Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een keuze tussen sony of fuji

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een keuze tussen sony of fuji

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
    Geen echt Fujifilm Alternatief. Toch niet met 28mm (FOV-FFeq.)
    Het enige alternatief is de uitstekende Ricoh GR III .. ong. 850 euro.

De Ricoh is een toptoestelletje in z'n categorie ... aps-c sensor, 24MP en ibis in compactformaat. Past in je broekzak.
    Mvg Philip

Comment

Zo denderend is die ricoh ook niet , flauwe jpegs en super slechte video kwaliteit
      Ik denk dat ik beter bij mijn eerste gedacht blijf, als ik 100 euro bijleg bij al die top compactjes heb ik een fuji xs10 (zonder lens uiteraard). Heb toch ook de indruk dat tegenover de compactjes de top smartphones S21-22 deze markt overnemen en terecht.
      De x100v is even groot of klein dan de body van de xs10 met een korte kleine lens erop. Ik ga deze beiden in overweging nemen en eens vasthouden.
      Moest ik gaan voor de xs10, welke top lens zouden jullie aanbevelen die beter is dan deze die op de x100v staat ? Ik had al eventjes opgezocht en de xf 16mm 1.4 (wel 850 euro) , is deze niet DE top lens voor bijna alles, portet , landschap etc. , natuurlijk zou ik liever een top kortere lens hebben. thanks om me te helpen.
      Last edited by darky; 26 januari 2022, 17:27.
      Nikon D3300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door darky Bekijk bericht
        Zo denderend is die ricoh ook niet , flauwe jpegs en super slechte video kwaliteit https://www.cm.be/diensten-en-voorde...ing/werknemers
        Ik denk dat ik beter bij mijn eerste gedacht blijf, als ik 100 euro bijleg bij al die top compactjes heb ik een fuji xs10 (zonder lens uiteraard). Heb toch ook de indruk dat tegenover de compactjes de top smartphones S21-22 deze markt overnemen en terecht.
        De x100v is even groot of klein dan de body van de xs10 met een korte kleine lens erop. Ik ga deze beiden in overweging nemen en eens vasthouden.
        Moest ik gaan voor de xs10, welke top lens zouden jullie aanbevelen die beter is dan deze die op de x100v staat ? Ik had al eventjes opgezocht en de xf 16mm 1.4 (wel 850 euro) , is deze niet DE top lens voor bijna alles, portet , landschap etc. , natuurlijk zou ik liever een top kortere lens hebben. thanks om me te helpen.
        Voor landschappen is de Samyang 12 mm een toplens (is wel manueel maar voor landschappen is dit zeker geen probleem).
        De fuji 35 mm 2.0 is ook een zeer goede algemene lens en is betaalbaar.
        De 16-80 heb ik zelf ook gehad maar daar was ik niet zo tevreden over. Het is alleszins een feit dat met primes zeker betere beelden kunnen gemaakt worden. Bovendien verplichten primes je ook om wat meer na te denken over de foto.
        nikon coolpix s9100

Comment

"Zo denderend is die ricoh ook niet , flauwe jpegs en super slechte video kwaliteit".
          Je zocht iets vnl voor landschapsfotografie en over video heb je niet gesproken. Misschien nu eens eerst zeggen wat je precies wil want "we are shooting in the dark". Over video en portretfotografie heb je voordien niet gesproken.

"Ik had al eventjes opgezocht en de xf 16mm 1.4 (wel 850 euro) , is deze niet DE top lens voor bijna alles, portet , landschap etc. "
          De 16mm is een TOP lens. Absoluut. Dit is de lens die ik het meeste heb gebruikt met mijn XT2, maar is niet echt geschikt voor portret tenzij je onderwerp in het midden staat anders krijg je toch wel wat vervorming. Heel normaal voor een 16mm lens.

Je link gaat over "berekening van uitkering van werknemers" ... en geen recensie van de Ricoh. Ik blijf bij wat ik voordien schreef dat de Ricoh in zijn categorie een schitterend toestelletje is.

Een XF 16-55mm lijkt dan me meer geschikt als je portret wil combineren met landschap.
          Last edited by philitalia; 26 januari 2022, 13:16.
          Mvg Philip

Comment

Als je niet teveel wil doen aan nabewerken dan ga je meteen voor jpeg. Dan ben je bij Fuji wel aan het juiste adres want ze worden erg gewaardeerd door de kwaliteit en kleuren van de jpg's uit de camera.

Ook al eens gekeken naar de nieuwe Fuji X-E4? super handig en klein om overal mee naar toe te nemen hoewel de S10 ook erg gewaardeerd wordt omwille van zijn ergonomie. Blijf wel bij de kleinste lensjes of primes met een X-E4.

