Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera voor actie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Camera voor actie

    Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
    Klinkt goed.
    Heb wat samples bekeken en die zien er zeker niet verkeerd uit.

    Je somt een heleboel voordelen op.
    Ik vraag me dan af, wat zijn de nadelen van zo'n toestel in vergelijk met een dslr?
    En zorgt zo'n converter voor verlies met mijn huidige lenzen die toch al tijdje meegaan (zoals 70-200 f4, 135 f2, 300 f4 of 400 f5.6).
    Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
    Klinkt goed.
    Heb wat samples bekeken en die zien er zeker niet verkeerd uit.

    Je somt een heleboel voordelen op.
    Ik vraag me dan af, wat zijn de nadelen van zo'n toestel in vergelijk met een dslr?
    En zorgt zo'n converter voor verlies met mijn huidige lenzen die toch al tijdje meegaan (zoals 70-200 f4, 135 f2, 300 f4 of 400 f5.6).
    Sony had een flinke voorsprong omdat het in tegenstelling tot Nikon en Canon, jaren geleden al wist dat de DSLR zou verdwijnen. Nadelen waren vroeger de trieste kwaliteit van de EVF (electronic viewfinder), de tragere AF en het hoge batterijverbruik. Ondertussen zijn al die nadelen weggewerkt. Het enige waar een DSLR nog wint zijn het aantal foto's met een volledig opgeladen batterij. Ondertussen maken Canon met de R6 en zeker met de R5 (en komende R3 - actie en sport) en Nikon met de Z7 en Z9 prima en vergelijkbare toestellen, tenzij we praten over de Sony A1 en ook de nieuwe Sony A7 IV zal weer een middenklasser van formaat worden, met héél wat mogelijkheden voor een prima prijs.

    Waarom ik je die "oude" Sony A7R III aanraad, is omdat je spreekt over tweedehands en over aankoopprijs. Welnu ten eerste heeft de A7R III een sensor, die ondanks het feit dat hij vijf jaar oud wordt, nog steeds bij de beste van de klas hoort. (Zie DXO sensor review) De nieuwe Canon R5 (een zeer goede camera) doet het véél slechter. En ten tweede kan je zo een dijk van een camera, door het uitkomen van de Sony A1 en de Sony A7R IV nu kopen voor een prijs tussen de 1500 en 2000 EUR en dat is een koopje. Je spreekt over actie, dan is de vraag wat voor soort actie. Mijn Sony A9 (een flink aantal stappen beter wat AF betreft dan de A7R III, maar voor portret, landschap en croppen haalt hij het niet van de A7R III) doet het veel beter op vliegende vogels, maar ik heb prima foto's van torenvalken en buizerds in de vlucht met de A7R III. Het gaat er om hoeveel geld je wil besteden en wat je daarvoor dan terugkrijgt. Er is geen enkele tweedehands camera op de markt die zoveel kan, voor zo een prijs. Het oudje voor zijn zachte prijs heeft op CHIP fotomagazine nog altijd een even hoge score als de Canon R5 of de NIKON Z7 II en dat zijn nagelnieuwe camera's.

    Koop je een R6 of een R5 dan blijf je als je je oude lenzen wil gebruiken een converter nodig hebben. Daar is er géén verschil met de MC-11, die kan je ook net zoals de Canon EF-RF converter op je camera laten zitten.
    Verder begrijp ik niet wat je schrijft over voordelen van een DSLR op een DSLM, want die zijn er NIET meer.
    Succes met je zoektocht, maar als geld een rol speelt, zou ik het wel weten.

    Comment


    • #17
      Re: Camera voor actie

      Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
      ...
      Koop je een R6 of een R5 dan blijf je als je je oude lenzen wil gebruiken een converter nodig hebben. Daar is er géén verschil met de MC-11, die kan je ook net zoals de Canon EF-RF converter op je camera laten zitten.
      Verder begrijp ik niet wat je schrijft over voordelen van een DSLR op een DSLM, want die zijn er NIET meer.
      Succes met je zoektocht, maar als geld een rol speelt, zou ik het wel weten.
      Het zou mij zwaar verwonderen wanneer EF lenzen even goed zouden werken op een Sony body (met een MC-11 converter) dan op een Canon R body. Deze laatste kennen buiten het RF ook het EF protocol, de EF-RF is een mechanische adapter, geen converter.
      De lenzen van TS werken zeer goed, enkel zijn de meeste beperkt in aantal fps met de mechanische sluiter (een spijtige beslissing m.i., vele kunnen 10 en 12 fps zonder problemen aan op DSLR). Met elektronische sluiter kan 20 fps zonder noemenswaardige problemen in de meeste situaties (en enkel dit, wat ik ook spijtig vind).

      Ik denk ook dat de tijd van de DSLR door is (mijn laatste was de 7DII binnenkort 7 jaar geleden), maar daarom moet je je niet verplicht voelen om holderdebolder je oude toestellen weg te doen.

      Comment


      • #18
        Re: Camera voor actie

        Hoe lang duurt het eer de systeemcamera "wakker " is?
        Toch wel heel belangrijk bij actie !
        Actie fotografie is dikwijls snel reageren op een actie die zich voordoet terwijl je zat te wachten !

        Ach ik zal wel weer zwijgen .

