Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tweedehands camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tweedehands camera

    Hallo allemaal,

    Aangezien ik nieuw ben binnen de fotografie en dus met een beperkt budget toch een net iets beter toestel wou aanschaffen heb ik gekozen om op zoek te gaan naar een tweedehands spiegelreflex toestel. Morgen ga ik kijken naar wat me een interessant toestel lijkt. Naast het testen, screenen van de lens op krassen en de shuttercount checken, zijn er nog tips die je me kan geven om te achterhalen in welke staat het toestel is?

    Alvast bedankt voor jullie input!


    Groeten,
    Danny

  • #2
    Re: Tweedehands camera

    Als het toestel uiterlijk in goede staat is wilt dit al zeggen dat de eigenaar zorgt draagt voor zijn materiaal.
    Als alles naar wens werkt moet je uitkijken of de door u genomen foto's scherp zijn, dat de reportageflits werkt, dat het display nog werkt, de zoeker klaar is en alle informatie heeft, dat de AF snel genoeg is enz.
    En kijk vooral uit naar de reden waarom die verkocht wordt.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Tweedehands camera

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Als het toestel uiterlijk in goede staat is wilt dit al zeggen dat de eigenaar zorgt draagt voor zijn materiaal.
      Heel belangrijk..
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Tweedehands camera

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Als het toestel uiterlijk in goede staat is wilt dit al zeggen dat de eigenaar zorgt draagt voor zijn materiaal.
        Als alles naar wens werkt moet je uitkijken of de door u genomen foto's scherp zijn, dat de reportageflits werkt, dat het display nog werkt, de zoeker klaar is en alle informatie heeft, dat de AF snel genoeg is enz.
        En kijk vooral uit naar de reden waarom die verkocht wordt.
        Bedankt voor de goede input!

        Comment


        • #5
          Re: Tweedehands camera

          Durf vooral goed afbieden op de prijs. Ze krijgen het meestal toch niet meer verkocht.
          Zeker DSLR heeft het momenteel erg zwaar in de markt.

          Anderzijds.... Veel materiaal wordt te intensief gebruikt en ze vragen tweedehands veel te hoge prijzen.
          Prijzen dat niet in verhouding staan tot het gewezen gebruik.
          Zoek daarom zeker op wat een normale slijtageverwachting is. Zo zijn de meeste DSLR toestellen maar gemaakt om 150.000 clicks te doen.
          Als ze dan de hoofdprijs vragen voor een toestel met 120.000 clicks op de teller moet je echt afhaken of zeer zwaar afbieden.

          Anderzijds kan je soms wel erg leuke aanbiedingen vinden van toestellen die erg weinig clicks hebben. Meestal vragen ze dan ook de hoofdprijs en kan je beter nieuw gaan kopen.
          De opleg is meestal verwaarloosbaar en je hebt geen garantie op tweedehands (reken dat ook mee in de prijs).

          Wees ook voorzichtig met materiaal dat van een professional komt. Meestal heeft dat materiaal al erg zwaar afgezien en heeft dat materiaal zowat geen waarde meer.
          Een kwestie is ook dat ze het materiaal (dat reeds afgeschreven is van de belastingen) regelmatig in het zwart verkocht wordt.
          Op zich voor u geen probleem denk je.... Tot de belastingen er op uit komen. Kan je nog btw gaan achter dragen.

          Comment


          • #6
            Re: Tweedehands camera

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Durf vooral goed afbieden op de prijs.
            Anderzijds.... Veel materiaal wordt te intensief gebruikt en ze vragen tweedehands veel te hoge prijzen.
            Prijzen dat niet in verhouding staan tot het gewezen gebruik.
            Zoek daarom zeker op wat een normale slijtageverwachting is. Zo zijn de meeste DSLR toestellen maar gemaakt om 150.000 clicks te doen.
            Als ze dan de hoofdprijs vragen voor een toestel met 120.000 clicks op de teller moet je echt afhaken of zeer zwaar afbieden.