Denk dan aan de 10-24, 18-55, 55-200, 70-300 en de kleinere primes 35 f2,....Ook de 27 f2,8 is super.

De kwaliteit van de sensor bij de fuji is overal hetzelfde. Of je nu een X-T4, S10, X-E4,... neemt.

Maar de allerbeste raad die ik je kan geven. Test het uit en voel ze aan.
            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
              "Zo denderend is die ricoh ook niet , flauwe jpegs en super slechte video kwaliteit".
              Je zocht iets vnl voor landschapsfotografie en over video heb je niet gesproken. Misschien nu eens eerst zeggen wat je precies wil want "we are shooting in the dark". Over video en portretfotografie heb je voordien niet gesproken.

"Ik had al eventjes opgezocht en de xf 16mm 1.4 (wel 850 euro) , is deze niet DE top lens voor bijna alles, portet , landschap etc. "
              De 16mm is een TOP lens. Absoluut. Dit is de lens die ik het meeste heb gebruikt met mijn XT2, maar is niet echt geschikt voor portret tenzij je onderwerp in het midden staat anders krijg je toch wel wat vervorming. Heel normaal voor een 16mm lens.

Je link gaat over "berekening van uitkering van werknemers" ... en geen recensie van de Ricoh. Ik blijf bij wat ik voordien schreef dat de Ricoh in zijn categorie een schitterend toestelletje is.

Een XF 16-55mm lijkt dan me meer geschikt als je portret wil combineren met landschap.
              Sorry verkeerde link. en ook sorry dat ik in het begin miss niet duidelijk was. Als ik nu goed nadenk, fotografeer ik het meeste mijn zoontje van 10, ook landschappen, vooral op reis want ik reis veel ! Maar die 16-55 is wel 1050 euro dacht ik ? heb je nog een ander lens voorstel tot 750 euro ongeveer. En zijn die prime lenzen bijvoorbeeld F1.8 of 1.4 enkel beter voor fotograferen bij duisternis of zijn ze gewoon ook beter bij alle omstandigheden. Eigenlijk fotografeer ik zelden in de avond of binnen.
              Nikon D3300

Comment

Ik zou ook een cursus willen volgen, voorlopig zie ik deze https://www.cvopro.be/creatief/cursus-fotografie/
                Is dit jullie bekend ? Ik woon ook niet zo ver van Aalst. Als jullie andere aanbevelen hoor ik het graag. Bedankt !
                Nikon D3300

Comment

Geen probleem hoor, maar hoe meer informatie je geeft hoe gerichter we kunnen antwoorden

"Snelle lenzen" (zoals een f/1.4 of f/1.8) zijn jammer genoeg heel duur. Het gaat 'm m.i. voornamelijk om de scherptediepte hier. Als je op f/1.4 fotografeert zal je maar een klein gebied in focus hebben (in de diepte). Met dit soort lenzen kun je ook je onderwerp mooi "losmaken" van de achtergrond. Voor landschappen is dit aspect eigenlijk niet belangrijk.

Of je nu voor Sony kiest of Fuji een goede lens is net zo belangrijk als het toestel.

Bij de Fuji wordt de 18-55mm vaak als kit bijgeleverd. Dat is - voor zijn prijs - een hele goede lens (vandaar dat ik eerder al de XT3 met deze lens suggereerde). De lens is een f/2.8 - 4, is gestabiliseerd en kost iets rond de €500 als je'm apart koopt.

Persoonlijk hou ik wel van prime lenzen, maar de zoomlenzen zijn tegenwoordig van enorme hoge kwaliteit en wel heel handig op reis.

Met je budget van rond de €1500 kun je al een degelijk toestel met lens kopen waar je lang plezier aan kan beleven.

ps. De cursussen ken ik niet.
                  Last edited by philitalia; 26 januari 2022, 19:31.
                  Mvg Philip

Comment

Die Fuji 18-55 vind ik een echte topper op alle vlak. Heb ook de 16-55 gehad. Tweedehands ook aantrekkelijk geprijsd of kopen als kit. Als ik een nadeel mag noemen aan de 18-55 is dat ie op het wijdse eind 18mm (omgerekend naar fullframe 27mm) is. De 16-55 daarentegen is 24mm maar die is duurder en veel groter en zwaarder.
                    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Geen probleem hoor, maar hoe meer informatie je geeft hoe gerichter we kunnen antwoorden

"Snelle lenzen" (zoals een f/1.4 of f/1.8) zijn jammer genoeg heel duur. Het gaat 'm m.i. voornamelijk om de scherptediepte hier. Als je op f/1.4 fotografeert zal je maar een klein gebied in focus hebben (in de diepte). Met dit soort lenzen kun je ook je onderwerp mooi "losmaken" van de achtergrond. Voor landschappen is dit aspect eigenlijk niet belangrijk.

