Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een keuze tussen sony of fuji

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een keuze tussen sony of fuji

Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
    Ik heb de recensies van de 16-80mm er eens op nagelezen want ik heb er geen ervaring mee.

Het grote verschil denk ik is het zoombereik. De 16-80mm is wel minder lichtgevoelig. Die heeft een constante f/4 terwijl de de 18-55mm vanaf f/2.8 begint. De 16-80mm is dan weerbestendig en de 18-55mm niet. Hoewel de 18-55mm echt goed gemaakt is en het is niet dat wanneer er een druppel op valt de lens kapot gaat.

De 18-55mm heeft dan weer als groot voordeel de lineaire motor (LM). Dit maakt de autofocus sneller.

In de recensies spreken ze van een beetje vignet bij 16-80mm, maar daar zou ik me niet over ongerust maken. Dat wordt automatisch in het toestel voor jpegs en door de software voor raw foto's gecorrigeerd.

Hier komen we terug op originele vraag rond je gebruik. Als je een combinatie wil zonder teveel gedoe is de 16-80mm zeker een goede keuze. Als je denkt je systeem later misschien verder uit te breiden (met bv de 55-200mm zoom) dan zou ik gaan voor de 18-55mm.
    Bedankt, ik zal voor de 18-55 gaan , lees er veel goede recensies van.
    Nikon D3300

Comment

De X-S10 met 18-55 is op voorraad in de Fnac in Brugge .. voor het geval dat je daar in de buurt moest wonen.
      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
        De X-S10 met 18-55 is op voorraad in de Fnac in Brugge .. voor het geval dat je daar in de buurt moest wonen.
        Neen totaal niet , ben van 9550 Herzele, toch bedankt, dat apprecieer ik !
        Nikon D3300

Comment

Hele goede uitleg over hoe de toestellen werken en vol met praktische tips ivm settings.
          Wie wil nu weten hoe iets werkt? Bv ik zet de iso hoger, moet ik dan weten hoe dit te werk gaat of moet ik weten wat het effect is? Bij regeltechniek(heel lang geleden) leerden alleen met blokjes werken met een formule erin, maar of dit elektrische, hydraulisch, pneumatisch was niet intewressant alleen het effect van de ingang op de uitgang.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Wie wil nu weten hoe iets werkt? Bv ik zet de iso hoger, moet ik dan weten hoe dit te werk gaat of moet ik weten wat het effect is? Bij regeltechniek(heel lang geleden) leerden alleen met blokjes werken met een formule erin, maar of dit elektrische, hydraulisch, pneumatisch was niet intewressant alleen het effect van de ingang op de uitgang.
            "Hoe de toestellen werken" kun je natuurlijk op verschillende manieren interpreteren. Proficiat ! U hebt het op de manier geïnterpreteerd die ik het niet bedoeld heb. Trouwens, bv. belichtingscompensatie werkt anders afhankelijk van het merk camera, ... Misschien toch interessant om te weten ...

Ik heb met de beste intenties enkel een tip gegeven over een interessant Youtube-kanaal dat wat minder oppervlakkig is dan enkel een fotograaf die zichzelf filmt en tegen zichzelf lult voor 20 minuten om dan op 't einde van de video 1 foto te laten zien.
            Als het je niet interesseert, voor mij geen probleem. Niemand is verplicht er eens naar te kijken, maar probeer wat ik heb geschreven om iemand te helpen niet belachelijk te maken.

@ Darky. Welk toestel je ook kiest, ik hoop dat het je veel plezier geeft en hopelijk zien we je foto's hier snel.
            Last edited by philitalia; 27 januari 2022, 16:00.
            Mvg Philip

Comment

Ik heb het hier efkes niet meer gevolgd. Maar ik heb zowel de 18-55 en de 16-80 gehad.
              De 18-55 was naar mijn ervaring de beste lens.
              Het verlies aan zoombereik maakt ze - volgens mijn bescheiden mening - goed door compactheid en zelfs scherpte.
              Het is niet dat ik niet tevreden was van de 16-80, maar ik heb zo precies nooit voeling gehad met die lens.
              En als je ooit met breedhoek wil combineren is een 18-55 compatibel qua filtermaat met de 14mm 2.8.
              There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

Comment

"Hoe de toestellen werken" kun je natuurlijk op verschillende manieren interpreteren. Proficiat ! U hebt het op de manier geïnterpreteerd die ik het niet bedoeld heb. Trouwens, bv. belichtingscompensatie werkt anders afhankelijk van het merk camera, ... Misschien toch interessant om te weten ...