            Anderzijds kan je soms wel erg leuke aanbiedingen vinden van toestellen die erg weinig clicks hebben. Meestal vragen ze dan ook de hoofdprijs en kan je beter nieuw gaan kopen.
            De opleg is meestal verwaarloosbaar en je hebt geen garantie op tweedehands (reken dat ook mee in de prijs).
            Anderzijds kan ook hé, toen de Nikon Z6II op de markt kwam vroeg ik wat de overnameprijs was voor mijn Nikon Z6
            met minder dan 5.000 kliks op de teller en met alles er bij + een 64 GB XQD kaart en nog onder garantie "700€" was de overnameprijs....
            Vond ik echt wel héél weinig als je de gangbare verkoopsprijzen ziet.

            Comment


            • #7
              Re: Tweedehands camera

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Durf vooral goed afbieden op de prijs. Ze krijgen het meestal toch niet meer verkocht.
              Zeker DSLR heeft het momenteel erg zwaar in de markt.

              Anderzijds.... Veel materiaal wordt te intensief gebruikt en ze vragen tweedehands veel te hoge prijzen.
              Prijzen dat niet in verhouding staan tot het gewezen gebruik.
              Zoek daarom zeker op wat een normale slijtageverwachting is. Zo zijn de meeste DSLR toestellen maar gemaakt om 150.000 clicks te doen.
              Als ze dan de hoofdprijs vragen voor een toestel met 120.000 clicks op de teller moet je echt afhaken of zeer zwaar afbieden.

              Anderzijds kan je soms wel erg leuke aanbiedingen vinden van toestellen die erg weinig clicks hebben. Meestal vragen ze dan ook de hoofdprijs en kan je beter nieuw gaan kopen.
              De opleg is meestal verwaarloosbaar en je hebt geen garantie op tweedehands (reken dat ook mee in de prijs).

              Wees ook voorzichtig met materiaal dat van een professional komt. Meestal heeft dat materiaal al erg zwaar afgezien en heeft dat materiaal zowat geen waarde meer.
              Een kwestie is ook dat ze het materiaal (dat reeds afgeschreven is van de belastingen) regelmatig in het zwart verkocht wordt.
              Op zich voor u geen probleem denk je.... Tot de belastingen er op uit komen. Kan je nog btw gaan achter dragen.
              Zo aan uw betoog te horen is tweede hands allemaal brol en is zwaar afbieden uw favoriete bezigheid ?
              Als je zelf iets verkoopt vraag je waarschijnlijk zelf zeer veel ?
              Ik betaal altijd naar waarde en streef altijd naar een deal waar we elkaar in vinden.
              Iemand uitwringen als een citroen doe ik niet.
              Iets verkopen met een mankement dan vermeld ik dat ook uitdrukkelijk want ik heb een hekel aan het mogelijke gezaag achteraf.
              Daarom eerst zien dat alles 100% in orde is en pas dan in de verkoop.
              Dat is dus mijn filosofie.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Tweedehands camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Zo aan uw betoog te horen is tweede hands allemaal brol en is zwaar afbieden uw favoriete bezigheid ?
                Als je zelf iets verkoopt vraag je waarschijnlijk zelf zeer veel ?
                Ik betaal altijd naar waarde en streef altijd naar een deal waar we elkaar in vinden.
                Iemand uitwringen als een citroen doe ik niet.
                Iets verkopen met een mankement dan vermeld ik dat ook uitdrukkelijk want ik heb een hekel aan het mogelijke gezaag achteraf.
                Daarom eerst zien dat alles 100% in orde is en pas dan in de verkoop.
                Dat is dus mijn filosofie.
                Sorry, maar buurmanBert heeft wel een punt. Vaak zijn de prijzen niet in verhouding tot de aanbieding. Maar als dat zo is, dan doe ik eerlijk gezegd niet de moeite. Meestal tracht ik een particuliere aanbieding te vergelijken met wat een winkel voor een tweedehands vraagt. Als het meer is dan wat een winkel vraagt...

