Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Crop vs dikke lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Crop vs dikke lens

Ben er nog niet uit welke nieuwe camera en dat komt voor een groot deel doordat mijn brein behoefte heeft aan kennis...

Bladerend door albums genomen met D80, 18-135, 50, 80-400 en macro 150 op zoek naar behoeftes, stel ik vast:
    - minder ruis (D80 voor mij max tot 400)
    - groter dynamisch bereik (zal elke nieuwe camera wel hebben)
    - bereik in mm (gebonden aan gewicht tijdens hiking!)
    - snellere/betere AF (zal geen probleem zijn lijkt me)

Vraag:
    Nikon Z7ii heeft 45 Mp. Crop levert ong. 20 Mp.
    Nikon Z50 levert ong. 20 Mp.
    Kan ik deze qua kwaliteit met elkaar vergelijken?
    Indien ja, als ik verder crop met Z7ii naar pakweg 10 Mp (dan heb ik mijn huidige D80 ter vergelijk, vandaar), wat blijft er dan nog over van kwaliteit?

Rede vraag:
    Met D80 behaal ik bij goed licht mooie resultaten (10 Mp camera) als vogel/vos voldoende nabij is voor de 80-400.

Zo zou ik met de Z7ii vergelijkbare of betere resultaten kunnen halen met 80-400...?
    Deze lens weegt niet té veel om mee te nemen tijdens hiking.

Ik heb niet enkel bereik nodig, maar doe ook landschappen en street... Hoop zo met 1 body een aantal vliegen in 1 klap te vangen.

Prijs body maakt niet zó veel uit. Eerder totaal gewicht...
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Re: Crop vs dikke lens

Moderator Note: Verplaatst van Software&Fotobewerking naar Camera's, waar deze vraag veel beter op zijn plaats is.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Mijn brein kan dat van u niet volgen.

Comment

Tja...
        Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

De D80 is echt al een zeer oude camera.
          Onder goede lichtomstandigheden is dat geen probleem.
          Maar nieuwe toestellen gaan bijzonder veel beter presteren op hoog ISO.

Als je (sterke) telelenzen gaat gebruiken is het wenselijk hoger in ISO te kunnen gaan.

Comment

Kwaliteit z7ii in crop mode zal minstens zelfde kwaliteit leveren als Z50 mogelijk zelfs iets beter.
            (pixel grote van beide toestellen is ongeveer gelijk, z7ii full frame en z50 aps-c)
            Als je verder cropt naar 10mp zal je kwaliteit nog goed zijn, d80 gebruikt CCD-sensor en z7ii meer geavanceerde CMOS sensor + beeldprocessor etc..
            Over de kwaliteit van de 80-400 weet ik niets maar dat zal hetzelfde zijn op z50 als z7ii in crop. Is dit een full frame lens ? Je hebt ook een adapter nodig
            www.polartha.com

Comment

Bedankt voor de reacties.
              Ik zoek het misschien te gemakkelijk...: een veel Mp camera om veel te kunnen croppen zodat een grote lens niet nodig is en ik dus met max 2 lenzen kan hiken.

Misschien nog even geduld en afwachten wat de Z50ii / Z70 wordt.

De 80-400 is de afs, dus geen ff. Fijne lens wel.

Comment

Working...
              X