Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon R6

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: canon R6

    BBF is vooral nuttig voor het stoppen van AF en minder voor het starten.
    Bijvoorbeeld je volgt een snel bewegend onderwerp, zoals een vogel, met BBF.
    Als die vogel landt op een tak zal die nog altijd in focus zijn. Maar door de vogel constant te volgen zal de compositie mogelijk uit de haak zijn.
    Wat is nu de truc met de duif? Je lost BBF, en je kunt nu je compositie aanpassen zonder dat de focus zal verspringen op andere elementen in het beeld.
    Dat is vooral de reden dat BBF met DSLM nog gebruikt wordt.
    www.polartha.com

    Comment


    • #17
      Re: canon R6

      Oorspronkelijk geplaatst door Raf Raeymaekers Bekijk bericht
      Haha, ja ok.. nu valt mijne frank..
      Nu weet ik wie jij bent uit een vorige discussie..
      Ik heb een voorbeeld aangegeven waarom je die twee moet loskoppelen van de ontspanknop. Ik heb niet gezegd dat jij met je supertoestel dat zo moet doen.
      Voor mij heeft dit een meerwaarde, blijkbaar voor jou niet.
      Misschien heb je wel gelijk, en ken ik er niks van.. ja dat zal het zijn.
      Maar ik wacht nog altijd op link waar we jouw geweldige foto's van ijsvogel, zwaluw, pimpelmees en roodborst in de vlucht kunnen bewonderen..
      Tot zolang blijf jij voor mij een held achter het klavier, niet meer en niet minder..
      Maar ik kan misschien ook een Sony A1 aanschaffen en mijn Canon spullen verkopen, kan ik ook die geweldige foto's maken..
      Maar wacht.. wil dit nou net lukken dat een bevriend fotograaf zijn Sony A1 heeft verkocht en terug een Canon R3 heeft aangeschaft.
      Dit voor de betere AF en ruisprestaties...
      Of jij er wel of niet verstand van hebt, laat ik in het midden.
      Ik citeer:”De knoppen achteraan kan je instellen voor welk soort autofocus je gebruikt.” Het soort autofocus heeft niets te maken met BBF. BBF is gewoon het loskoppelen van de focusfunctie van de ontspanknop, naar een knop achter op je camera. Niet meer, niet minder. Door die toegewezen knop in te drukken, zal je toestel beginnen focussen in de gekozen autofocus modus of net stoppen met focussen bij het loslaten. Dat is alles. Het kiezen van een ander autofocus gebied, zal je moeten doen (juist ja, met je enige duim aan je rechtehand) met andere knop, dan die waar je BBF hebt aan toegekend.
      Het toekennen van Eye AF, doe je ook niet met je BBF knop. Je kan wel elders de EYE AF voor vogels of dieren aan of uitzetten. Op die manier werkt dat samen met de autofocus. BBF of niet.
      Ander citaat:” Door je camera, zowel in te stellen met oogdetectie, als met BBF, ben je zeer flexibel in het kiezen van je autofocussysteem.”
      Nu vraag ik me toch af, wat je daar bedoelt met ‘Autofocussysteem’?
      1. Bedoel je AF-C, AF-S, DMF en MF? Indien ja, wel dat verander je daar niet en dat moet je bij natuurfotografie ook nauwelijks veranderen. Je kan wel door BBF te gebruiken, je AF-C kortstondig veranderen in een soort AF-S en dat was idd soms handig bij de oude DSLR.
      2. Bedoel je het autofocusgebied (Bij Sony heten die dingen toevallig WIDE, ZONE, CENTER (L,M,S), FLEXIBLE SPOT (L,M,S) of Extended Flexibel Spot en alle daarbijhorende ‘tracking’ AF-gebieden? Ja, wel ook dat heeft niets te maken met het verplaatsen van je AF knop naar de achterkant van je camera. Zoals al gezegd, die focust alleen of stopt net het focussen. Wil jij het autofocusgebied veranderen, dan zal je je duim van je BBF knop moeten afhalen.
      Ander citaat: “Ik heb een voorbeeld aangegeven waarom je die twee moet loskoppelen van de ontspanknop. Ik heb niet gezegd dat jij met je supertoestel dat zo moet doen.
      Voor mij heeft dit een meerwaarde, blijkbaar voor jou niet.”
      Ik zeg in elk antwoord dat mijn methode met elke modern spiegelloze camera kan. Mijn eerste antwoord op de vraag van ‘Ysvogel’, begint zelfs met te zeggen:” Ik begrijp echt niet waarom iemand BBF wil gebruiken op een camera als de R6 of om het even welke, moderne systeemcamera. Er zit gezichtsherkenning op, EYE AF, tracking,...het kan niet op.”
      De methode, die jij aanhaalt, is de methode, die werd en wordt gebruikt door fotografen met een DSLR, waar geen tracking of bij sommige Nikon’s een héél rudimentaire tracking op zit. Het is een DSLM fnuiken in zijn mogelijkheden , als je dat op die manier doet, maar doe gerust je zin.
      Citaat:”Om wat modellen te fotograferen in een studio, heb je dat inderdaad niet nodig.” Je zou best niet neerbuigend doen over modellen fotograferen, want dat is véél moeilijker dan een vogeltje.
      Citaat:” Je ziet het heeft wel degelijk voordelen om dit te doen. En ik spreek uit ervaring, je kan op die manier veel sneller reageren.” Zulke uitlatingen zijn volledig voor uw rekening. Ik zie in elk geval niets. Er loopt wat mank, met je ervaring.
      Zoals ook al dikwijls herhaald, staan mijn foto’s op alle moderne media, in verschillende Sony FB groepen en op mijn YouPic. Die link heb ik jullie ‘kliek’ vroeger al gegeven. Afkeuren kon toen blijkbaar niet, dus werd er wat anders op gevonden:
      - De foto’s waren vooral goed omdat ze softwarematig zijn bijgewerkt. Werkelijk om te lachen, want ik weet niet hoe photoshop te bedienen en ken net genoeg van Lightroom om mijn Raw bestanden te “ontwikkelen”.
      - Er waren te weinig vogelsoorten te zien op mijn foto’s. Dat is zo mogelijk nog belachelijker. De kwaliteit van een foto hangt volgens deze criticaster dus af van welke vogel je fotografeert. Ik ken mensen, die prachtfoto’s maken van een mus. Ik ken mensen, die de mogelijkheid niet hebben (finaciëel, vervoer, gezondheid) om ver te rijden/reizen/vogelhutten te betalen/enz. en die hun hobby met hart en ziel uitoefenen op de weinige soorten, die voor hun wel bereikbaar zijn. Ik kan je verzekeren, dat er juweeltjes tussen zitten.
      Je laatste opmerking is beneden alle peil en ongelooflijk kinderachtig. Je lijkt wel jaloers, terwijl daar géén reden voor is, en je moet altijd, zoals er hier nog zijn, op de man spelen en niet op het topic. Nogmaals, ik zeg in al mijn antwoorden, dat het op mijn manier kan met elke, moderne DSLM.
      @Ysvogel: Sorry kerel voor dit gedoe waar jij waarschijnlijk weinig aan hebt.