                Hier op het forum valt het echter mee. Al verschillende dingen gekocht en dat was correct.

                Comment


                • #9
                  Re: Tweedehands camera

                  Ik ben ook heel tevreden met de handel hier op het forum, echter aan nieuwelingen ga ik niet snel iets kopen of ik moet ter plaatse kunnen gaan.
                  Op tweede hands zitten de "kebbebitters" tot op € 5 na zitten ze te zagen, maar ik geloof eerder dat dit fun bieders zijn, want meestal horen je er dan niks meer van.
                  Ebay is 't zottekotje dat is gedaan met mij.
                  En gelijk heb je, eerst in de winkel naar de tweedehands prijzen zien en pas dan bieden.
                  Als dat maar €20 of 30 meer is in de winkel dan ga ik daar kopen want je krijgt meestal nog een vol jaar garantie.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tweedehands camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Zo aan uw betoog te horen is tweede hands allemaal brol en is zwaar afbieden uw favoriete bezigheid ?
                    Als je zelf iets verkoopt vraag je waarschijnlijk zelf zeer veel ?
                    Ik betaal altijd naar waarde en streef altijd naar een deal waar we elkaar in vinden.
                    Iemand uitwringen als een citroen doe ik niet.
                    Iets verkopen met een mankement dan vermeld ik dat ook uitdrukkelijk want ik heb een hekel aan het mogelijke gezaag achteraf.
                    Daarom eerst zien dat alles 100% in orde is en pas dan in de verkoop.
                    Dat is dus mijn filosofie.
                    Naarg. Helemaal niet!
                    Je hebt echt een verkeerd beeld van mij en mijn visie.

                    Ik probeer realist te zijn.
                    Kort door de bocht gebruik ik de redenering en berekenmethodes die verzekeringsmaatschappijen gebruiken bij het uitbetalen van schadedossiers.

                    Er spelen enkele factoren mee in het berekenen van de waarde van tweedehands spullen.
                    Fotografiespullen hebben (op die kleine uitzondering na) zowat nooit een waarde als antiek.
                    We moeten ze dus eerder bekijken in de context van bv de restwaarde van een auto.

                    In mijn ogen zijn rationeel te bedenken:
                    Door gebruik verslijt het toestel. Kan je niet om heen. Het toestel zakt in waarde per jaar gebruik. Ergens houdt dit op. De meeste spullen zijn ontworpen om pakweg 5 jaar levensduur te hebben. Sommige dingen iets langer.
                    Door ouderdom verouderd het toestel fysiek. Kan je niet om heen. Het toestel zakt in waarde per jaar bezit. Het toestel komt ook vol stof en vuil te zitten.
                    Door ouderdom verouderd het toestel in technologiewaarde. Kan je niet om heen. Het toestel zakt weer per jaar bezit. We zitten in een wegwerpmaatschappij en dingen worden zeer frequent opgevolgd door nieuw en beter.
                    Na 2 jaar is de garantie verstreken. Kan je ook weer niet om heen. Die waarde ben je kwijt.
                    Na een aantal jaar is het toestel sowieso afgeschreven. Kan boekhoudkundig zo zijn maar als particulier moet je eigenlijk ook zo denken. Veel zweren dat af maar dat is zever. Alles heeft zijn tijd van komen en gaan. Er is de levensduur waar je niet onderuit kan.
                    Dit zijn allemaal nadelen die er bij komen. En dus van de prijs af moeten.

