Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tja, wat nu...?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tja, wat nu...?

Inderdaad. Heb ondertussen aardig wat opgezocht en het lijkt alsof de Z50 een beetje een miskende camera is door het gebrek aan lenzen.
    Kwaliteit lijkt zeer goed te zijn.
    Benieuwd naar de nieuwe camera's van 2021...
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

Hey ik zit zo wat met hetzelfde gedacht, maar iets kleiner budget... Mijn D90 is van in 2009 en begint ook te zwaar te worden. De Z50 zou voor mij nu de beste keuze zijn... crop-factor, maar hé, dat gebruiken we al lang.
      Wanneer zou er een mogelijke Z50II voorgesteld worden? ik lees ook dat er een 18-140 mm op komst is... Voor de net geen 1100€ mag ik eigenlijk niet twijfelen. (en jij ook niet)

Comment

Heb je wel gelijk in, natuurlijk. Maar... er is altijd een maar aangezien ik niet om de 2-3 jaar wat anders koop, wil ik nu eventueel meer uitgeven ook.
        Huidige camera is van 2007, dus elke vernieuwing zal een verbetering zijn...

Eind februari is er een beurs in Turkije, dan weten we wat de meeste grote merken aanbieden voor 2021, denk ik.
        Z50II verwacht ik evenwel niet...
        Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

TS spreekt van een Nikon D500 of een Canon 90D.
          Direct beginnen ze over andere camera's.
          bulke41 drijft het dan nog een beetje op door te vermelden dat een Canon bijna geen Dynamisch bereik heeft, waar hij dat uithaalt weet ik niet.
          Ik heb een Canon 350D, 40D, 50D, 5D Classic en een 5D MkIII gehad en ik was van alle tevreden.
          NU heb ik een 90D en die is x maal dynamischer dan mijn voorgaande Canon's.
          Het enige wat dit toestel nodig heeft zijn kwalitatief sterke lenzen met de EF-S lenzen stelt die zich niet tevreden.
          Maar als ik nu zou moeten herbeginnen en alles nieuw kopen dan kocht ik mij een Sony uit de A7 serie. Licht en super scherp e, heel goede lenzen.
          Maar elk zijn meug? waar ik niet tegen kan echter is een merk of een type camera afbreken die men totaal niet kent, daar doe ik nooit aan mee.
          Maar wat je ook kiest, doe het niet impulsief en ook al ken ik niks van Nikon dan ben ik ervan overtuigd dat je geen D80 kan vergelijken met de huidige Nikon's.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
            Was het maar zo eenvoudig
            30% moeten missen is niet weinig. En dat zijn juist de 'spannende' momenten!
            Je mist altijd al minimaal 50% van de kansen: alles wat achter je gebeurd zie je niet, dan de momenten dat je dingen niet opmerkt. Het belangrijkste zijn de foto's die je wel maakt.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              TS spreekt van een Nikon D500 of een Canon 90D.
              Direct beginnen ze over andere camera's.

Maar wat je ook kiest, doe het niet impulsief en ook al ken ik niks van Nikon dan ben ik ervan overtuigd dat je geen D80 kan vergelijken met de huidige Nikon's.
              Impulsief doe ik het zeker niet, daarvoor heb ik niet genoeg geld

Verder is er nog geen reactie die ik als storend heb ervaren, dus het zit wel goed. En als iemand vanuit een buikgevoel spreekt, neem ik dat met een korrel zout.
              Ik heb wél graag dat ze mijn ogen opendoen: sinds 2007 (aankoop D80) heb ik de camera-evolutie niet meer gevolgd.
              Bij momenten heel veel gefotografeerd, maar evengoed stilgelegen door omstandigheden. En ik moest nog héél veel leren, dus geen behoefte aan ander/beter spul.