      Comment


      • #18
        Re: canon R6

        Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
        BBF is vooral nuttig voor het stoppen van AF en minder voor het starten.
        Bijvoorbeeld je volgt een snel bewegend onderwerp, zoals een vogel, met BBF.
        Als die vogel landt op een tak zal die nog altijd in focus zijn. Maar door de vogel constant te volgen zal de compositie mogelijk uit de haak zijn.
        Wat is nu de truc met de duif? Je lost BBF, en je kunt nu je compositie aanpassen zonder dat de focus zal verspringen op andere elementen in het beeld.
        Dat is vooral de reden dat BBF met DSLM nog gebruikt wordt.
        Dat klopt volledig, Polartha. Maar volgens mij zal jij op dat ogenblik toch met een probleem zitten. Namelijk dat je sluitertijd en bijgevolg ook je ISO (die moet immers de sluitertijd kunnen halen bij een gelijk diafragma) op het ogenblik dat de vogel gaat neerzitten, veel te hoog zal zijn. De vogel vliegt immers niet meer. Het is voor zo een situatie dat ik net mijn autofocus niet loskoppel. Ik heb mijn duim nodig voor een andere knop op dat ogenblik. Ik heb aan mijn AF-ON knop, via een systeem, dat toevallig bij Sony, "Recall Custom Hold" heet, 11 andere instellingen toegekend. Daar zit een lagere sluitertijd bij, lagere ISO, een klein autofocusgebied MET Tracking en oogdetectie voor vogels, enz..) Wanneer de vogel landt en zijn snelheid dus danig vermindert, druk ik deze knop in. De camera grijpt de ogen van de vogel, het tracking systeem houdt de vogel vast waardoor je kan herkadreren zoveel je wil, de sluitertijd is laag genoeg om de laagst mogelijke ISO-waarde te garanderen in betreffende lichtomstandigheden. Allemaal dingen, die je kan met een goed ingestelde DSLM op voorwaarde dat je die focusfunctie niet van je ontspanner afhaalt. Het lijkt me, dat je de tracking mogelijkheden (m.a.w. het blijven kleven op de ogen van het onderwerp of het onderwerp zelf) niet voldoende hebt uitgetest. Je kan de gevoeligheid van dat "KLEVEN" ook nog eens instellen van 5 (snel overspringen op een ander onderwerp) naar 4, 3 (standaard), 2, tot 1 (echt kleven aan je onderwerp). Misschien eens het proberen waard.