                    Irrationeel bekeken het standpunt van de verkoper:
                    Het toestel kan hij nog geen afscheid van nemen. Die emotionele waarde moet bij de prijs.
                    Het toestel heeft hem veel plezier bezorgt. Dat heeft zijn waarde.
                    Het toestel heeft nooit een mankement gehad. Dus hij moet erg betrouwbaar zijn. Moet bij de prijs.
                    Het toestel heeft een goede reputatie. Moet bij de prijs.
                    Andere aanbiedingen van professionele verkopers (handelaars) zijn ook hoog. Zal dat maar ook verrekenen in mijn prijs. Dat je er geen handelsgarantie bij wil geven is bijzaak. Dat je prive btw doorrekent maakt niet uit.
                    Het toestel heeft verborgen gebreken maar dat verzwijgt hij liever.
                    Veel mensen kijken naar de prijs van publiek verkoop en willen dan ook die prijs gaan krijgen van een handelaar die het opkoopt. Wat ze vergeten is al de lasten die de mens moet dragen + zijn winst dat hij er nog moet uithalen.

                    Probeer uw auto maar eens te verkopen aan een handelaar. Het zal stukken minder zijn wat je gedacht had.

                    En zo kan ik nog wel even doorgaan.
                    Een feit is dat er een spanningsveld ontstaat van niet realistische verwachtingen. Vooral vanuit de kant van de verkoper.
                    Ik geeft die mens geen ongelijk. Je moet het ook niet gratis gaan weggeven. En je kan het altijd eens proberen. Maar wees realistisch of verkoop het niet.
                    Ook de koper wil een zaakje kunnen doen. Anders brengt dat ook niet op.
                    Maar in veel gevallen is het wel nodig om tijdens het onderhandelen toch een en ander van standpunt uit te wisselen zodat je naar elkaar kan toegroeien in de finale prijs.
                    Als je er als verkoper niet voor openstaat is de kans erg groot dat je er mee blijft zitten en dan heb je zelfs helemaal niets.

                    Mijn houding is realistisch en het is ook wat verzekeringsmaatschappijen inbrengen als argumenten bij schadedossiers.
                    Ik wil bij veel van dat materiaal eens zien wat de verzekering gaat uitbetalen na bv een brand. Ook al is je inboedel verzekerd voor een hoog bedrag je zal op niet veel moeten rekenen.

                    In tegenstelling tot wat je zou denken ben ik helemaal geen persoon die de hoofdprijs gaat vragen voor mijn oude spullen.
                    Ik hanteer dezelfde principes als reeds uiteengezet bij het stellen van mijn prijs. Zo krijg ik mijn spullen altijd zeer snel de deur uit. Logisch want mijn prijs zit sterk onder de handelsprijs.
                    Ik heb daar geen moeite mee. Zelf verkoop ik trouwens maar zeer weinig. Als het afgeschreven is voor mij dan mag het de container in.
                    Mijn spullen gebruik ik professioneel en je mag er zeker van zijn dat ze tegen dan versleten zijn tot op de draad.
                    Of ik doe het cado aan iemand dat er nog wat mee wil spelen.
                    Ik heb de spullen al die tijd kunnen gebruiken en dat heeft zijn waarde die ik toch afschrijf als investering. Ik ben er klaar mee.
                    De meeste spullen hebben na pakweg 5 jaar zelfs enkel nog restwaarde.
                    Er zijn spullen dat niet echt slijten ook. Bv een statiefplaatje. Zoiets kan je gaan berekenen op zelfs 10 jaar. Maar dat zijn uitzonderingen.

                    Maar los van dit alles.
                    De meeste vragen echt veel te hoge prijzen.

                    Vb:
                    Toeval wil dat ik vandaag een Canon 400D met kitlens op fb zie staan.
                    Het scherm werkt nog maar is gebroken. Er is dus een ongeval mee gebeurt.
                    Ze vragen er 400 euro voor dacht ik.
                    Ze zijn de lader kwijt (kan je vinden op ebay zeggen ze)
                    En er was nog iets dat ontbrak.
                    Ideaal voor de beginner!

                    SERIEUS?

