Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reiniging Sensor Sony a7III regio Brugge

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reiniging Sensor Sony a7III regio Brugge

Hallo!

Gisteren heb ik de sensor van mijn Sony A7III laten reinigen, en ik verschoot toch wel hard van de prijs. Ik ga geen namen en tarieven noemen, om niemand in diskrediet te brengen.

Maar waar kan ik mijn sensor nog laten reiniging? Tegen misschien een iets schappelijkere prijs?

Bedankt!

Re: Reiniging Sensor Sony a7III regio Brugge

Wat vind jij een schappelijke prijs? Je kan het ook zelf doen, hoef je alleen zo nu een dan wat aan te schaffen voor je cleaning setje

Comment

Beste,

Als het niet te hardnekkige stofjes zijn kan je het zelf ook makkelijk doen. Via Youtube is voldoende info te vinden - en neen, niet die met het schuurpapier of de afwasborstel
      Eerst een blaaspeertje gebruiken en eventueel nog sensorswabs. Daarna is de sensor meestal weer helemaal ok. Zo doe ik het met mijn A7II en A7III.
      Eén keer een hardnekkige vlek op de Nikon D500 die ik dan professioneel heb laten reinigen.
      Bij Sony zit er zowiezo een glazen bescherming voor de sensor dacht ik ...

Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Ik verwijs graag nog een keer naar de methode die ik tot volle tevredenheid al sinds 2006 gebruik (- nl. gewoon goede, recent aangekochte Scotch tape gebruiken -), en de handleiding van Spanjaart :

https://forum.belgiumdigital.com/f36...ml#post4614597

Het leuke hieraan is ook: waar je ook bent, thuis, op reis, op weekend, je kan altijd zelf even stof van de sensor halen.
        Last edited by K-2; 17 september 2022, 14:34.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik laat dit doen bij Kamera Express in Gent. Zelf woon ik ook aan de kust trouwens.
          Ik probeer het te combineren met een andere route waarbij ik in de buurt ben.
          Ze doen het terwijl je wacht als het niet te druk is in de winkel.
          Kost je 20 euro ex btw dacht ik.

Comment

Denk dat Lieven Coudenys dat ook doet in Veldegem
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Ja die doen dat.
              Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

Comment

Mocht je de photodays bezoeken dan is de kans niet onbestaande dat je dit gratis door Sony kan laten reinigen (vorige jaren was dat toch zo).
                Zonder garantie dat het dit jaar opnieuw zo is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                  Beste,

Als het niet te hardnekkige stofjes zijn kan je het zelf ook makkelijk doen. Via Youtube is voldoende info te vinden - en neen, niet die met het schuurpapier of de afwasborstel
                  Eerst een blaaspeertje gebruiken en eventueel nog sensorswabs. Daarna is de sensor meestal weer helemaal ok. Zo doe ik het met mijn A7II en A7III.
                  Eén keer een hardnekkige vlek op de Nikon D500 die ik dan professioneel heb laten reinigen.
                  Bij Sony zit er zowiezo een glazen bescherming voor de sensor dacht ik ...

Jaja
                  Natuurlijk doe je zoiets zelf. Komt daar nog bij dat het bij een DSLM nog makkelijker is dan bij een DSLR. Je hoeft namelijk niet bang te zijn, dat de spiegel omlaag floept tijdens het reinigen. Wel eerst even naar "Reinigen" gaan in het menu en de camera laten aanstaan na deze handeling. Je blokkeert hiermee de IBIS van de sensor.(BELANGRIJK) Dan inderdaad uitblazen en checken met een loep. Zijn er stofjes, die je niet weggeblazen krijgt (wat bij goed onderhoud haast nooit het geval is) dan neem je twee swaps en bevochtigt eentje met sensorcleaner (VSGO - Sensorcleaner + Sensorswaps voor fullframe). Even met de natte swap erover en daarna afdrogen met de droge swap, controleren met de loep en klaar. Maar zoals gezegd, moet dat bijna nooit, als je geregeld je sensor en de ruimte er rond even proper blaast. Wij, mijn echtgenote en ik, zijn met pensioen en hebben beiden een Sony. We zijn haast elke dag weg en vertrekken met de telelens erop. Toch wordt ook elke dag de groothoek of een macro gebruikt en we veranderen dus dagelijks meerdere keren van lens. Ik moet dus zeker eens per week, die sensors even controleren en uitblazen. Stel je voor wat dat zou kosten, als we dat lieten doen. Ondertussen doe ik dat toch al bijna vier jaar tot ons beider tevredenheid.

Comment

Ik heb €80 moeten betalen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MM_MK2 Bekijk bericht
                      Say what?????!!!!!

OMG dat is echt puur afzetterij.

29 euro bij KE. https://www.kamera-express.be/sensor-cleaning

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MM_MK2 Bekijk bericht
                        Hoogtijd dus om het zelf te doen, want dat is inderdaad afzetterij.
                        Misschien moet ik het hier zelf beginnen doen voor anderen. Het lijkt me een goede bijverdienste.

Comment

En zo doe ik het nu al 20 jaar! Ook bij mijn Sony A7R iv . Vanwege het formaat van de sensor wel in meerdere keren maar ook dat is bij alle Canons, Leica’s, Nikons en Sony’s goed gegaan. K-2 bedankt voor het terug zoeken!

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                          Ik verwijs graag nog een keer naar de methode die ik tot volle tevredenheid al sinds 2006 gebruik (- nl. gewoon goede, recent aangekochte Scotch tape gebruiken -), en de handleiding van Spanjaart :

https://forum.belgiumdigital.com/f36...ml#post4614597

Het leuke hieraan is ook: waar je ook bent, thuis, op reis, op weekend, je kan altijd zelf even stof van de sensor halen.
                          Last edited by Spanjaart; 10 oktober 2022, 15:52.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

Comment

Bij mijn Nikon D800 gebruikte ik ook de Scotch tape methode. Bij mijn spiegeloze Nikon Z611 heb ik nog geen vuiltje op de sensor waargenomen, het lijkt dat dit nieuw type camera's geen of minder vuil aantrekken. Indien nodig zijn ze makkelijker te kuizen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                              Bij mijn Nikon D800 gebruikte ik ook de Scotch tape methode. Bij mijn spiegeloze Nikon Z611 heb ik nog geen vuiltje op de sensor waargenomen, het lijkt dat dit nieuw type camera's geen of minder vuil aantrekken. Indien nodig zijn ze makkelijker te kuizen.
                              Ja,die ervaring heb ik ook.Niet zo lang na de aankoop van mijn A7(waar ik ondertussen toch al meer da 8 jaar mee fotografeer,de sensor hiervan laten kuisen,omdat er een vlekje op was.Indertijd gekocht bij Mediamarkt,met korting.Ben dan naar foto Nelissen geweest(ondertussen ook KE geworden).Gekuist voor 20 EURO.

Comment

Working...
                              X