        Comment


        • #19
          Re: canon R6

          Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
          Dat klopt volledig, Polartha. Maar volgens mij zal jij op dat ogenblik toch met een probleem zitten. Namelijk dat je sluitertijd en bijgevolg ook je ISO (die moet immers de sluitertijd kunnen halen bij een gelijk diafragma) op het ogenblik dat de vogel gaat neerzitten, veel te hoog zal zijn. De vogel vliegt immers niet meer. Het is voor zo een situatie dat ik net mijn autofocus niet loskoppel. Ik heb mijn duim nodig voor een andere knop op dat ogenblik. Ik heb aan mijn AF-ON knop, via een systeem, dat toevallig bij Sony, "Recall Custom Hold" heet, 11 andere instellingen toegekend. Daar zit een lagere sluitertijd bij, lagere ISO, een klein autofocusgebied MET Tracking en oogdetectie voor vogels, enz..) Wanneer de vogel landt en zijn snelheid dus danig vermindert, druk ik deze knop in. De camera grijpt de ogen van de vogel, het tracking systeem houdt de vogel vast waardoor je kan herkadreren zoveel je wil, de sluitertijd is laag genoeg om de laagst mogelijke ISO-waarde te garanderen in betreffende lichtomstandigheden. Allemaal dingen, die je kan met een goed ingestelde DSLM op voorwaarde dat je die focusfunctie niet van je ontspanner afhaalt. Het lijkt me, dat je de tracking mogelijkheden (m.a.w. het blijven kleven op de ogen van het onderwerp of het onderwerp zelf) niet voldoende hebt uitgetest. Je kan de gevoeligheid van dat "KLEVEN" ook nog eens instellen van 5 (snel overspringen op een ander onderwerp) naar 4, 3 (standaard), 2, tot 1 (echt kleven aan je onderwerp). Misschien eens het proberen waard.
          Meen je dat nu wat je hier schrijft ?
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #20
            Re: canon R6

            Als iemand zoals Raf Raeymaekers een toelichting over camera's geeft, dan lees ik dat met veel aandacht. Hij laat op dit forum dan ook regelmatig zien dat hij mega mooie foto's kan maken en daar heeft hij helemaal niet eens een nieuw toestel voor nodig, met een oude camera kan hij dat ook, ook dat heeft hij al bewezen. Als ik hem ergens tegenkom en iets vraag van "hoe doe je dit of dat", dan zal hij altijd beleefd en vriendelijk de nodige info geven, en daar heb je als amateurfotograaf wat aan.
            Het bitsig reageren van sommige mensen hier die nog nooit een foto op dit forum geplaatst hebben, daar heb ik en waarschijnlijk ook andere fotografen die iets willen bijleren niets aan. Met welk cameramerk je fotografeert, interesseert mij helemaal niet. De techniek die je toepast en de foto's die je hier laat zien met die techniek, daar hebben fotografen die iets willen bijleren wel iets aan.

            Comment


            • #21
              Re: canon R6

              Cram1956: Vooreerst, ik fotografeer geen vogels, bedoeling was enkel uit te leggen waarvoor BBF hoofdzakelijk gebruikt wordt (hercompositie).
              Zelf gebruikte ik BBF in het verleden voor reportage fotografie (trouw model etc.) Den dag van vandaag heb je dat daarvoor niet meer nodig,
              face en oogdetectie zijn daar nu veel beter voor geschikt.

              Jouw methode lijkt in theorie wel te kloppen maar dat dit in de praktijk ook zo is kan ik niet bevestigen of ontkennen.
              Let wel het gaat hier over de R6, en ik weet niet of die toestellen dezelfde geavanceerde instelmogelijkheden hebben.

