Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een keuze tussen sony of fuji

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een keuze tussen sony of fuji

Zowat alle merken bieden een gratis software pakket aan waarmee je heel wat van de nabewerking kunt uitvoeren zonder dat je Photoshop of dergelijke hoeft aan te kopen. Voor Nikon, Pentax, Fuji is die software gemaakt door Silkypix en wordt aangepast aan het merk van je fototoestel. Ik vermoed dat ook Sony zoiets heeft.

De XT3 heeft inderdaad geen ibis, maar de 18-55mm lens heeft wel stabilisator (OIS) ingebouwd. Als het enkel om foto's te nemen is en niet te filmen werkt dat zeer goed.
    Last edited by philitalia; 25 januari 2022, 13:24.
    Mvg Philip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door darky Bekijk bericht
      Ik denk ook zo van decennia geleden werd er toch ook niet nabewerkt en zijn er ook prachtige foto's genomen.
      Beste,

Je moest eens weten welke truckjes er allemaal uitgehaald werden in de "donkere kamer".
      Een aantal bewerkingen van Photoshop hebben zelfs nog dezelfde naam als de trucjes van weleer.

Maar ja, het is jouw keuze om niet na te bewerken.
      Maar, dan heb je IMHO ook geen camera nodig van € 1500,00

Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Weten wat je wil is een goed begin. Ik denk dat je jezelf meer moet bevragen wat je wil.
        En daarna ook de vraag stellen, of hetgeen je wil, ook in lijn ligt met wat je er daadwerkelijk mee zal doen.

Ik heb heel lang goed geweten wat ik wou (Fuji adept met alles erop en eraan), maar veel te weinig gefotografeerd naar mijn goesting. Ik wou wel foto's nemen, maar ik wou niet bij elke uitstap de keuze maken welke lenzen ik zou meenemen. Laat staan welke camera. Ik had ook geen tijd genoeg om écht fotografische uitstapjes te maken (zalig!!). Het is wat het is. Maar ik heb daarom alles van de hand gedaan.

Ik denk dat jouw behoefte voor kwalitatieve en out-of-the-box landschapsfotografie evengoed kan vervuld worden door bijvoorbeeld een Fuji XF10 (de camera wel degelijk, niet de XF10-24 lens) te kopen voor pakweg 400 euro, dan door je in de tredmolen van Body + Lens + Lens + ... enz. te laten meeslepen. Je wil geen RAW bewerken om te beginnen? Da's zoals een amateur renner die zegt geen klikpedalen te willen gebruiken. Of een professionele kok die een steamer afzweert. Ja... dan gooi je al een pak van je technische mogelijkheden overboord. Maar het is je volle recht. Maar dan moet je je ambities bijstellen. Je zal met zo'n mini-camera inderdaad niet zo aux-sérieux overkomen als fotograaf, dat is zo, je zal ook een pak zaken niet kunnen doen. Maar heel specifiek... zullen je landschapsfoto's daarvoor minder zijn? Vermoedelijk niet. Minder is misschien zelfs meer.

My 5 ct. En op dit forum zitten mensen die 10 keer meer van fotografie kennen dan ikzelf. Neem hun raad best voor waar aan.
        Last edited by JuLi; 25 januari 2022, 14:39.
        There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
        | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
          Beste,

Je moest eens weten welke truckjes er allemaal uitgehaald werden in de "donkere kamer".
          Een aantal bewerkingen van Photoshop hebben zelfs nog dezelfde naam als de trucjes van weleer.

Maar ja, het is jouw keuze om niet na te bewerken.
          Maar, dan heb je IMHO ook geen camera nodig van € 1500,00

Jaja
          Welke zou u me dan aanraden, zou wel die filters leuk vinden bij fuji ? En naar het schijnt toch ook mooiere kleuren zo uit de camera.
          Nikon D3300

Comment

Eigenlijk maakt het geen bal uit welk merk je neemt, je maakt met alles mooie foto's (of lelijke ;-), de verschillen op beeldkwaliteit zullen minimaal zijn.
            Neem gewoon het toestel dat het beste in de hand ligt, daar ga je het meeste plezier aan beleven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
              Weten wat je wil is een goed begin. Ik denk dat je jezelf meer moet bevragen wat je wil.
              En daarna ook de vraag stellen, of hetgeen je wil, ook in lijn ligt met wat je er daadwerkelijk mee zal doen.

Ik heb heel lang goed geweten wat ik wou (Fuji adept met alles erop en eraan), maar veel te weinig gefotografeerd naar mijn goesting. Ik wou wel foto's nemen, maar ik wou niet bij elke uitstap de keuze maken welke lenzen ik zou meenemen. Laat staan welke camera. Ik had ook geen tijd genoeg om écht fotografische uitstapjes te maken (zalig!!). Het is wat het is. Maar ik heb daarom alles van de hand gedaan.

