Al 2 maand is mijn 300D terug uit herstelling, en al 2 maand voelde ik dat de foto's qua scherpte niet meer zoals voorheen waren.. dat gevoel werd steeds maar sterker daar dit scherpteprobleem zich met al mijn lenzen voordoet, en dat verschillende testen op MF begonnen aantonen dat het AF systeem serieuze problemen heeft.
Vandaag heb ik getest met een testkaart:
camera op statief en gericht op testkaart met hoek van ca. 45°.. gebruik makend van selftimer. Kitlens erop, ingezoomd op 55mm, AV stand en kleinste diafragma-waarde (5.6) ingesteld. Centraal AF-punt geselecteerd.
Vervolgens half indrukken en focussen op juiste plaats, dan doordrukken.
Vervolgens zelfde test met MF (hoewel dit geen relevantie heeft)
Vervolgens de resultaten bekeken met File Viewer van Canon, hieronder zien jullie resultaat van deze bewerkingen.
Wat denken jullie ? De testen goed uitgevoerd ?
Een duidelijk geval van frontfocussen denk ik ? Ik deed dezelfde test met de 50mm 1.8, en stel hetzelfde vast, dus is dit dan duidelijk dat de body het probleem veroorzaakt ?
Hoe ga ik hier best te werk om dit probleem met Canon te gaan regelen ? Bewijsmateriaal bijvoegen ?
TEST AF (autofocus)
TEST MF (manuele focus)
Vandaag heb ik getest met een testkaart:
camera op statief en gericht op testkaart met hoek van ca. 45°.. gebruik makend van selftimer. Kitlens erop, ingezoomd op 55mm, AV stand en kleinste diafragma-waarde (5.6) ingesteld. Centraal AF-punt geselecteerd.
Vervolgens half indrukken en focussen op juiste plaats, dan doordrukken.
Vervolgens zelfde test met MF (hoewel dit geen relevantie heeft)
Vervolgens de resultaten bekeken met File Viewer van Canon, hieronder zien jullie resultaat van deze bewerkingen.
Wat denken jullie ? De testen goed uitgevoerd ?
Een duidelijk geval van frontfocussen denk ik ? Ik deed dezelfde test met de 50mm 1.8, en stel hetzelfde vast, dus is dit dan duidelijk dat de body het probleem veroorzaakt ?
Hoe ga ik hier best te werk om dit probleem met Canon te gaan regelen ? Bewijsmateriaal bijvoegen ?
TEST AF (autofocus)
TEST MF (manuele focus)
Comment