Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanger van EOS 6d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vervanger van EOS 6d

    Sinds een tiental jaren ben ik bezig met fotografie. Ik heb geen voorkeur voor een specifieke discipline, al gaat mijn aandacht de laatste jaren vooral uit naar natuur- en concertfotografie.

    Mijn camera is een EOS 6d (de eerste versie)
    Mijn lenzen die ik in de loop er jaren heb aangeschaft:
    Sigma 150-600 (uiteraard voor de vogeltjes)
    Sigma 50mm 1.4 (niet de Art versie)
    Canon 85mm 1.8 (nog altijd mijn favoriete lens)
    Sigma 24-105mm Art (leuke allround-lens)

    Hoewel ik nog steeds redelijk tevreden ben over mijn foto's, merk ik wel dat ik steeds vaker op limieten bots en dat er ondertussen camera's op de markt komen die veel betere kwaliteit geven in slechte lichtomstandigheden. Zelfs sommige eenvoudige systeemcamera's lijken vaak betere resultaten te geven dan mijn Canon. Mijn body gaat ook niet eeuwig meegaan, al zal het aantal clicks waarschijnlijk nog meevallen omdat ik hem niet zo intensief gebruik.

    Fotografie beschouw ik ondertussen als een randhobby, dus ik zie mezelf niet investeren in een nieuwe camera én nieuwe lenzen. Met een hoop jonge kinderen in huis kan ik dat ook simpelweg niet meer betalen 🙂

    Daarom hoop ik een body te vinden, dat mag ook tweedehands zijn, die:
    betere kwaliteit levert dan de EOS 6d (vooral dus nog hogere ISO-waarden zonder te veel ruis)
    dit zowel voor concert- als natuurfotografie
    waarbij ik mijn huidige lenzen kan blijven gebruiken
    Ik heb al verschillende opties overwogen, zoals een van de meer recente cropcamera's van Canon. Maar ik kan moeilijk inschatten wat dat betekent voor de concertfoto's.

    Als jullie tips hebben, dan hoor ik het graag.

  • #2
    Re: Vervanger van EOS 6d

    Betere high iso dan een 6D: een 2dehands 5DIV of EOS R.
    R3/5/6 valt waarschijnlijk buiten uw budget.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Vervanger van EOS 6d

      2de hands
      kleine stap: 6D II
      grotere stap: 5D IV

      Op zich zal ik het bij FF houden, het enige wat kwa crop in mijn ogen in aanmerking komt is de 90D

      Comment


      • #4
        Re: Vervanger van EOS 6d

        De 5D4 bestaat ook nog altijd nieuw.
        Erg goed toestel. Direct behoorlijk professioneel materiaal waar je lang genot van zou hebben.
        De huidige prijs voor nieuw valt ook van niet al te hoog meer.
        Het overwegen waard.

        Comment


        • #5
          Re: Vervanger van EOS 6d

          Bedankt voor de reacties.

          De 6D II en 5D IV zijn al vaker overwogen, dus wat dat betreft denk ik in dezelfde richting. Ik heb tot nu toe de stap nog niet gezet omdat ik het verschil met de huidige body niet groot genoeg vind in verhouding tot de investering. Ik heb vooral vergeleken door veel foto's te bekijken, maar zelf heb ik het nog niet kunnen testen. Misschien moet ik dat gewoon eens doen.

          Comment


          • #6
            Re: Vervanger van EOS 6d

            Ik heb mijn 6D's vervangen door EOS R's, nog geen seconde spijt van gehad.
            Het is wel even wennen maar eens je daar door bent wil je niet meer terug.

            Ik doe geen concerten, maar net voor de corona gekte eind 2019 werd me gevraagd om een event met een optreden te fotograferen. Eind 2019 had ik net de EOS R, kende het ding nog niet zo goed, dus gebruikte ik de 6D's om te fotograferen.
            Op een bepaald moment werd het zo donker dat de 6D's niet meer konden focussen. Op dat moment heb ik de lens (f/2.8) overgezet op de EOS R, gewoon om te testen en die bleek te kunnen focussen. ISO 8000 en toch nog redelijke beelden.

            Voor natuurfotografie, zie je in de zoeker het beeld dat je zou kunnen maken (qua belichting). Eventueel projecteer je het histogram en waterpas in de zoeker. (eigenlijk wat je op je uitklapscherm, ziet zie je in de zoeker)
            Rudy,

            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

            Comment


            • #7
              Re: Vervanger van EOS 6d

              Oorspronkelijk geplaatst door joachmans Bekijk bericht
              Bedankt voor de reacties.