              De Raf Raeymaekers tak methode gebruikte ik 50 jaar geleden toen de toestellen nog niet beschikte over AF.
              Wil niet zeggen dat je op die wijze geen goede resultaten kunt bereiken, maar is toch een beetje passé volgens mij.
              www.polartha.com

              Comment


              • #22
                Re: canon R6

                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                Bij BBF stel je scherp met : 1.even te drukken en lossen.Je focus blijft dan bewaard en je kunt opname hercadreren.Je onderwerp blijft scherp gesteld.Dit op voorwaarde dat je onderwerp niet te dicht staat,want bij hercadreren verandert anders je afstand en je onderwerp is onscherp.
                Komt dus overeen met manuele focus.Focus blijft vast.
                2.Bij continu drukken,en je drive staat op servo,ga je continu scherp stellen.
                Voordeel is dus dat je bij enkel drukken een vaste focus hebt,en kunt hercadreren en bij doordrukken je servo hebt.Dus je kunt overschakelen van het één naar het ander,zonder dat je ergens iets anders moet instellen.
                Ik zelf heb deze BBF verlaten omdat mijn hand niet groot genoeg is om bij een 1D,en deze knop te bedienen en terzelfdertijd voldoende grip nog te hebben op deze body.Bij een 70d heb ik dat probleem niet,maar ik wil nu éénmaal uniformiteit.
                Ik voel me een kluns maar ik heb me BBF eerlijk gezegd nooit eigen kunnen maken, mijn kleine handen zullen daar wel voor iets tussen zitten.
                De vrije duim (ik heb er maar één aan elke hand ) kan ik dan wel gebruiken voor andere knoppen zoals het wiel voor belichtingscompensatie (wanneer de vogel van lichte naar donkere achtergronden vliegt, en zover ik weet volgt bij mijn toestellen spotlichtmeting niet het AF punt), of zoals aangehaald om van focusinstelling te veranderen (oogdetectie is niet altijd zaligmakend).

                PS: als ik nog eens vijf minuten tijd heb zal ik er eens terug mee beginnen...

                Comment


                • #23
                  Re: canon R6

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Ik voel me een kluns maar ik heb me BBF eerlijk gezegd nooit eigen kunnen maken, mijn kleine handen zullen daar wel voor iets tussen zitten.
                  De vrije duim (ik heb er maar één aan elke hand ) kan ik dan wel gebruiken voor andere knoppen zoals het wiel voor belichtingscompensatie (wanneer de vogel van lichte naar donkere achtergronden vliegt, en zover ik weet volgt bij mijn toestellen spotlichtmeting niet het AF punt), of zoals aangehaald om van focusinstelling te veranderen (oogdetectie is niet altijd zaligmakend).

                  PS: als ik nog eens vijf minuten tijd heb zal ik er eens terug mee beginnen...
                  Mijn duim heeft het veel te druk om dit systeem altijd te gebruiken
                  Ik wil maar zeggen dat ik instellingen verander terwijl de vogel vliegt en ik fotografeer.

                  Johan

                  Comment


                  • #24
                    Re: canon R6

                    Oorspronkelijk geplaatst door Paul eos Bekijk bericht
                    Als iemand zoals Raf Raeymaekers een toelichting over camera's geeft, dan lees ik dat met veel aandacht. Hij laat op dit forum dan ook regelmatig zien dat hij mega mooie foto's kan maken en daar heeft hij helemaal niet eens een nieuw toestel voor nodig, met een oude camera kan hij dat ook, ook dat heeft hij al bewezen. Als ik hem ergens tegenkom en iets vraag van "hoe doe je dit of dat", dan zal hij altijd beleefd en vriendelijk de nodige info geven, en daar heb je als amateurfotograaf wat aan.
                    Het bitsig reageren van sommige mensen hier die nog nooit een foto op dit forum geplaatst hebben, daar heb ik en waarschijnlijk ook andere fotografen die iets willen bijleren niets aan. Met welk cameramerk je fotografeert, interesseert mij helemaal niet. De techniek die je toepast en de foto's die je hier laat zien met die techniek, daar hebben fotografen die iets willen bijleren wel iets aan.
                    Amen , respect voor de beelden van Raf.

                    Johan

                    Comment


                    • #25
                      Re: canon R6

                      Wie kan er zien met welke camera een beeld gemaakt is (zonder de exif te raadplegen)???

