Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

S21 of andere top smartphone

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: S21 of andere top smartphone

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Ik gebruik de smartphone (iphone 8) vooral voor wat kiekjes te maken, soms probeer ik eens wat meer moeite en tijd in de instellingen te steken maar als je daarna de foto ziet is het eigenlijk de moeite niet waard geweest.
    Waarvoor ik 'm wel veel gebruik is om plaatsen, onderwerpen die ik tegenkom vast te leggen zodat ik achteraf nog eens kan terugkeren met de camera.

    Er worden inderdaad soms hele mooie opnames gemaakt met de smartphone, maar die zijn uitzonderlijk vind ik
    Tevens is die sensor véél te klein om echt mooie resultaten te krijgen, ok je kan tegenwoordig werken met een artificiële dof maar dat ligt er zo dik op dat het nep is, dus neen
    Voorlopig, zolang er gebruik wordt gemaakt van een piepkleine sensor in een smartphone ga je nooit de kwaliteit halen van een crop of fullframe camera
    Maar het heeft, zoals ik schreef, voor mij ook een voordeel door altijd bij te hebben als registratie en herinnering, maar nog een nadeel als je veel foto's maakt is de batterij sneller leeg en kan je nog een powerbank meezeulen

    grts
    Sieg
    Je hebt trouwens een mooie site met prachtige foto's, proficiat.
    canon of een sony

    Comment


    • #17
      Re: S21 of andere top smartphone

      Oorspronkelijk geplaatst door chipkenaas Bekijk bericht
      Je hebt trouwens een mooie site met prachtige foto's, proficiat.
      Bedankt voor t compliment, maar mijn website is al ferm verouderd
      Ik meen dat mijn laatste upload van 2017 is, dus ik moet dringend aan het werk voor vernieuwing

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #18
        Re: S21 of andere top smartphone

        Oorspronkelijk geplaatst door chipkenaas Bekijk bericht
        Neen maar geef toe het is nooit genoeg, als bijvoorbeeld de sony uit was A7 , werd deze de hemel in geprezen, dan A7ii, nu zitten ze al aan de IV, ik vind het snel gaan, 20 jaar geleden of meer maakten ze ook prachtige foto's (men dacht er ook meer over na), men kan natuurlijk de evolutie van toestellen niet stoppen, maar ik vind het een jammerlijke evolutie.
        De A7 werd zeker niet de hemel ingeprezen er werd integendeel mee gelachen door de Canon en Nikon gebruikers.En het is niet de A7 serie alleen die steeds nieuwe versies.Dit zag je toen ook bij ander camera merken,bij de dslr's,waar ook steeds nieuwe modellen uitkwamen.Dus Sony moest wel,anders konden ze het vergeten en werden ze zoiets als Pentax.

        Comment


        • #19
          Re: S21 of andere top smartphone

          Oorspronkelijk geplaatst door chipkenaas Bekijk bericht
          Neen maar geef toe het is nooit genoeg, als bijvoorbeeld de sony uit was A7 , werd deze de hemel in geprezen, dan A7ii, nu zitten ze al aan de IV, ik vind het snel gaan, 20 jaar geleden of meer maakten ze ook prachtige foto's (men dacht er ook meer over na), men kan natuurlijk de evolutie van toestellen niet stoppen, maar ik vind het een jammerlijke evolutie.
          Overigens er is niemand die u verplicht om steeds een nieuwe camera te kopen,daarvoor hoeft u niet te kappen op Sony.Ik bv.fotografeer nog steeds met mijn nu 8 jaar oude A7,tot volle tevredenheid.Minpuntje van deze eerste serie is de autofocus,ik heb geen oog AF en andere verbeteringen.Maar voor macro,portretfotografie en zelfs straatfotografie voldoet mijn A7 uitstekend.Enkel voor sport komt hij tekort,daarvoor koop, je best een van de laatste versies.

          Comment


          • #20
            Re: S21 of andere top smartphone

            Hier worden toch behoorlijk veel dingen door elkaar gehaald. Recente camera's vergelijken met oude gsm's en omgekeerd. Bovendien spelen de lichtomstandigheden een zeer grote rol. Als er veel licht is, gaat de camera van de gsm automatisch naar een lagere iso en heb je minder ruis, wat de foto zeker ten goede komt. Het draait gewoonweg om het formaat van de sensor. De voorbeeldfoto's van de gsm zijn mooi als 'herinnering', maar als je die foto's technisch gaat bekijken, dan valt dat ferm tegen. Foto's met een gsm zijn dik OK om te bekijken op een gsm of voor kleine prints. Meer moet je daar niet van verwachten. En zowel met de gsm als met een superdure camera zijn er klungelaars en virtuozen. En het hangt van ieder afzonderlijk af hoe hoog je de lat legt, toch ? Maar als het écht over de kwaliteit van de foto gaat, bij dezelfde lichtomstandigheden, is er geen vergelijk, dan wint de DX of FX camera het altijd.

