Ik heb tot nu toe alleen gewerkt met AF lenzen, wat dus heel makkelijk is naar scherpstellen toe.
Tevens kon ik dan het diafragma en sluitertijd inschatten en eventueel aanpassen.
Maar nu ben ik overgestapt naar een prime lens, en daar geen ervaring mee.
Dit staat er op de lens (zelfde als diegene die ik heb aangeschaft) :
Ik zie afstanden staan, met daaronder f waardes.
Als ik nu naar de waardes kijk op dit vb, dan zie ik dat de brandpuntafstand rond de 27.5cm zal liggen, maar daar staat al geen f getal.
wel staat er bij 30cm f5.6 en bij 25cm f11.
Nu, in dit vb, welke f waarde zou ik selecteren op men camera?
Stel dat het op 30cm f5.6 staat, zijn dat dan referentie waardes, of moet ik dan zelfde f waarde instellen op men camera?
En is er dan ook nog een verschil in welke stand ik zal fotograferen, of nemen we standaard de M of P stand bij een prime lens?
Is allemaal beetje verwarrend.
Ik hoop op verhelderende feedback, tnx.
Tevens kon ik dan het diafragma en sluitertijd inschatten en eventueel aanpassen.
Maar nu ben ik overgestapt naar een prime lens, en daar geen ervaring mee.
Dit staat er op de lens (zelfde als diegene die ik heb aangeschaft) :
Ik zie afstanden staan, met daaronder f waardes.
Als ik nu naar de waardes kijk op dit vb, dan zie ik dat de brandpuntafstand rond de 27.5cm zal liggen, maar daar staat al geen f getal.
wel staat er bij 30cm f5.6 en bij 25cm f11.
Nu, in dit vb, welke f waarde zou ik selecteren op men camera?
Stel dat het op 30cm f5.6 staat, zijn dat dan referentie waardes, of moet ik dan zelfde f waarde instellen op men camera?
En is er dan ook nog een verschil in welke stand ik zal fotograferen, of nemen we standaard de M of P stand bij een prime lens?
Is allemaal beetje verwarrend.
Ik hoop op verhelderende feedback, tnx.
Comment