        Johan

        Comment


        • #19
          Re: Camera voor actie

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Nu moet je niet meer naar Sony overlopen.
          Zoals al aangeraden, waarschijnlijk ga je met een R6 heel goed gesteld zijn. Je bestaande lenzen zullen zelfs beter werken.
          Ik heb de R6, gebruik deze voor actiefoto's met honden (agility). Fantastische resultaten.
          Laatst ben ik eens op studio gaan 'spelen' voor modelfotografie. Ik had gehoord dat systeemcamera's minder geschikt waren daarvoor. Nope: eveneens een droom om mee te werken.
          Ik gebruik mijn oude 'L' -objectieven met een adapter en dat gaat probleemloos.
          Beelden van 20 mp zijn ruim voldoende. Als je echter veel wil croppen is de R5 of R3 beter, maar dat betekent wel een serieus prijsverschil
          Ik ben zo overtuigd dat ik afscheid genomen heb van mijn getrouwe 5DIII.
          Last edited by philippeDeli; 17 oktober 2021, 18:53.
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

          Comment


          • #20
            Re: Camera voor actie

            Ik heb zelf nog geen systeemcamera gebruikt, maar als ik de reviews van de recente systeemcamera's bekijk, dan is het grotere stroomverbruik (batterij is veel sneller leeg) eigenlijk het enige minpunt ten opzichte van een spiegelreflex.
            Voor de rest zijn er een aantal voordelen, bijvoorbeeld dat de AF-punten niet gegroepeerd zitten in het center, die zitten over het hele beeld, en er is ook geen onderscheid in de werking van die AF-punten, ze werken allemaal even goed, en dat ook nog in omstandigheden waarbij de AF-punten van een DSLR het al lang opgegeven hebben (zelfs met heel weinig licht werkt de AF van een systeemcamera nog, met veel minder licht dan wat de AF van een DSLR nodig heeft).
            De AF-tracking werkt in een systeemcamera veel beter, en er is bijvoorbeeld de automatische scherpstelling op de ogen, iets wat een DSLR ook nooit heeft gehad.

            Voorlopig blijf ik nog wel verder werken met het "gereedschap" dat ik nu heb (DSLR), maar als ik ooit een nieuwe camera koop, dan zal het zeker een systeemcamera worden omdat er nu meer voordelen zijn dan nadelen ten opzichte van een DSLR.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: Camera voor actie

              Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
              Hoe lang duurt het eer de systeemcamera "wakker " is?
              Toch wel heel belangrijk bij actie !
              Actie fotografie is dikwijls snel reageren op een actie die zich voordoet terwijl je zat te wachten !

              Ach ik zal wel weer zwijgen .

              Johan
              Valt de camera in slaapstand dan heb je 1,5 a 2 sec nodig voor die volledig terug shoot and running is.
              Je kan altijd kiezen om een R5 niet in slaapstand te laten vallen, wat meer batterij-verbruik, maar is dan snel wakker.
              Daarbij kan je dan nog opteren om de zoeker en/of het display na X minuten in slaapmodus te plaatsen ( dit zijn grootverbruikers) , maar het toestel zelf gaat dan niet in slaapstand.
              Ik werk steeds met 6 batterijen ( 2 in de grip) en 4 extra en dan kom je de zeer lange sessies wel door.
              Mijn 1dx mark II is al meer dan een jaar back up camera, hier had ik steeds 2 batterijen bij.
              Johan we komen elkaar al eens tegen in Retie, uitwisselen van gedachten kan soms nuttig zijn, ook van Canon naar Nikon liefhebber.
              Eric

              Comment


              • #22
                Re: Camera voor actie

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Ik heb zelf nog geen systeemcamera gebruikt, maar als ik de reviews van de recente systeemcamera's bekijk, dan is het grotere stroomverbruik (batterij is veel sneller leeg) eigenlijk het enige minpunt ten opzichte van een spiegelreflex.
                Voor de rest zijn er een aantal voordelen, bijvoorbeeld dat de AF-punten niet gegroepeerd zitten in het center, die zitten over het hele beeld, en er is ook geen onderscheid in de werking van die AF-punten, ze werken allemaal even goed, en dat ook nog in omstandigheden waarbij de AF-punten van een DSLR het al lang opgegeven hebben (zelfs met heel weinig licht werkt de AF van een systeemcamera nog, met veel minder licht dan wat de AF van een DSLR nodig heeft).
                De AF-tracking werkt in een systeemcamera veel beter, en er is bijvoorbeeld de automatische scherpstelling op de ogen, iets wat een DSLR ook nooit heeft gehad.

                Voorlopig blijf ik nog wel verder werken met het "gereedschap" dat ik nu heb (DSLR), maar als ik ooit een nieuwe camera koop, dan zal het zeker een systeemcamera worden omdat er nu meer voordelen zijn dan nadelen ten opzichte van een DSLR.
                Stroomverbruik hangt af van de omstandigheden en is zelden een probleem.
                Gisteren mijn kleinzoon op de korfbal gefotografeerd en na 1800 foto's was de batterij nog 67%.
                Gezichtsherkenning werkt zeer goed, eens een speler in focus wordt deze heel de tijd gevolgd. Minstens 70-80% perfect scherp (en dikwijls was beweging dan nog de oorzaak).
                Ben wel naar elektronische sluiter overgeschakeld omdat de oude EF200 f:2.8 II maar 6 of 7 fps mechanisch mag doen op de R5.
                Ik betrap mij erop dat ik uit DSLR gewoonte het hoofd van de speler in het midden van het beeld hou in plaats van eerst op de aktie en de compositie te letten.
                Last edited by palombian; 18 oktober 2021, 23:16.

                Comment

                Working...
                X