Ik denk dat jouw behoefte voor kwalitatieve en out-of-the-box landschapsfotografie evengoed kan vervuld worden door bijvoorbeeld een Fuji XF10 (de camera wel degelijk, niet de XF10-24 lens) te kopen voor pakweg 400 euro, dan door je in de tredmolen van Body + Lens + Lens + ... enz. te laten meeslepen. Je wil geen RAW bewerken om te beginnen? Da's zoals een amateur renner die zegt geen klikpedalen te willen gebruiken. Of een professionele kok die een steamer afzweert. Ja... dan gooi je al een pak van je technische mogelijkheden overboord. Maar het is je volle recht. Maar dan moet je je ambities bijstellen. Je zal met zo'n mini-camera inderdaad niet zo aux-sérieux overkomen als fotograaf, dat is zo, je zal ook een pak zaken niet kunnen doen. Maar heel specifiek... zullen je landschapsfoto's daarvoor minder zijn? Vermoedelijk niet. Minder is misschien zelfs meer.

My 5 ct. En op dit forum zitten mensen die 10 keer meer van fotografie kennen dan ikzelf. Neem hun raad best voor waar aan.
              Ziet er mij inderdaad ook een leuk toestelletje uit, klein maar fijn.
              Nikon D3300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht

Staat bijna nergens te koop de xf10. En zo positief zijn ze toch niet over https://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-xf10-review/6
                Last edited by darky; 25 januari 2022, 20:41.
                Nikon D3300

Comment

Ik heb naast SONY A7 III (met nodige objectieven) een redelijk lange ervaring met FUJI (X100, XT1, XT2, XT 3, X-S10, X100 F...) heb nu enkel van fuji nog de X70 (die al geruime tijd niet meer wordt gemaakt). ik gebruik dit toestel voor street (bijna perfect) en ook voor landschappen. Is een klein toestel dat ik gewoon in mijn zak kan steken en zeker voor street niet opvalt. Ik kan je dus zeker FUJI aanraden en op dit ogenblik is de FUJI F 10 met vast objectief het toestel om zeker het fotograferen "aan te leren". Als je gaat zien onder de naam SPIKKESENIOR op Belgium Digital kun je zeker een aantal foto's (vooral in zwart wit) gemaakt met die X70. Ik gebruik voor alle duidelijkheid de Sony vooral voor landschappen en natuurfotografie. Ik ben naar Sony overgestapt (van Canon en Fuji) wegens de snelheid autofocus.
                  nikon coolpix s9100

Comment

Staat bijna nergens te koop de xf10. En zo positief zijn ze toch niet over https://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-xf10-review/6
                    Is ook niet meer in productie. Die recensie is idd niet zo positief, maar het is ook een toestel van minder dan €500. Prestaties mag je niet echt vergelijken met iets in de prijscategorie van een Sony A7ii of iets dergelijks.

Ps. Zoals ik al eerder schreef : ga eens een goede fotowinkel binnen. Naar mijn idee moet je een toestel voelen.
                    Last edited by philitalia; 25 januari 2022, 21:24.
                    Mvg Philip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                      Ik heb naast SONY A7 III (met nodige objectieven) een redelijk lange ervaring met FUJI (X100, XT1, XT2, XT 3, X-S10, X100 F...) heb nu enkel van fuji nog de X70 (die al geruime tijd niet meer wordt gemaakt). ik gebruik dit toestel voor street (bijna perfect) en ook voor landschappen. Is een klein toestel dat ik gewoon in mijn zak kan steken en zeker voor street niet opvalt. Ik kan je dus zeker FUJI aanraden en op dit ogenblik is de FUJI F 10 met vast objectief het toestel om zeker het fotograferen "aan te leren". Als je gaat zien onder de naam SPIKKESENIOR op Belgium Digital kun je zeker een aantal foto's (vooral in zwart wit) gemaakt met die X70. Ik gebruik voor alle duidelijkheid de Sony vooral voor landschappen en natuurfotografie. Ik ben naar Sony overgestapt (van Canon en Fuji) wegens de snelheid autofocus.
                      Bedankt voor je uitleg. Maar u spreekt hier van de fuji F 10, dit is nog een oud toestelletje van 2005 ofzo ?
                      Nikon D3300

Comment

Bedankt voor je uitleg. Maar u spreekt hier van de fuji F 10, dit is nog een oud toestelletje van 2005 ofzo ?
                        ik bedoelde de XF 10 maar deze is blijkbaar uit productie genomen... spijtig ...
                        nikon coolpix s9100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                          ik bedoelde de XF 10 maar deze is blijkbaar uit productie genomen... spijtig ...
                          Waarom zouden ze deze uit productie nemen, raar, weet je geen fuji alternatief dan ?
                          Nikon D3300

Comment

Waarom zouden ze deze uit productie nemen, raar, weet je geen fuji alternatief dan ?
                            geen idee en inderdaad geen alternatief, behalve dan de X100 V (maar waarschijnlijk buiten budget) maar wel een supertoestel.
                            nikon coolpix s9100

Comment

Hier zijn alle Fuji modellen. De XF10 staat er nog tussen, maar is "discontinued" sinds vorig jaar volgens mijn info.

https://fujifilm-x.com/nl-be/products/cameras/
                              Mvg Philip

Comment

Geen echt Fujifilm Alternatief. Toch niet met 28mm (FOV-FFeq.)
                                Het enige alternatief is de uitstekende Ricoh GR III .. ong. 850 euro.
                                Wil je bij Fujifilm blijven dan is de X100V een uitkomst maar met FOV van een 35mm (FF eq.) ong 1500 euro.
                                Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Working...
                                X