Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw FF-toestel: Sony A1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuw FF-toestel: Sony A1

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
    Andere merken verkopen al vele jaren camera's in die prijsklasse :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
    Zoals al gezegd, met deze toestellen wordt de research betaald die vervolgens naar andere modellen doordruppelt.
    Wij moeten de kopers, zeker in deze tijden minder en minder professionelen, dankbaar zijn .
    Last edited by palombian; 28 januari 2021, 14:20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Zoals al gezegd, met deze toestellen wordt de research betaald die vervolgens naar andere modellen doordruppelt.
      Wij moeten de kopers, zeker in deze tijden minder en minder professionelen, dankbaar zijn .
      Helemaal mee eens
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
        Vrees dat dit niet kan, men gebruikt nieuwe AI based algoritmes en denk dat de beeldprocessor gebruikt in de a7riii niet voldoende power heeft voor dit. Hoop dat ik ongelijk heb.
        Het kon wel met de A7RIV naar beneden toe, en aangepaste software betekent niet noodzakelijk minder efficiënte of meer geheugen vragende software. Ik hoop op eenzelfde soort FW-update als vorige keer :-)
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
          Fuji komt over twee maanden aan met een 105 MP-camera. De race gaat volgens mij niet om het hoogste aantal MP. Ik denk niet dat het de bedoeling van Sony is om de A1 als dé sportcamera te beschouwen, daarvoor wordt de A9 (met 24MP) eerder naar voor geschoven al kan je met dat toestel ook andere zaken doen dan enkel sportevenementen vastleggen. Ik begrijp ergens wel dat vele fotografen bepaalde body's en lenzen graag beperken tot een type van fotografie, maar je kan met een 35 mm op een FF ook fraaie portretten maken en met een 85 mm kan je ook aan straatfotografie doen. Hetzelfde gaat op voor die body's. Een A1 kan je beschouwen als een all-round vlaggenschip waarmee Sony zijn kunnen toont. Op basis van de specs is dat veelbelovend.

Maar ik ben ook benieuwd naar de reviews. Sony-ambassadeurs zullen het wellicht de hemel inprijzen, maar het toestel moet ook de critici kunnen overtuigen.
          Uiteraard is dit Sony's antwoord op de komende vlagschip mirrorless modellen van Nikon en Canon als high end sportcamera, dit is niet hun kunnen laten zien, want men kan tegenwoordig nog zoveel meer, maar uiteraard moet alles in stapjes opgebouwd worden.
          Als ze echt wilden hadden ze voor hetgeen jij hier voor ogen houd een toestel uitgebracht als antwoord op de R5 van Canon, de A1 is niet hun antwoord op de R5 maar op de R1 en Z9, dat zie je louter al aan de prijsklasse waarin het toestel zich situeert en aan de snelheid.
          Met dit toestel laat Sony ook zien dat een mechanische sluiter zo goed als verleden tijd is in mirrorless body's, daarmee ook maar de 10fps mechanical en 20fps electronic (30fps compressed raw 12bit)
          Of Canon of Nikon hier een antwoord op hebben ben ik wel benieuwd, ik denk van wel als je kijkt naar dezelfde features die nu al in de R5 zitten maar dan voor 1/3 minder cash.

Wat mij vooral opvalt in al dit geheel is dat het bij Nikon zo stil blijft, ik hoop wel dat ze ons eens gaan verrassen !

grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 29 januari 2021, 17:35. Reden: typo's
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
            Hoe dat ? De a9ii is momenteel toch de pro sportcamera bij uitstek, snelste AF en meest betrouwbaar tracking systeem op de markt.
            Tuurlijk ....

grts
            Sieg

Comment

The Sony a1 was just announced, and it is, without question, a remarkable camera. So, why is it good news for Canon? I, like I'm sure most other people, salivated while reading the Sony a1's specs sheet: 50 megapixels, 8K video, 30 fps burst mode, and more. There is no doubt that Sony has blown the doors off the industry with its latest release. So, why is it good for Canon, specifically in reference to the EOS R5? Let's dive in. The Sony a1 Is Mostly the Better Camera on Paper I am certainly not arguing that the specs of the EOS R5 somehow outperform those of the Sony a1.
              Instagram

Comment

De A1 is het eerste pro toestel op de markt dat kan ingezet worden voor zowel actie, high-end fashion, landschap… en video.
                Voor reportagewerk is men nu dikwijls genoodzaakt 2 a 3 verschillende toestellen te gebruiken en Sony heeft getracht met
                de ONE die 3 toestellen te combineren in 1 toestel.
                Heeft niets te maken met Canon of Nikon of wat dan ook, men wil gewoon voldoen aan de vraag van de (pro) gebruikers.

