Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon ZII scherptediepte weergave

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon ZII scherptediepte weergave

    Beste,
    Bij sony kan je je zoeker zodanig instellen dat je altijd je beeld ziet met de scherptediepte gekozen volgens je diafragma. Je ziet met andere woorden direct 'je beeld' zoals het er zal uitzien.Even een ander diafragma kiezen, toont direct het resultaat in je zoeker.
    Bij mijn Nikon ZII heb ik een fn-knop toegewezen als 'scherptedieptecontroleknop', maar ik moet die telkens indrukken om mijn scherptediepte te zien. Is er een mogelijkheid om je beeld direct mee te zien evolueren als je je diafragma aanpast? Ik heb het nog niet gevonden... Wie helpt me verder?
    Dank bij voorbaat!
    Groet
    Pieter

  • #2
    Re: Nikon ZII scherptediepte weergave

    Pieter,

    die mogelijkheid zal je niet vinden: tot F 5,6 werkt het in real time, daarna enkel met functieknop. Misschien bij een firmwareupdate?

    Eric

    Comment


    • #3
      Re: Nikon ZII scherptediepte weergave

      Oorspronkelijk geplaatst door PieterPlas Bekijk bericht
      Beste,
      Bij sony kan je je zoeker zodanig instellen dat je altijd je beeld ziet met de scherptediepte gekozen volgens je diafragma. Je ziet met andere woorden direct 'je beeld' zoals het er zal uitzien.Even een ander diafragma kiezen, toont direct het resultaat in je zoeker.
      Bij mijn Nikon ZII heb ik een fn-knop toegewezen als 'scherptedieptecontroleknop', maar ik moet die telkens indrukken om mijn scherptediepte te zien. Is er een mogelijkheid om je beeld direct mee te zien evolueren als je je diafragma aanpast? Ik heb het nog niet gevonden... Wie helpt me verder?
      Dank bij voorbaat!
      Groet
      Pieter
      Bij manuele scherpstellen heb je toch focuspeaking,
      (Persoonlijke instelling d10)
      voor de rest zie ik daar bij af gebruik de zin niet van in Pieter
      en bij gebruik van bv. de Z 24-70S F2.8 kan je de scherptediepte
      perfect aflezen op het lcd op je objectief.
      Ook de app Simple-Dof op je telefoon kan je een perfect inzicht
      geven over scherptediepte tegenover diafragma en scherpstelafstand, de rest is gewoon ervaring, vroeger moesten we dat bekijken op ons matglas, of het uit het hoofd leren aan de hand van tabellen,
      na een tijd sta je daar gewoon niet meer bij stil denk ik.

      Comment

      Working...
      X