Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Heb je ondertussen al eens die foto kunnen maken bij volle zon?
    Het is al een paar keer mooi zon geweest de laatste dagen.
    Ja, heb er eergisteren een aantal gemaakt (kan ze hier niet plaatsen, heb geen extern foto-account meer en direct plaatsen hier gaat blijkbaar niet) en die gisterenavond bekeken en die zagen er perfect uit, geen technisch defect dus.
    Blijft nog steeds dat ik dat niet had met mijn vorige camera en dezelfde lenzen, maar goed, ik zal er dus moeten aan wennen en er omheen moeten leren werken.

    Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
    Ja, die had ik al gekocht .

    Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
    en zou zeker dit eens lezen, danbegrijp je waarom de het toestel bij ISO 100 en f5,6 1/200s kiest.
    https://www.fotografiecor.nl/belichtingsdriehoek/
    Oei, lijkt het zo 'erg' met me gesteld dat ik de basisinfo over de belichtingsdriehoek nog niet zou kennen? Ik ben wel een dummie vergeleken met de meesten hier, maar toch ook weer zó dummie dat ik niet zou weten hoe die drie samenhangen ;-) .

    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Het maakt veel uit, voor de lichtmeting, of je een ijsbeer of een zwarte beer fotografeert: dus voor beide is tegengestelde belichtingscompensatie nodig.
    Sorry, had dit antwoord niet gezien en ja, dat speelt zeker een rol, de camera gaat het hardste overcompenseren op de zwarte hondenkoppen - maar alweer : dat deed mijn vorige niet in die mate.

    Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
    Waar u best mee kan beginnen is te leren hoe het histogram werkt. Dat is een erg handig feature om na het nemen van een foto een idee te krijgen van de belichting.
    Ja, heb me door deze discussie gerealiseerd dat ik daar wel wat heb laten liggen - heb het histogram nu ook standaard in mijn EVF gezet om er beter te leren mee werken .

    Comment


    • #17
      Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

      Ik weet niet welke techniek je gebruikt om het licht te meten. Er zijn veel wegen naar Rome.
      Maar gezien de test in volle zon goed was kunnen we vermoeden dat je nog wat sukkelt met lichtmeting.
      Een zwarte hond is net zo moeilijk als een bruidegom in donker maatpak.

      Zoals gezegd veel wegen naar Rome maar eentje die sterk aan te raden is, is het werken met een lichtmeter.
      Voor 200 euro heb je bv de Gossen Sixtomat F2. Die is echt erg goed en veel waard voor zijn geld. Persoonlijk vind ik die ook stukken beter dan de gelijkaardige Sekonic. Er zit meer op de Gossen zoals contrast meting (wat niet op de Sekonic zit).
      Er is nu recent trouwens een nieuw upgrade van met nog meer mogelijkheden.

      Het werken ermee is in de basis erg eenvoudig. Je meet het licht en kan dan keuze maken welke diafragma en sluiter / iso combinaties werken.

      Comment


      • #18
        Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Ik weet niet welke techniek je gebruikt om het licht te meten. Er zijn veel wegen naar Rome.
        Maar gezien de test in volle zon goed was kunnen we vermoeden dat je nog wat sukkelt met lichtmeting.
        Een zwarte hond is net zo moeilijk als een bruidegom in donker maatpak.

        Zoals gezegd veel wegen naar Rome maar eentje die sterk aan te raden is, is het werken met een lichtmeter.
        Voor 200 euro heb je bv de Gossen Sixtomat F2. Die is echt erg goed en veel waard voor zijn geld. Persoonlijk vind ik die ook stukken beter dan de gelijkaardige Sekonic. Er zit meer op de Gossen zoals contrast meting (wat niet op de Sekonic zit).
        Er is nu recent trouwens een nieuw upgrade van met nog meer mogelijkheden.