            Comment


            • #21
              Re: S21 of andere top smartphone

              Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
              Overigens er is niemand die u verplicht om steeds een nieuwe camera te kopen,daarvoor hoeft u niet te kappen op Sony.Ik bv.fotografeer nog steeds met mijn nu 8 jaar oude A7,tot volle tevredenheid.Minpuntje van deze eerste serie is de autofocus,ik heb geen oog AF en andere verbeteringen.Maar voor macro,portretfotografie en zelfs straatfotografie voldoet mijn A7 uitstekend.Enkel voor sport komt hij tekort,daarvoor koop, je best een van de laatste versies.
              Jozefke het was maar als voorbeeld he, ik heb evengoed over canon, nikon etc.... Proficiat dat je nog steeds met je 8 jaar oudere sony foto's maakt.
              canon of een sony

              Comment


              • #22
                Re: S21 of andere top smartphone

                Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                Hier worden toch behoorlijk veel dingen door elkaar gehaald. Recente camera's vergelijken met oude gsm's en omgekeerd. Bovendien spelen de lichtomstandigheden een zeer grote rol. Als er veel licht is, gaat de camera van de gsm automatisch naar een lagere iso en heb je minder ruis, wat de foto zeker ten goede komt. Het draait gewoonweg om het formaat van de sensor. De voorbeeldfoto's van de gsm zijn mooi als 'herinnering', maar als je die foto's technisch gaat bekijken, dan valt dat ferm tegen. Foto's met een gsm zijn dik OK om te bekijken op een gsm of voor kleine prints. Meer moet je daar niet van verwachten. En zowel met de gsm als met een superdure camera zijn er klungelaars en virtuozen. En het hangt van ieder afzonderlijk af hoe hoog je de lat legt, toch ? Maar als het écht over de kwaliteit van de foto gaat, bij dezelfde lichtomstandigheden, is er geen vergelijk, dan wint de DX of FX camera het altijd.
                Idd je hebt gelijk, maar bedoel je met kleine prints, zou je met een S21 of ander laatste nieuwe smartphone een gewoon fotoboek bijv A4 formaat kunnen laten printen zonder kwaliteitsverlies , of zonder het verschil te zien met een Dx camera die ook een A4 foto boek laat maken. Dit zou ik dus graag weten. Natuurlijk als je een poster laat printen dat de dx of Fx wint. Maar ik laat nooit posters maken.
                canon of een sony

                Comment


                • #23
                  Re: S21 of andere top smartphone

                  Oorspronkelijk geplaatst door chipkenaas Bekijk bericht
                  Idd je hebt gelijk, maar bedoel je met kleine prints, zou je met een S21 of ander laatste nieuwe smartphone een gewoon fotoboek bijv A4 formaat kunnen laten printen zonder kwaliteitsverlies , of zonder het verschil te zien met een Dx camera die ook een A4 foto boek laat maken. Dit zou ik dus graag weten. Natuurlijk als je een poster laat printen dat de dx of Fx wint. Maar ik laat nooit posters maken.
                  Ik vind de foto's uit mijn Samsung A71 redelijk goed met prima kleuren en dynamisch bereik in daglicht. De overdreven aanscherping (die je in de instellingen niet kan aanpassen) vind ik daarentegen wel ondermaats. Misschien zijn hier duurdere smartphones beter/flexibeler in?

                  Comment


                  • #24
                    Re: S21 of andere top smartphone

                    Als je de voorbeelden uit deze discussie op een normaal computerscherm bekijkt, dan zie je genoeg hé. Is dat aanvaardbaar ? Ja dus. Als je ermee tevreden bent. Voor mijzelf ? Neen. Zoals eerder aangehaald: de kunstmatige verscherping bijvoorbeeld. Die foto's zijn prima als herinnering aan momenten uit je leven. Ikzelf heb ook al fotoboeken gemaakt waarin foto's staan die door een gsm gemaakt zijn. Maar als je de fotografie als hobby beoefent, als je streeft naar perfectie (die we uiteraard nooit bereiken), dan kan een gsm nooit voldoen aan mijn persoonlijke eisen. Dan ben ik trouwens ook heel kritisch voor de 'echte' camera's hoor ! En dan was ik zoals hjanssen jarenlang tevreden over mijn D700, voor mij nog altijd de 'norm' voor wat een digitale camera nodig heeft ! Mijn D 850 die ik nu gebruik is dan wel zg. beter en moderner, maar die ouwe D 700 is nog niet vergeten, ondanks zijn ocharme 12.000.000 pixels....maar het waren er wél van topkwaliteit, niet te vergelijken met de 12M of meer die ze nu in een gsm stoppen. Ook bij deze camera's kun je niet ongebreideld de iso's opschroeven tot 12.800 of meer, dan krijg je ook ruis en dus kwaliteitsverlies. We moeten af van de roep dat je met die moderne apparatuur bijna in het duister kunt fotograferen....