Het is met mij terug te verdiepen in nieuw spul dat ik besef wat een enorme sprong voorwaarts er heeft plaats gevonden en wat ik gemist heb zonder het goed en wel te beseffen.
              Mijn oorspronkelijke blik op de D500 is reeds veranderd door de compacte en lichte Z50 (of Canon M6 II).
              En hoe meer ik lees, hoe kleiner de verschillen lijken tussen verschillende merken/modellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Je mist altijd al minimaal 50% van de kansen: alles wat achter je gebeurd zie je niet, dan de momenten dat je dingen niet opmerkt. Het belangrijkste zijn de foto's die je wel maakt.
                Om dan nog 30% van de 50% te moeten missen

Comment

Alles wat er nu te koop is zal betere dynamic range met scherpte geven. De vraag is vooral wat je in totaal kwijt wilt zijn aan body en objectieven gezien de behoefte aan een standaardzoom, een super telezoom en en macrolens. Daarbij speelt ook het gewicht wat je wilt meezeulen een rol. Eigenlijk zou dat het startpunt moeten zijn om tot een selectie te komen.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Ik zou ook nog de batterij-autonomie van je aankoop in rekening nemen.
                    De mirrorless camera's zijn doorgaans wat lichter en compacter (ideaal voor hiking), maar qua autonomie moeten ze toch nog de duimen leggen tegen de DSLR's.
                    Geen onbelangrijk gegeven als je gaat hiken in koudere streken.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                      Ik zou ook nog de batterij-autonomie van je aankoop in rekening nemen.
                      De mirrorless camera's zijn doorgaans wat lichter en compacter (ideaal voor hiking), maar qua autonomie moeten ze toch nog de duimen leggen tegen de DSLR's.
                      Geen onbelangrijk gegeven als je gaat hiken in koudere streken.
                      Met de Canon R6 haalde ik gisteren bij een buitentemperatuur van min 6°C toch gemakkelijk 1000 foto's uit een volledig opgeladen batterij, hoor. Zowel bij gebruik van de EVF als het LCDscherm om foto's te nemen.
                      http://www.paulvanrooy.be

Comment

Misschien moet ik ander draadje starten, maar als je een FF hebt met 24 Mp en je plaats een DX-lens erop (Nikon), dan hou je nog 16 Mp over. Dat is 6 Mp meer dan ik nu heb! Ten minste als het klopt dat ik het totale Mp kan delen door de crop-cactor 1,5...
                        Behoud je dan de kwaliteit van de pixels/ruis van een FF sensor? Maar met crop, uiteraard...
                        Denk richting Z6 (ii) qua kwaliteit voor landschapsfotografie en crop voor wildlife (lens 200-500 op de verlanglijst).
                        Last edited by D80; 10 februari 2021, 17:35.

Comment

hoi,
                          Misschien moet ik ander draadje starten, maar als je een FF hebt met 24 Mp en je plaats een DX-lens erop (Nikon), dan hou je nog 16 Mp over. Dat is 6 Mp meer dan ik nu heb! Ten minste als het klopt dat ik het totale Mp kan delen door de crop-cactor 1,5...
                          Helaas... klopt niet... 24 Mp FF met een DX lens, dan blijft er 10,3 Mp over.
                          Bron: Nikon (specs Z6II)

Volgens mij is het de verhouding van oppervlakte van de sensor...
                          24x16 : (36x24) x 24 (oppervlakte DX sensor : oppervlakte FF sensor x Mp)
                          Last edited by adrie; 10 februari 2021, 19:29.

Comment

Gedver!
                            Mijn wiskunde is een kleine ramp. Dus die 1,5 heeft enkel en alleen met oppervlakte te maken.
                            Los daarvan zullen die 10 Mp veel beter zijn dan de huidige 10 Mp van de D80.

Dus ik moet al naar een Z7 gaan om duidelijk meer pixels te krijgen in crop... zoals de D500 of Z50.
                            Komt cropcamera terug in beeld

Even in cirkeltjes aan het draaien.
                            Last edited by D80; 10 februari 2021, 19:56.

Comment

Gedver!
                              Mijn wiskunde is een kleine ramp. Dus die 1,5 heeft enkel en alleen met oppervlakte te maken.
                              Neen. Die 1,5 heeft te maken met de beeldhoek. Om op een DX een zelfde beeldhoek te hebben als op een FX moet je een lens kiezen met een brandpuntafstand 1,5 keer kleiner dan deze van de lens op FX.

De oppervlakte van een FX sensor is 2,25 keer zo groot als deze van een DX sensor. Daarom 24 mp / 2,25 = 10 mp (ongveer).

Comment

Ok, deze berekening klopt aardig. Maar beeldhoek en oppervlakte zijn toch gelijk? Je gaat toch geen beeld naast het (sensor)oppervlakte laten vallen?

Comment

Working...
                                X