        Het werken ermee is in de basis erg eenvoudig. Je meet het licht en kan dan keuze maken welke diafragma en sluiter / iso combinaties werken.
        Goed advies voor een huwelijk of portretfotografie, eventueel landschap, doch bij dierenfotografie en dan vooral dieren in actie gaat dit niet lukken hoor

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #19
          Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Goed advies voor een huwelijk of portretfotografie, eventueel landschap, doch bij dierenfotografie en dan vooral dieren in actie gaat dit niet lukken hoor
          grts
          Sieg
          Klopt, Sieg, en dat is geen eigenzinnigheid of bestweterij maar gewoon de realiteit : bij dierenfotografie moet je zo goed als altijd supersnel zijn of 'het moment' is voorbij, zeker bij actie maar zelfs ook bij statische momenten. Ook als je een mooie kop wil vastleggen is de uitdrukking die (in mijn geval een hond) heeft mee bepalend voor hoe mooi de foto wordt, en je kan een hond wel één en ander laten doen maar de mooiste opnames blijven toch die waarin hen helemaal niets gevraagd wordt en je snelsnel een foto maakt.
          Op die manier is mijn 'probleem' ook ontstaan : tot voor kort gebruikte ik veruit het vaakste de manual stand en dan viel de belichting eigenlijk heel goed mee, maar naarmate ik fotograferen leuker ga vinden wil ik juist meer gebruik maken van mijn geheugenstanden en daarin moet je natuurlijk vooraf bepaalde instellingen vastleggen. En dan kwam ik dus tot de conclusie dat ik de inschatting van de camera verre van altijd kan vertrouwen.

          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Ik weet niet welke techniek je gebruikt om het licht te meten. Er zijn veel wegen naar Rome.
          Maar gezien de test in volle zon goed was kunnen we vermoeden dat je nog wat sukkelt met lichtmeting.
          Een zwarte hond is net zo moeilijk als een bruidegom in donker maatpak.
          Zoals gezegd veel wegen naar Rome maar eentje die sterk aan te raden is, is het werken met een lichtmeter.
          Voor 200 euro heb je bv de Gossen Sixtomat F2. Die is echt erg goed en veel waard voor zijn geld. Persoonlijk vind ik die ook stukken beter dan de gelijkaardige Sekonic. Er zit meer op de Gossen zoals contrast meting (wat niet op de Sekonic zit).
          Er is nu recent trouwens een nieuw upgrade van met nog meer mogelijkheden.
          Het werken ermee is in de basis erg eenvoudig. Je meet het licht en kan dan keuze maken welke diafragma en sluiter / iso combinaties werken.
          En toch is het zeker geen verkeerde tip hoor buurmanBert, ik ga me zeker inlezen. Het zou me misschien na een tijdje gebruik helpen inschatten hoe ik de interpretatie van de camera het beste kan bijstellen, zeker bij mijn donkere honden dus. Jammer genoeg (wat foto’s betreft ) heb ik ook blonde honden, dus ik maak het de camera niet makkelijk als die samen voor de lens langsvliegen.
          En tot nu toe gebruikte ik dus inderdaad niks qua lichtmeting en ging ik volledig voort op wat ik in de EVF zag in live view - en meestal (zeker met mijn vorige camera) viel het resultaat daarvan wel mee. Met deze heb ik wat dit punt betreft dus wat opstartproblemen.

          Comment


          • #20
            Re: 'Belichtingsstandaard aanpassen' in Sony a 7C

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Goed advies voor een huwelijk of portretfotografie, eventueel landschap, doch bij dierenfotografie en dan vooral dieren in actie gaat dit niet lukken hoor

            grts
            Sieg
            Hmm... Het is te zien. Je hebt per definitie geen ongelijk hoor.
            Het is en blijft vakkennis e.

            Veel hangt af van de locatie en het soort licht dat er aanwezig is.
            Een onderwerp dat sterk in beweging is brengt extra uitdagingen met zich mee.

            Er zijn dan idd omstandigheden waarbij het gebruik van een losse lichtmeter geen uitkomst meer kan bieden.
            We zien zoiets bv ook bij kruipende babys onder flitslicht. Die zijn best wel een uitdaging ook.

            Maar andere oplossingen zijn soms ook erg moeilijk. Het is allemaal te zien welke omgeving, de complexiteit van de lichtopstelling en ook uw manier van het toestel in te stellen.
            Eigenlijk moet je alle technieken kennen en gebruiken wat een oplossing is voor de situatie.
            Maar er zijn idd situaties die altijd erg moeilijk gaan zijn.

            Ik ben een groot voorstander van de losse lichtmeter. De reden is dat je er vooral licht mee leert begrijpen. Licht is iets wat we niet kunnen zien maar met een meter krijg je wel zicht op de impact van bv de omgekeerde kwadraatwet.

            Comment

            Working...
            X