                    Die camera is nog 0 euro waard. Erger nog. Eigenlijk zouden ze moeten betalen voor de afvalverwerking ervan.
                    De kitlens kan je mits wat moeite misschien nog 10 euro voor krijgen.
                    Als die lens al even oud is als dat toestel dan is die al helemaal afgeschreven.

                    Bekijk het zo.
                    Ik geef even mijn mening over hoe ik denk over tweedehandsspullen.
                    Ik zie al snel in een aanbod of het iets kan worden of niet.
                    En als dat goed zit dan koop ik het gewoon aan de prijs die ze vragen. Ik ga zelfs niet afbieden dan omdat ik weet dat een ander mij wel eens kan voor zijn.

                    Echter is er ook voor alles een uitzondering.
                    Zo heb je wel dingen uit de fotografie die een hoge waarde kunnen houden of zelfs stijgen in waarde. Dan moet je bereid zijn er de prijs voor de willen leggen.
                    Ik denk bv aan iconische uitgaves van boeken.
                    Zo heb ik mij enige tijd geleden het boek "Sumo" van Newton gekocht. De dikke versie. Hij is uit productie, de oplage beperkt en het werk is iconisch. Logisch dat ik er een erg stevige prijs heb voor moeten betalen.
                    Ook daar heb ik dan weer geen probleem mee.
                    Het is een investering en ik wou het boek sowieso. Ik was bereid de buidel open te trekken en diep te gaan.
                    Al bij al is het mij nog goed meegevallen. Ik heb er niet de hoofdprijs voor moeten betalen.

                    We zijn nu enige tijd later en ik zie dat de prijs stevig gestegen is ondertussen.
                    Dat zal erg leuk zijn voor de kinderen als ik dood ben.
                    Ik heb zo al een paar van die iconische werken.

                    Het is wat het is. Een mening zoals die van een ander.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tweedehands camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Ik denk bv aan iconische uitgaves van boeken.
                      Zo heb ik mij enige tijd geleden het boek "Sumo" van Newton gekocht. De dikke versie. Hij is uit productie, de oplage beperkt en het werk is iconisch. Logisch dat ik er een erg stevige prijs heb voor moeten betalen.
                      Ook daar heb ik dan weer geen probleem mee.
                      Het is een investering en ik wou het boek sowieso. Ik was bereid de buidel open te trekken en diep te gaan.
                      Al bij al is het mij nog goed meegevallen. Ik heb er niet de hoofdprijs voor moeten betalen.

                      We zijn nu enige tijd later en ik zie dat de prijs stevig gestegen is ondertussen.
                      Dat zal erg leuk zijn voor de kinderen als ik dood ben.
                      Ik heb zo al een paar van die iconische werken.
                      Ik kan je redenering perfect volgen. Maar niet voor boeken. De volgende generatie heeft geen interesse in boeken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tweedehands camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Ik kan je redenering perfect volgen. Maar niet voor boeken. De volgende generatie heeft geen interesse in boeken.
                        Boeken en boeken....
                        Het is idd een dingetje dat het succes van het boek, magazines, kranten,... sterk aan het afnemen is.
                        Die trend zat er al een tijd aan te komen.
                        Zo erg zelfs dat bv het magazine Playboy uit de rekken is.
                        De aantrek naar de massa is er uit.
                        Dat klopt.
                        We moeten ons herorienteren.

                        Maar het type boeken waar ik het over heb zijn dan weer de uitzondering op de regel denk ik.
                        Eigenlijk zitten die werken meer onder kunst/antiek/curiositeiten.
                        Het is geen technisch boek zoals Visual Basic explained.

                        Ik was er erg op gebrand om bepaalde boeken in huis te hebben.
                        Voornamelijk als inspiratiebron maar ook omwille van de kwaliteit die je daar in kan vangen.
                        Digitaal heeft dan erg zijn voordelen. Het komt voor dit soort werk niet in de buurt.