Of je nu voor Sony kiest of Fuji een goede lens is net zo belangrijk als het toestel.

Bij de Fuji wordt de 18-55mm vaak als kit bijgeleverd. Dat is - voor zijn prijs - een hele goede lens (vandaar dat ik eerder al de XT3 met deze lens suggereerde). De lens is een f/2.8 - 4, is gestabiliseerd en kost iets rond de €500 als je'm apart koopt.

Persoonlijk hou ik wel van prime lenzen, maar de zoomlenzen zijn tegenwoordig van enorme hoge kwaliteit en wel heel handig op reis.

Met je budget van rond de €1500 kun je al een degelijk toestel met lens kopen waar je lang plezier aan kan beleven.

ps. De cursussen ken ik niet.
                      Dankjewel !
                      Nikon D3300

Comment

Graag gedaan.

Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar als je meer over Fuji wil weten kun je Youtube de videos van "pal2tech" bekijken. Hele goede uitleg over hoe de toestellen werken en vol met praktische tips ivm settings.
                        Mvg Philip

Comment

Graag gedaan.

Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar als je meer over Fuji wil weten kun je Youtube de videos van "pal2tech" bekijken. Hele goede uitleg over hoe de toestellen werken en vol met praktische tips ivm settings.
                          Zal zeker eens kijken, als ik er 3/4 van versta is toch weer een stap vooruit, thanks.
                          Nikon D3300

Comment

In vele zaken zoals coolblue, kamera express, art en craft is de xs10 tijdelijk niet beschikbaar.
                            Nu nog de enige keuze (als ze terug op voorraad zijn) tussen de 2 kits die ze aanbieden, de xs10 met 18-55 is 1389 euro en de xs10 met de 16-80mm is 1499 euro.
                            Welke is de beste deal en kwaliteit ? thanks
                            Nikon D3300

Comment

Ik heb de recensies van de 16-80mm er eens op nagelezen want ik heb er geen ervaring mee.

Het grote verschil denk ik is het zoombereik. De 16-80mm is wel minder lichtgevoelig. Die heeft een constante f/4 terwijl de de 18-55mm vanaf f/2.8 begint. De 16-80mm is dan weerbestendig en de 18-55mm niet. Hoewel de 18-55mm echt goed gemaakt is en het is niet dat wanneer er een druppel op valt de lens kapot gaat.

De 18-55mm heeft dan weer als groot voordeel de lineaire motor (LM). Dit maakt de autofocus sneller.

In de recensies spreken ze van een beetje vignet bij 16-80mm, maar daar zou ik me niet over ongerust maken. Dat wordt automatisch in het toestel voor jpegs en door de software voor raw foto's gecorrigeerd.

Hier komen we terug op originele vraag rond je gebruik. Als je een combinatie wil zonder teveel gedoe is de 16-80mm zeker een goede keuze. Als je denkt je systeem later misschien verder uit te breiden (met bv de 55-200mm zoom) dan zou ik gaan voor de 18-55mm.
                              Mvg Philip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door darky Bekijk bericht
                                In vele zaken zoals coolblue, kamera express, art en craft is de xs10 tijdelijk niet beschikbaar.
                                Nu nog de enige keuze (als ze terug op voorraad zijn) tussen de 2 kits die ze aanbieden, de xs10 met 18-55 is 1389 euro en de xs10 met de 16-80mm is 1499 euro.
                                Welke is de beste deal en kwaliteit ? thanks

Het is een beetje een kwestie wat je zelf verlangt.
                                De 18-55 heeft een vrij evenwichtige scherpte over heel de lijn op alle diafragma's en brandpunten, zowel hoeken als centrum.
                                De 16-80 heeft zeer goede centrumscherpte/nabij het centrum, maar de zijkanten en zeker de hoeken laten soms wat te wensen over.
                                De Bokeh van de 16-80 is voor een zoomlens heel goed tussen 50 en 80 mm (75 en 120 FOV FF equivalent) en leent zich goed voor portret foto's.
                                Dus het bereik van deze laatste is groter en is ook nog eens weerbestendig (voor wat het waard is)
                                De 16-80 is ook omvangrijker en zwaarder dan de 18-55 maar dat wordt je gewoon.. zelfs mijn GFX Medium Formaat met 32-64 vind ik nu al vrij compact voor wat het is.
                                Dus mijn voorkeur gaat zeker naar de 16-80 .. maar als het bereik van het kleinere broertje je ligt, de 2.8 in groothoek, gewicht en compactheid je ding is.. ga dan voor de 18-55.
                                Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Working...
                                X