk fout zitten, gezien de brede inzetbaarheid, het gebruiksgemak, het top AF-systeem en het grote aanbod aan uitstekende, recente lenzen, maar het zal zeker niet de enige degelijke oplossing zijn.
        Last edited by K-2; 24 november 2022, 16:31.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop nieuwe camera. Graag advies

          Oorspronkelijk geplaatst door toverlent Bekijk bericht
          Hartelijk dank voor je reactie.
          Ik zoek een toestel dat redelijk polyvalent is en uiteraard zullen de lenzen afhankelijk zijn van het doel. De opleiding duurt nog een tweetal jaar en er komen nog verschillende aspecten van fotografie aan bod. Net omdat ik geleidelijk aan ook in een aantal lenzen wil investeren wil ik me goed informeren voor ik een nieuwe body koop omdat de keuze voor heel wat jaren is.
          Ik werk graag met fuji maar heb vroeger ook graag met Nikon gewerkt. Kwestie van gewoonte en aanpassing.
          Wel dan moet jij nu weten als het een fullframe verhaal zal worden of niet

          Want nu zit je goed zeg je en naar mijn weten heeft fujifilm de meeste lenzen van alle crop sensor aanbieders, dusja

          Dat gezegd zijnde niemand heeft een glazen bol he, als je het nu niet echt weet en de opleiding duurd nog 2 jaar.... sparen en binnen 2 jaar de knoop doorhakken?

          Als je 2de hands koopt is het eventuele verlies bij verandering merk binnen een paar jaar sowiezo kleiner he

          Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop nieuwe camera. Graag advies

            Ter informatie. Dpreview heeft gisteren terug een update gelanceerd van hun "welk occasietoestel kopen?" - video.
            There are a lot of great new cameras out there right now, but buying used gear is a great way to get a lot more value for your money, and might even save you...
            There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
            | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop nieuwe camera. Graag advies

              Ik denk dat je met huidig toestel prima door de cursus geraakt.
              Ik zie geen reden om grote kosten te doen nu.
              Het is een goed toestel en je kan alle disciplines ermee proberen.
              Of het moet een lichtsterke lens zijn. Bv iets rond de 35mm f1.4 of zo. Altijd erg interessant om daar mee te leren werken. Is nooit weggesmeten geld.

              En probeer zo door de opleiding te geraken.

              Na de opleiding ga je al snel merken waar je interesses liggen en waar je mee wil doorgaan.
              Net DAT is erg belangrijk in de keuzes die je dan gaat maken.

              Je wil erg bewust en slim in een eco systeem instappen waar je maximaal nut van hebt.

              Ga je bv erg veel in vreemde studios gaan werken dan ben je best af met merken zoals Canon en Nikon.
              De reden is dat ze voor die merken zowat overal triggers voor hebben.

              Maar als je interesse eerder reportage is, dan ben je beter af met het compacte materiaal zoals Fuji. Kan je erg onzichtbaar mee in het veld.

              Ik zou die keuze nu nog niet maken als ik jou was.
              Wacht tot je de nodige inzichten hebt over waar je naartoe wil. En met de kennis die je tegen dan kan vergaren zal je zelf een prima keuze kunnen maken.

              Veel van ons spreken uit ervaring.
              We beginnen allemaal met iets waar veel toeval is bij komen kijken. Vrienden smeren ons iets aan of we krijgen het kado of zo.
              Maar na verloop van tijd ga je merken dat je materiaal toch niet de beste keuze is om verder te gaan.
              En dan kom je tegen zoals veel onder ons. Dat je alles opnieuw moet kopen. Veranderen van merk is niet prettig (in de geldbuidel).
              Het liefst van al is dat je die keuze maar 1 keer moet maken.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop nieuwe camera. Graag advies

                Hartelijk dank voor het advies
                Zeker iets om over na te denken.
                Grtn

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop nieuwe camera. Graag advies

                  Hartelijk dank voor de tip.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop nieuwe camera. Graag advies

                    Oorspronkelijk geplaatst door toverlent Bekijk bericht
                    Hartelijk dank voor de tip.
                    En al zeker deze van buurmanbert.
                    Deze is gefundeerd.


                    Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop nieuwe camera. Graag advies

                      ik zou bij fujifilm blijven en eigenlijk eerder investeren in een lens dan in een nieuw toestel.
                      Een 23mm 1.4, een 10-24 of een 50-140 naargelang het gebruik dat je het meeste maakt.
                      (je kan dit gemakkelijk eens nakijken in lightroom om te weten welke brandpuntafstand je het meest gebruikt.

                      MAAR, zoals buurman bert reeds aanhaalde : je kan gerust verder met je huidige lenzen die je een mooi bereik geven.
                      Het enige wat ontbreekt zijn lichtsterke lenzen.

                      De X-t5 biedt je bewegingsreductie en een betere autofocus, maar bekijk eerst of je dit echt nodig hebt.

                      Het veranderen van merk zorgt hoe dan ook voor een leercurve m.b.t. de bediening van het toestel en op de huidige lenzen zal je een flinke minwaarde realiseren, terwijl je bij het andere merk nieuwe lenzen moet kopen.

                      Veel succes met je keuze.

                      Peter (een fervent Fuji gebruiker van X-T1, X-T2, X-T3 en een heleboel lenzen van 10-24 tot 100-400)
                      Last edited by Heembeek; 25 november 2022, 09:29.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop nieuwe camera. Graag advies

                        ik heb beide merken.
                        Ik heb een A7III en een xt 3. Het grootste verschil zit in de autofocus en hoge iso ruis. hoewel fuji beter en beter word is de tracking van snel bewegende zaken minder als Sony, mijn ervaring. De lens die je gebruikt heeft wel een groot effect.

                        voor mij is de combi van de merken perfect, behalve de hogere kostprijs van twee systemen te hebben.

                        Behalve voor misschien zeer specifieke niches maakt het merk niet heel veel meer uit. het aanbod in lenzen is wel vrij verschillend tss verschillende merken. Ik zou al wel eens grasduinen tussen het aanbod. Stel dat je naar canon gaat en later tot de vaststelling komt dat alle lenzen die ze aanbieden ver buiten je budget valt of dat je persé 1.4 lenzen wil maar met nikon werkt.
                        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                        Comment

                        Working...
                        X