                        De werken van Newton zijn niet massaal te vinden op het net. Hij heeft dat nooit willen omarmen. En nu is em dood.
                        Wat in dat boek staat is behoorlijk exclusief. De grote prints hangen in musea of zitten in de kunstmarkt aan onbetaalbare prijzen.

                        Ik kan elke fotograaf die zich wil bronnen aanraden om een paar van dit soort boeken in huis te halen.
                        Moeten niet altijd die uitzonderingen zijn. Veel van die boeken zijn best relatief goedkoop en mits wat zoeken tweedehands te vinden.
                        TIP: ga regelmatig eens neuzen in De Slechte.

                        Maar je hebt gelijk. De mensen die daar nog interesse voor hebben zijn aan het minderen.

                        Helemaal uitsterven zal het boek niet denk ik.
                        Het zal zo zijn niche kennen zoals Vinyl vermoed ik.
                        Iets voor de echte liefhebbers.

                        Maar je hebt gelijk. We moeten als creatieve mensen hier degelijk rekening mee houden.
                        Het is in ons belang om ons werk digitaal aan de man te brengen.
                        NFTs zijn nu de nieuwste trend die het boek/kunstwerk moeten gaan vervangen op termijn.
                        Maar dat zal weer iets speciaals worden.
                        Zo gaan die werken niet meer verouderen. Ze bestaan digitaal en dat is onsterfelijk.
                        Het zijn nieuwe dingen waar we rekening mee gaan moeten houden.
                        Naargja, dit zit dan weer erg ver weg van waar we gestart waren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tweedehands camera

                          We zijn aan het afwijken. Maar het is allemaal gezegd:
                          - kijk naar de uiterlijke gebreken. Je gaat er altijd wel zien, maar gebroken knoppen, vensters etc wijzen op serieuse schokken en dat is niet goed. Veel sleet rond de knoppen en afgesleten opdrukken tonen heel intensief gebruik. Wat krassen onderaan de statiefschroef zijn normaal.
                          - laat je nooit misleiden door het aantal clikcs. Er wordt vaak gegoocheld met "het zijn er maar 100000 en de sluiter is goed voor 200000". Het aantal sluiterclicks is statistiek. Die 200000 is mogelijk maar geen garantie. Trouwens er zijn veel fotografen die 1000 foto's op een dag nemen. Die 100000 clicks worden dan plots 100 dagen gebruik....
                          - kijk kritisch naar de prijs. Tracht te vergelijken met wat een echte shop voor hetzelfde toestel vraagt. Die geven er nog enkele maanden garantie op EN maken er nog winst op ook. Als er al nieuwe generaties zijn van dat toestel dan moet er behoorlijk wat af van de prijs.

                          Je kan wel degelijk koopjes doen tweedehands als je je bewust bent van je eigen beperkingen als fotograaf. En je hebt heus niet het laatste materiaal nodig om foto's te maken die jou blij maken. Mijn camera's dateren van 1936 tot 2012. En ik maak met allemaal even slechte foto's.

                          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          TIP: ga regelmatig eens neuzen in De Slechte.
                          Heb er een klantenkaart en de boeken staan hier vanop grond opgestapeld. Bij mijn ma stonden er meters langs alle muren. Die zijn nu weet-ik-veel-waar beland. En die van mij daar gaat ook geen kat nog in kijken.

                          Als je in die NFT's gelooft... Dat is zoiets als dromen verkopen. Je koopt en bezit niets. Enkel dat er iemand ooit gezegd heeft "dit getal, daar verklaar ik van dat het zoveel waard is". Morgen doe ik hetzelfde met een ander getal. Want als het echt NFT is, dan kan je er geen backup van nemen. Dus je kan het verliezen. Anders is het wel "fudgable".