              De 6D II en 5D IV zijn al vaker overwogen, dus wat dat betreft denk ik in dezelfde richting. Ik heb tot nu toe de stap nog niet gezet omdat ik het verschil met de huidige body niet groot genoeg vind in verhouding tot de investering. Ik heb vooral vergeleken door veel foto's te bekijken, maar zelf heb ik het nog niet kunnen testen. Misschien moet ik dat gewoon eens doen.
              Snap ik wel. Maar ik zeg het niet om je de kop zot te maken. Maar de stap van 6D mark 1 naar 5D mark 4 is echt heel groot hoor.
              Als je dat eens goed onder handen neemt ga je aardig plat achterover vallen van wat dat toestel meer kan.

              Je kan het natuurlijk nog verder drijven en naar toestellen gaan zoals de R5. Maar daar zit een stevig prijskaartje aan vast.

              Ik zou zeggen. Probeer er es eentje in je handen te krijgen om wat mee te spelen. Eventueel eentje huren?

              Comment


              • #8
                Re: Vervanger van EOS 6d

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                Snap ik wel. Maar ik zeg het niet om je de kop zot te maken. Maar de stap van 6D mark 1 naar 5D mark 4 is echt heel groot hoor.
                Als je dat eens goed onder handen neemt ga je aardig plat achterover vallen van wat dat toestel meer kan.

                Je kan het natuurlijk nog verder drijven en naar toestellen gaan zoals de R5. Maar daar zit een stevig prijskaartje aan vast.

                Ik zou zeggen. Probeer er es eentje in je handen te krijgen om wat mee te spelen. Eventueel eentje huren?

                Ga je nu echt nog iemand aanraden in deze prachtige tijd van nieuwe spiegeloze technologie om een op alle vlakken voorbijgestreefd toestel als de Canon 5 Mark 4 DSLR te kopen?
                En waarom direct spreken over de Canon R5, er is ook een R6. Ook die camera is tienmaal beter dan de oude Canon 5 Mark 4 en is niet zoveel duurder. Het verschil dat je betaalt is het in ieder geval zeker waard. Ook Nikon en zeker Sony hebben in hun assortiment verschillende camera's die veel beter zijn en slechts minimaal duurder. Het iets oudere model de A7 III van Sony heeft dezelfde prijs van zo'n Canon en die is gewoon steengoed tov van de Canon. Terwijl je op een DSLM van Canon de RF-EF adapter moet gebruiken kan je ouder Canon glas met een MC-11 van Sigma gebruiken op een Sony. Dat werkt prima. Als je nu nog met een nieuwe Canon 5mk4 uit de winkel stapt, verliest je camera op dat ogenblik al meer dan 50% van zijn waarde, want je moet er direct bij beseffen dat niemand die nog wil overnemen. Sorry maar dit is gewoon absoluut geen goede raad.
                Last edited by Cram1956; 6 november 2022, 03:20.

                Comment


                • #9
                  Re: Vervanger van EOS 6d

                  Sommigen, ik vernoem niemand bij naam, zouden best eerst eens de openingspost van TS lezen en daarop antwoorden.
                  Hij zegt namelijk dat hij tegen de limieten van zijn 6D aanloopt (ik zou begot niet weten wat die zijn, anders dan de zever die de Canon jongens je willen wijsmaken).
                  En een Canon 5D is nog steeds een hele goede camera en die past uitstekend bij zijn lenzen.
                  Overstappen naar een R5 of R6 met behoud van EF objectieven?
                  Hoeveel lees je niet dat EF lenzen verkocht worden juist omdat ze zijn overgestapt van een EOS naar een systeemcamera?

                  Als je dan toch moest overstappen naar een systeem camera dan zou ik persoonlijk overstappen naar een......................Sony A7.
                  Dit toestel staat al jaren aan de top, maar dat vraagt TS niet, hij wilt zijn lenzen behouden en wat rest er ons dan nog?
                  Een Canon 5D IV en zwijg nu eens over een oud toestel als je de 5D IV niet eens kent.
                  Ik neem niemand iets kwaad hoor en respecteer elkeen zijn mening, maar lees dan op zijn minst wat TS wenst.

                  Persoonlijk vind ik de Sony A7III als de beste, maar helaas moet TS een nieuw arsenaal lenzen aankopen.
                  Een groot nadeel in het begin, maar een grote voldoening later.
                  Is enkel mijn mening hoor.
                  Overstappen met behoud van zijn huidige objectieven is een Canon 5DIV.