Ik heb met de beste intenties enkel een tip gegeven over een interessant Youtube-kanaal dat wat minder oppervlakkig is dan enkel een fotograaf die zichzelf filmt en tegen zichzelf lult voor 20 minuten om dan op 't einde van de video 1 foto te laten zien.
                Als het je niet interesseert, voor mij geen probleem. Niemand is verplicht er eens naar te kijken, maar probeer wat ik heb geschreven om iemand te helpen niet belachelijk te maken.

@ Darky. Welk toestel je ook kiest, ik hoop dat het je veel plezier geeft en hopelijk zien we je foto's hier snel.
                Welbedankt , is zeer interessant op youtube !
                Nikon D3300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                  Ik heb het hier efkes niet meer gevolgd. Maar ik heb zowel de 18-55 en de 16-80 gehad.
                  De 18-55 was naar mijn ervaring de beste lens.
                  Het verlies aan zoombereik maakt ze - volgens mijn bescheiden mening - goed door compactheid en zelfs scherpte.
                  Het is niet dat ik niet tevreden was van de 16-80, maar ik heb zo precies nooit voeling gehad met die lens.
                  En als je ooit met breedhoek wil combineren is een 18-55 compatibel qua filtermaat met de 14mm 2.8.
                  Het zal de 18-55 worden ! thanks.
                  Nikon D3300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door darky Bekijk bericht
                    Het zal de 18-55 worden ! thanks.
                    Allez tof. Overigens is ook dit wel een leerrijke site voor Fuji related zaken: https://www.jmpeltier.com/

Edit: "ook" tussengevoegd, één van de zovele...
                    There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                      Allez tof. Overigens is ook dit wel een leerrijke site voor Fuji related zaken: https://www.jmpeltier.com/

Edit: "ook" tussengevoegd, één van de zovele...
                      Is ook interessant, bedankt.
                      Nikon D3300

Comment

Wat ik ook zie op de webshops van bijv. camera.nl en kamer express dat ze veel tweedehands hebben, mocht ik later eens een prime lens of andere dure lens willen kopen, doen jullie dat soms ook ? Ik veronderstel dat deze lenzen getest zijn en er niet zoveel kan aan schelen buiten enkele lichte gebruikssporen ?
                        Nikon D3300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door darky Bekijk bericht
                          Wat ik ook zie op de webshops van bijv. camera.nl en kamer express dat ze veel tweedehands hebben, mocht ik later eens een prime lens of andere dure lens willen kopen, doen jullie dat soms ook ? Ik veronderstel dat deze lenzen getest zijn en er niet zoveel kan aan schelen buiten enkele lichte gebruikssporen ?
                          Ik ben een 16 jaar geleden begonnen met digitale fotografie en kocht alles nieuw, van Belgium Digital had ik nog nooit gehoord.
                          En door lid t worden van BD heb ik al veel tweede hands gekocht en nooit een miskoop tegengekomen.
                          Ja dus ik koop tweede hands maar kijk uit aan wie ik koop en zelfs als redelijk ver van elkaar wonen moet ik het eerst zien voor ik mijn brieventas bovenhaal.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

ik heb al verschillende camera's en lenzen tweedehands gekocht. Zowel op het forum als via winkels. Winkels zijn vaak duurder maar je hebt wel garantie. Elke zijn voordelen.
                            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Hallo, voor de personen die zo vriendelijk waren mij te helpen bij mijn camera keuze heb ik nog enkele vragen die ik miss beter stel in rubriek software en bewerking. Thanks om te volgen.
                              Nikon D3300

Comment

en wat heb je nu gekocht, altijd benieuwd naar wat men met al dat advies doet.
                                A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Working...
                                X