Dit heeft men kunnen verwezenlijken door gebruik te maken van hun stacked sensor technologie.
                Voor het eerst gebruikt in de A9 maar men is nu nog een stap verder gegaan door geheugen (DRAM) op de sensor
                te plaatsen wat de uitlees snelheid aanzienlijk verhoogd.

Hierdoor kan men:

-30 x 50mp beelden per seconde uitlezen

-9mp EVF gebruiken met een refresh rate van 240!

-AF 120 maal per seconde herrekenen

-elektronische sluiter gebruiken welke praktisch even snel is als de meeste mechanische, en dit met minder banding en vervorming problemen dan met de huidige elektronische sluiters.

-flash sync 1/200s aanbieden met elektronische en 1/400s met mechanische sluiter.
                (mechanische sluiter wordt vooral nog gebruikt voor flash sync van 1/400s (nieuw ontworpen sluiter om dit mogelijk te maken is trouwens een van de duurste componenten in het toestel)

-geen black-frames onderbrekingen tijdens opname net zoals bij de a9, zou heel vervelend zijn bij 20 en zekers bij 30fps.

Sport/actie Wildlife….
                De huidige FF pro-sportcamera’s, er zijn er bij mijn weten maar 3 (a9,d5, 1dx3), hebben allemaal een sensor van rond de 20mp, de A1 heeft in crop-mode nog 21mp.
                Prijsverschil tussen 400mm lens en 600mm (komt overeen met 400mm in crop) is aanzienlijk en maakt de prijs van het toestel voor sommige gebruikers toch nog
                aantrekkelijk welke in feite al niet zo hoog is. Als je ziet dat bv. een canon 1dx3 in dezelfde prijscategorie zit.
                Valt niet te ontkennen dat de gap tussen de huidige sportcamera's en de a1 vrij groot is.

High-End studio, landschap……….

Hier moet de a1 wat beeldkwaliteit betreft de duimen leggen voor de a7rIV 60mp, maar heeft wel het voordeel van hogere flashsync.
                Een hogere snelheid kan in bepaalde gevallen ook hier nog wel nuttig zijn.
                De A1 kan wel met kleiner interval composiet foto’s maken (199mp) waardoor de invloed van beweging kleiner wordt

Video
                Hier zal de a7siii en misschien ook nog Panasonic te plak blijven zwaaien, toch voor 4k, maar de a1 beschikt dan weer over 8k, maar wordt dit veel gebruikt?
                De a7siii zal vooral in de hoge ISO's een voorsprong hebben.
                Last edited by polartha; 31 januari 2021, 13:49.
                www.polartha.com

Comment

Je moet hier geen betoog houden hoor voor dit toestel, iedereen die weet wel dat (op papier) dit een heel goed toestel zal worden.
                  Uiteraard hetgeen je hier neerschrijft is gesproken als een echte Sony fanaat, wat mag uiteraard, maar niemand breekt dit toestel af.
                  Maar men moet stoppen met dit toestel te vergelijken met de R5 van Canon, want als je dat doet dan wint de Canon sowieso omdat hij 85% dezelfde en soms betere eigenschappen heeft maar dit voor maar 60% van de A1 prijs.

Deze A1 staat (voorlopig) helemaal alleen in zijn segment en dat komt gewoon omdat er (nog) geen andere merken zijn die hun vlagschip toestellen hebben uitgebracht in mirrorless, dat is dan ook de enige redenen

grts
                  Sieg
                  Last edited by Sieg; 31 januari 2021, 16:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Deze A1 staat (voorlopig) helemaal alleen in zijn segment en dat komt gewoon omdat er (nog) geen andere merken zijn die hun vlagschip toestellen hebben uitgebracht in mirrorless, dat is dan ook de enige redenen

Deze A1 staat alleen in dat "segment" omdat de anderen er nog niet in gelukt zijn zoiets in de markt te zetten. Als men het wel had gekund, had men had al gedaan. Iets als "we kunnen wel maar willen (nog) niet" gaat hier niet op denk ik.

Soit, ieder zijn gedacht, maar dat denk ik ervan.
                    Last edited by K-2; 2 februari 2021, 17:33.

Comment

Deze A1 staat alleen in dat "segment" omdat de anderen er nog niet in gelukt zijn zoiets in de markt te zetten. Als men het wel had gekund, had men had al gedaan. Iets als "we kunnen wel maar willen (nog) niet" gaat hier niet op denk ik.

Mooi toestel

Maar wie op dit forum koopt dit toestel uiteindelijk? Zelfde met de Nikon en Canon tegenhangers die onvermijdelijk in deze prijs/prestatieklasse gaan uitkomen
                      Last edited by frank207be; 2 februari 2021, 19:09.