                  Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vervanger van EOS 6d

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Sommigen, ik vernoem niemand bij naam, zouden best eerst eens de openingspost van TS lezen en daarop antwoorden.
                    Als je dan toch moest overstappen naar een systeem camera dan zou ik persoonlijk overstappen naar een......................Sony A7.
                    Dit toestel staat al jaren aan de top, maar dat vraagt TS niet, hij wilt zijn lenzen behouden en wat rest er ons dan nog?
                    Beste Red Falcon, volgens mij heb jij zelf TS zijn openingspost niet goed gelezen want jij begint in een keer over Sony terwijl TS het over Canon had. Voor alle duidelijkheid, Sony is sterk overroepen, niet omdat het slechte camera's zijn, integendeel, maar wel omdat ze niet beter zijn dan andere recente camera's van bekende merken, tenzij jij bij Sony een procent krijgt voor iedere verkochte body, snap ik uw redenering niet. Canon EF lenzen werken perfect op een Eos R body, maar RF lenzen zouden net wat sneller en scherper zijn, maar dat verschil zal je niet zo snel merken want EF lenzen zijn ook keigoed.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vervanger van EOS 6d

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Sommigen, ik vernoem niemand bij naam, zouden best eerst eens de openingspost van TS lezen en daarop antwoorden.
                      Hij zegt namelijk dat hij tegen de limieten van zijn 6D aanloopt (ik zou begot niet weten wat die zijn, anders dan de zever die de Canon jongens je willen wijsmaken).
                      En een Canon 5D is nog steeds een hele goede camera en die past uitstekend bij zijn lenzen.
                      Overstappen naar een R5 of R6 met behoud van EF objectieven?
                      Hoeveel lees je niet dat EF lenzen verkocht worden juist omdat ze zijn overgestapt van een EOS naar een systeemcamera?

                      Als je dan toch moest overstappen naar een systeem camera dan zou ik persoonlijk overstappen naar een......................Sony A7.
                      Dit toestel staat al jaren aan de top, maar dat vraagt TS niet, hij wilt zijn lenzen behouden en wat rest er ons dan nog?
                      Een Canon 5D IV en zwijg nu eens over een oud toestel als je de 5D IV niet eens kent.
                      Ik neem niemand iets kwaad hoor en respecteer elkeen zijn mening, maar lees dan op zijn minst wat TS wenst.

                      Persoonlijk vind ik de Sony A7III als de beste, maar helaas moet TS een nieuw arsenaal lenzen aankopen.
                      Een groot nadeel in het begin, maar een grote voldoening later.
                      Is enkel mijn mening hoor.
                      Overstappen met behoud van zijn huidige objectieven is een Canon 5DIV.
                      Canon EF lenzen werken prima ( autofocus, eye af, focus peaking, focus magnifying, alles gewoon) met een MC-11 adapter van Sigma op een Sony E-mount camera. Een A7 III kost 1000 en max ( voor een hele goede) 1200 Euro tweedehands. Later kan je dan langzaam overstappen op E-mount lenzen, met het enorme voordeel dat je ondertussen een degelijke DSLM hebt, met alle voordelen op de oude techniek van de Canon 5 mk IV. Een adapter MC-11 heb ik hier nog liggen en ik ken nog mensen ( we stappen toch allemaal langzaam over op E-mount glas, eens je een Sony hebt. Die adapter koop je voor 100 EUR makkelijk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vervanger van EOS 6d

                        Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
                        Canon EF lenzen werken prima ( autofocus, eye af, focus peaking, focus magnifying, alles gewoon) met een MC-11 adapter van Sigma op een Sony E-mount camera. Een A7 III kost 1000 en max ( voor een hele goede) 1200 Euro tweedehands. Later kan je dan langzaam overstappen op E-mount lenzen, met het enorme voordeel dat je ondertussen een degelijke DSLM hebt, met alle voordelen op de oude techniek van de Canon 5 mk IV. Een adapter MC-11 heb ik hier nog liggen en ik ken nog mensen ( we stappen toch allemaal langzaam over op E-mount glas, eens je een Sony hebt. Die adapter koop je voor 100 EUR makkelijk.
                        Zo zou ik het doen moest ik genoeg tijd hebben tussen duim en wijsvinger, maar een fototoestel koop ik om die reden, een ander zal een andere kopen om een andere reden enz.
                        Mocht ik TS zijn zou ik alles heel goed x-aantal keren overwegen want het gaat over wel veel tijd tussen duim en..........


                        Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

                        Comment

                        Working...
                        X