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tweedehands camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            ...
                            Als je in die NFT's gelooft... Dat is zoiets als dromen verkopen. ....
                            We wijken idd sterk af van het onderwerp. Maar een laatste woordje over NFTs.
                            Mij hebben ze ook nog niet kunnen bekoren om daar op in te stappen.
                            Heel veel is me nog erg onduidelijk en onzeker.
                            Maar ik zou het idee toch niet wegparkeren naar de toekomst toe.

                            Niemand had kunnen voorspellen dat de plaat, de cd zou verdwijnen en vervangen worden door een stream op internet.
                            Het zijn erg slimme mensen die NFTs bedacht hebben. Ze hebben hun inspiratie natuurlijk gehaald bij het succes van bitcoin.
                            Maar er zit potentieel in.
                            De jeugd gaat steeds meer en meer digitaal leven opbouwen en zo bestaan.

                            Als ik een gekend schilderij koop dan moet ik het maar doen met de belofte dat het werk echt is en van de hand komt van die kunstenaar.
                            NFTs zijn daar eigenlijk niet anders in.
                            Het klopt dat het maar een reeks cijfers is. Maar dat kunstwerk waar ik het over had is ook maar wat geklodder van verf. Het is de verfijnde ordening die het tot kunst verheft.
                            Voorlopig stap ik er niet op in. Maar ik hou de deur open.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tweedehands camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                              Boeken en boeken....
                              Het is idd een dingetje dat het succes van het boek, magazines, kranten,... sterk aan het afnemen is.
                              Die trend zat er al een tijd aan te komen.
                              Zo erg zelfs dat bv het magazine Playboy uit de rekken is.
                              De aantrek naar de massa is er uit.
                              Dat klopt.
                              We moeten ons herorienteren.

                              Maar het type boeken waar ik het over heb zijn dan weer de uitzondering op de regel denk ik.
                              Eigenlijk zitten die werken meer onder kunst/antiek/curiositeiten.
                              Het is geen technisch boek zoals Visual Basic explained.

                              Ik was er erg op gebrand om bepaalde boeken in huis te hebben.
                              Voornamelijk als inspiratiebron maar ook omwille van de kwaliteit die je daar in kan vangen.
                              Digitaal heeft dan erg zijn voordelen. Het komt voor dit soort werk niet in de buurt.

                              De werken van Newton zijn niet massaal te vinden op het net. Hij heeft dat nooit willen omarmen. En nu is em dood.
                              Wat in dat boek staat is behoorlijk exclusief. De grote prints hangen in musea of zitten in de kunstmarkt aan onbetaalbare prijzen.

                              Ik kan elke fotograaf die zich wil bronnen aanraden om een paar van dit soort boeken in huis te halen.
                              Moeten niet altijd die uitzonderingen zijn. Veel van die boeken zijn best relatief goedkoop en mits wat zoeken tweedehands te vinden.
                              TIP: ga regelmatig eens neuzen in De Slechte.

                              Maar je hebt gelijk. De mensen die daar nog interesse voor hebben zijn aan het minderen.

                              Helemaal uitsterven zal het boek niet denk ik.
                              Het zal zo zijn niche kennen zoals Vinyl vermoed ik.
                              Iets voor de echte liefhebbers.

                              Maar je hebt gelijk. We moeten als creatieve mensen hier degelijk rekening mee houden.
                              Het is in ons belang om ons werk digitaal aan de man te brengen.
                              NFTs zijn nu de nieuwste trend die het boek/kunstwerk moeten gaan vervangen op termijn.
                              Maar dat zal weer iets speciaals worden.
                              Zo gaan die werken niet meer verouderen. Ze bestaan digitaal en dat is onsterfelijk.
                              Het zijn nieuwe dingen waar we rekening mee gaan moeten houden.
                              Naargja, dit zit dan weer erg ver weg van waar we gestart waren.
                              En wat wanneer Loretto de topic starter alleen iets wil weten over een tweedehands camera en niet bezig is met: vinyl; nft's of boeken.

                              Comment

                              Working...
                              X