Comment

Zolang de grote spelers elkaar blijven uitdagen om met vernieuwingen op de markt te komen
                        en kopers verleiden komt dit ten goede van de gebruiker.
                        Welk toestel en welk budget iemand uitgeeft bepaald ieder voor zich.
                        Als je grote investeringen doet, dan gebruik je het materiaal ipv het in kasten te bewaren is mijn visie, anders koop je niet.

Wie van ons kent eigenlijk zijn toestel en lens van binnen en van buiten wanneer hij plannen maakt om een nieuw te kopen?
                        Wat zijn de grenzen van toestel en lenzen die we gebruiken?
                        Dat zijn pas de grote uitdagingen vind ik persoonlijk.

En ja, constructeurs maken het ons makkelijker of vroeger om een beeld vast te leggen, maar veelal moet je je
                        ook verdiepen in de vele mogelijkheden dat je het toestel kan instellen.

Het perfecte toestel bestaat nog niet en zie ik niet snel gelanceerd worden, anders zijn er geen uitdagingen meer
                        om een vervolg toestel te maken.
                        Theoretisch kan reeds veel meer tov wat ze ons aanbieden.

Groetjes,
                        Dirk

Comment

Hopelijk zeg je dat toch om te lachen ����

Neen even serieus nu, Canon is inderdaad laat op de trein gesprongen om te schakelen naar (semi)pro mirrorless, alhoewel ze al lang hun M systeem hebben uiteraard.
                          Daarentegen hadden (hebben) ze het ook niet nodig gehad, ze verkopen meer toestellen dan alle andere merken samen, dus tjah, maar hun grootsheid/fierheid zou ook hun val geweest zijn uiteraard als ze niet hadden gevolgd.
                          De wereld verandert nu eenmaal en blijkbaar zijn er veel voordelen in mirrorless, daarmee hebben ze dan die R5 en R6 uitgebracht en wat bleek, het was hun beste pre order toestel ooit, ook nu kunnen ze de vraag nog steeds niet bijhouden.

De cameramerken hebben het moeilijk tegenwoordig, Sony valt daar buiten want dat is eigenlijk een electronica bedrijf in eerste instantie, dus als zij wat minder camera's verkopen heeft dat minder impact, voor hen is dat een bijzaak. Maar als je hoort hoe slecht het gaat in die sector, zelfs bij grote namen als Nikon, dus tjah dan moet je wel nieuwe toestellen uitbrengen, mij hebben ze altijd geleerd "stilstaan is achteruitgaan"

Ik kan allen maar zeggen, we zullen wel zien en laat die producenten het maar uitvechten onder elkaar en niet hier op een forum
                          Zelf werk ik met drie merken door elkaar dus zou niet weten waarom andere merken afkraken

grts
                          Sieg
                          Last edited by Sieg; 3 februari 2021, 03:24.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Mooi toestel

Maar wie op dit forum koopt dit toestel uiteindelijk? Zelfde met de Nikon en Canon tegenhangers die onvermijdelijk in deze prijs/prestatieklasse gaan uitkomen
                            Is inderdaad een pro toestel en niet bedoelt voor amateurs. Wie koopt zo iets pro-fotografen, zij die denken pro te zijn en diegene die het allerlaatste snufje moeten hebben to show off .

Ieder zijn ding zekers
                            www.polartha.com

Comment

Eerste overheating testen bij een kamertemperatuur van 24C in 8K 25fps 400m bit/sec geven volgende resultaten.
                              (Weet niet in hoeverre betrouwbaar maar daar zijn momenteel 2 bronnen met ongeveer zelfde resultaten.)

1ste poging:
                              Camera overheating instelling: Standaard Single kaart
                              Recording time: 52 min Gestopt wegens kaart vol (160GB)

2de poging
                              Instelling:Temp High 2 kaarten
                              Recording time: 78 minuten gestopt wegens lege battery

3de poging
                              Zelfde als 2de met externe voeding
                              Na 162 minuten gestopt wegens 2kaarten vol (2x256GB)

Temperatuur camera zou volgens andere bron oplopen tot 52C met instelling High temp.
                              Laatste test is zonder inwendige batterij welke normaal ook warmte afgeeft.
                              Resultaten bij hogere buiten temperatuur en in zonlicht zullen uiteraard anders zijn, maar gemiddelde van 30minuten lijkt wel haalbaar te zijn,
                              Zou toch wachten op resultaten van meerdere personen welke deze test uitgevoerd hebben alvorens hoera te roepen, maar het is alleszins een indicatie.
                              www.polartha.com

Comment

De eerste testen van dit toestel..

https://www.digitalcameraworld.com/n...-lasts-16-mins
                                Instagram

Comment

Working...
                                X