                      Soms is er toch veel blabla en geen boem boem

                      Johan

                      Comment


                      • #26
                        Re: canon R6

                        Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                        Cram1956: Vooreerst, ik fotografeer geen vogels, bedoeling was enkel uit te leggen waarvoor BBF hoofdzakelijk gebruikt wordt (hercompositie).
                        Zelf gebruikte ik BBF in het verleden voor reportage fotografie (trouw model etc.) Den dag van vandaag heb je dat daarvoor niet meer nodig,
                        face en oogdetectie zijn daar nu veel beter voor geschikt.

                        Jouw methode lijkt in theorie wel te kloppen maar dat dit in de praktijk ook zo is kan ik niet bevestigen of ontkennen.
                        Let wel het gaat hier over de R6, en ik weet niet of die toestellen dezelfde geavanceerde instelmogelijkheden hebben.

                        De Raf Raeymaekers tak methode gebruikte ik 50 jaar geleden toen de toestellen nog niet beschikte over AF.
                        Wil niet zeggen dat je op die wijze geen goede resultaten kunt bereiken, maar is toch een beetje passé volgens mij.
                        polartha,
                        Je voorbeeld in je duiding, gaat over vogels vandaar en omdat ik dat vaak, vooral vliegende vogels fotografeer, dat ik dat als uitleg heb genomen.
                        Ik ben even gaan snuisteren en een gelijkaardige set-up gebeurt op de R6 via de Custom Shooting Modes, als ik het goed heb begrepen. Het oproepen van een waslijst van instellingen, via één druk op de knop, is zelfs nog uitgebreider dan bij Sony.
                        Misschien heb je er wat aan.

                        Comment


                        • #27
                          Re: canon R6

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
                          polartha,
                          Je voorbeeld in je duiding, gaat over vogels vandaar en omdat ik dat vaak, vooral vliegende vogels fotografeer, dat ik dat als uitleg heb genomen.
                          Ik ben even gaan snuisteren en een gelijkaardige set-up gebeurt op de R6 via de Custom Shooting Modes, als ik het goed heb begrepen. Het oproepen van een waslijst van instellingen, via één druk op de knop, is zelfs nog uitgebreider dan bij Sony.
                          Misschien heb je er wat aan.
                          Polartha,
                          Ik heb het mis. De "Custom Shooting modes" zitten op de bovenkant van de camera en heten C1, C2, C3. Bij Sony heten die gewoon 1,2 en 3 en zijn die bij mij volledig ingesteld voor 1: Portret, 2 Aktie en 3.Landschap. Wanneer ik de 200-600 telelens er opzet, draai ik de knop gelijk op 2.Aktie en staan alle parameters ingesteld om snelle actie te fotograferen. Dat zijn natuurlijk de basisinstellingen, die je met je duim in een fractie kan aanpassen. Zo ook dus bij de Canon R5 en R6. Het is om die snelle aktie parameters kortstondig te overschrijven, dat ik een andere knop heb geprogrammeerd. Die knoppen of liever de mogelijkheid om ze te programmeren, heb ik bij de canon nog niet gevonden, maar ik ben overtuigd dat het wel kan.

                          Comment


                          • #28
                            Re: canon R6

                            Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
                            Polartha,
                            Ik heb het mis. De "Custom Shooting modes" zitten op de bovenkant van de camera en heten C1, C2, C3. Bij Sony heten die gewoon 1,2 en 3 en zijn die bij mij volledig ingesteld voor 1: Portret, 2 Aktie en 3.Landschap. Wanneer ik de 200-600 telelens er opzet, draai ik de knop gelijk op 2.Aktie en staan alle parameters ingesteld om snelle actie te fotograferen. Dat zijn natuurlijk de basisinstellingen, die je met je duim in een fractie kan aanpassen. Zo ook dus bij de Canon R5 en R6. Het is om die snelle aktie parameters kortstondig te overschrijven, dat ik een andere knop heb geprogrammeerd. Die knoppen of liever de mogelijkheid om ze te programmeren, heb ik bij de canon nog niet gevonden, maar ik ben overtuigd dat het wel kan.
                            Polartha,

                            Zoals ik al dacht kan het en kan je ook bij de Canon elke gewenste knop soortgelijk programmeren. Het heet daar "Register/Recall Shooting Func"

                            Comment

                            Working...
                            X