                    Comment


                    • #25
                      Re: S21 of andere top smartphone

                      Oorspronkelijk geplaatst door chipkenaas Bekijk bericht
                      Proficiat dat je nog steeds met je 8 jaar oudere sony foto's maakt.
                      Proficiat voor Sony, denk ik. Ik gebruik nog weleens een 18 jaar oude D2h, werkt nog steeds zoals het moet en maar 4 miljoen puntjes en affiches, op goede kijkafstand, zijn goed. Geen foto maken van de hoofdtribune in de Kuip en dan iedere toeschouwer willen identificeren.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #26
                        Re: S21 of andere top smartphone

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Proficiat voor Sony, denk ik. Ik gebruik nog weleens een 18 jaar oude D2h, werkt nog steeds zoals het moet en maar 4 miljoen puntjes en affiches, op goede kijkafstand, zijn goed. Geen foto maken van de hoofdtribune in de Kuip en dan iedere toeschouwer willen identificeren.
                        Proficiat voor Canikon,na zowat 8 jaar hebben ze eindelijk het licht gezien.Ik weet nog goed hoe ze indertijd hier op dit forum denigrerend schreven over de A7.Welke prof fotograaf gebruikt nu zo'n klein onnozel toestelletje.Overigens ik denk niet dat uw oude Nikon te vergelijken is met mijn A7.De sensor van de A7 is nog lang niet verouderd hoor.En nu stop ik ermee.Ik heb lang getwijfeld maar dit is de laatste keer geweest dat u nog iets hoort van dat jozefke met zijn stokoude A7.U zal van mij niets meer horen tot nader order.

                        Comment


                        • #27
                          Re: S21 of andere top smartphone

                          dubbel
                          Last edited by Lugosi; 22 januari 2022, 18:17. Reden: dubbel bericht

                          Comment


                          • #28
                            Re: S21 of andere top smartphone

                            Oorspronkelijk geplaatst door Speedy Bekijk bericht
                            Ik heb afgelopen zomer enkele foto's genomen met mijn iPhone 12 mini bij de opbouw van onze trouwlocatie. Die foto's zitten nu paginavullend mee in het album van 40x30. Kwaliteit is heel goed, zie voorbeeldjes hieronder.
                            Je kan daar zeker mooie dingen mee doen!

                            https://www.dropbox.com/s/qmmy9566gy...%2035.jpg?dl=0

                            https://www.dropbox.com/s/1327o5sju0...%2039.jpg?dl=0
                            Globaal genomen zien de foto's er niet slecht uit, maar zelfs op 30% is de beeldkwaliteit van de bomen op de achtergrond al bedenkelijk, als je die op 100% ziet dan kan ik niet zeggen dat ik daar blij van wordt. Ik heb dat ook bij de foto's die ik met mijn smartphone maak, maar ik heb zo'n goedkope samsung, ik dacht dat duurdere toestellen dit niet hadden.

                            Comment


                            • #29
                              Re: S21 of andere top smartphone

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Ik vind de foto's uit mijn Samsung A71 redelijk goed met prima kleuren en dynamisch bereik in daglicht. De overdreven aanscherping (die je in de instellingen niet kan aanpassen) vind ik daarentegen wel ondermaats. Misschien zijn hier duurdere smartphones beter/flexibeler in?
                              Idd je kan die A71 niet vergelijken met een S21 ultra !
                              canon of een sony

                              Comment


                              • #30
                                Re: S21 of andere top smartphone

                                Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
                                Globaal genomen zien de foto's er niet slecht uit, maar zelfs op 30% is de beeldkwaliteit van de bomen op de achtergrond al bedenkelijk, als je die op 100% ziet dan kan ik niet zeggen dat ik daar blij van wordt. Ik heb dat ook bij de foto's die ik met mijn smartphone maak, maar ik heb zo'n goedkope samsung, ik dacht dat duurdere toestellen dit niet hadden.
                                Hoef je altijd zo in te zoomen, als je die foto's van Lugosi zo laat afprinten in een fotoboek. Miss geen kat die het dan ziet dat het met een top gsm is genomen, een leek ook niet, een hobby fotograaf miss ook niet, een pixel peeper semi prof waarschijnlijk wel omdat die zijn 5000 euro toestel moet verdedigen.
                                canon of een sony

                                Comment

                                Working...
                                X