Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 20D full size foto : wat is jullie mening (ivm focus problemen)

Ik heb zojuist de focustest van Tim Jackson (die met dat prismaatje op het papier geplakt) gedaan en mijn 20D heeft een front focus van tegen de 10mm. De hele DOF ligt voor de focuslijn. Of de focuslijn zelf nou net binnen of net buiten de DOF ligt is discutabel, maar m.i. is dit geen acceptabele situatie. Ik ga de camera dan ook laten hercalibreren bij Etbass.
    Gijs
    Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

heb vanavond nog beetje zitten testen en heb indruk dat de front-focus problemen vooral te merken zijn met mijn 50mm/1.8. Met de 17-40L en 28-75 XR Di is er (na heel kort testen) quasi geen probleem (enkel de 17-40 heeft een lichte backfocus, maar niks ergs)

moet morgen foto's maken voor een jubilee, en ga dan uitsluitend de 17-40 en 28-75 gebruiken. mag ik veronderstellen dat als die foto's ok zijn, er aan de camera alsnog niks scheelt en enkel de lens defect is? ik vraag dit omdat ik de 50mm op mijn 10D altijd prima heb gevonden.

sorry voor weeral mijn gezeur over de 20D hoor, maar ik wil Ingo nu ook niet gaan belasten met herstellen van een goed-werkende 20D.... (heb overigens nog telefonisch contact gehad met Ingo en heb écht de indruk dat hij alles doet om me te helpen hoor, geen klagen!)
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Lapino, Ik raad u gewoon aan om de focus test chart te fotograferen met de 17-40L op 40 mm, op f4 en met de kortst mogelijke focus afstand.
        Als op dat moment de lijn waarop je focust ergens binnen de DOF valt dan ben je 100% zeker dat al je fotos geslaagd zullen zijn.

Dat een front of back focus probleem enkel bij 1 lens voorkomt is niet uitzonderlijk. Maar in uw geval waren de fotos van zowel de 50 1,8 als de 28-135 IS duidelijk uit focus.

Mijn advies voor iedereen die zijn 20D wil laten nakijken door Canon:
        - Bezorg zowel de 20D als de probleem lenzen aan Canon.
        - Bezorg een voorbeeld foto van het probleem aan Canon.

Jan.

Comment

Jan en anderen, zijn er gevallen bekend van 10D/20D camera's die de ene keer wél en andere keer niet front/back focussen, of is zo'n focusprobleem quasi altijd consistent?
          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lapino
            heb vanavond nog beetje zitten testen en heb indruk dat de front-focus problemen vooral te merken zijn met mijn 50mm/1.8. Met de 17-40L en 28-75 XR Di is er (na heel kort testen) quasi geen probleem (enkel de 17-40 heeft een lichte backfocus, maar niks ergs)
            En dat komt niet doordat je met die andere lenzen meer DOF hebt? Ik zal voordat ik m'n camera opstuur nog even testen met m'n andere lenzen.
            Gijs
            Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Jan en anderen, zijn er gevallen bekend van 10D/20D camera's die de ene keer wél en andere keer niet front/back focussen, of is zo'n focusprobleem quasi altijd consistent?
              Als je toestel niet correct afgesteld is, zal het in principe een consistente afwijking vertonen. MAAR, wat als je een combinatie van body en lens hebt die inconsistente resultaten geeft? De ene keer goed in focus, de andere keer dan weer net niet.

Daarom is het advies van Jan ook goed: doe zowel je body als je lenzen binnen bij Canon. Daar stellen ze de body af met een tool-lens (die met extra zorg gecalibreerd is, meestal een 50/1.4) en stellen ze je lenzen af met een perfect gecalibreerde body (ik weet niet welk type). Binnen bepaalde toleranties zullen ze ook jouw lenzen op je gecalibreerde body afstellen voor "best focus". Uiteindelijk geeft dat het meeste kans op slagen. Ik ben in elk geval behoorlijk tevreden.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Een front of back focus probleem met 1 welbepaalde lens in combinatie met 1 welbepaald fototoestel is in principe altijd consistent.
                De afwijking kan wel wijzigen volgens de zoom instelling van de lens. Maar op dezelfde zoom instelling moet de afwijking altijd hetzelfde zijn.

EDIT: Even wat informatie voor wie zich afvraagt hoe front of backfocus mogelijk is.

- Bij een goedkoop consumer fototoestel zal front of backfocus nooit optreden.
                Reden : De focus wordt uitgevoerd met dezelfde sensor die de opname van de foto maakt.

- Bij DSLR kan front of backfocus optreden.
                Reden : De sensor waarmee de foto wordt opgenomen bevindt zich achter de spiegel.
                De sensor waarmee de focus uitgevoerd wordt bevindt zich onder de spiegel.
                Als er een verschil is in afstand vanaf de lens tot de twee sensoren dan treedt front of backfocus op.
                Er is dan een mechanisch probleem dat consistent is en dat kan bijgeregeld worden.

Opbouw D30 via Dpreview:

Jan.
                Last edited by Jan_10D; 23 oktober 2004, 21:06.

Comment

dit weekend een jubilee gefotografeerd en een onaanvaardbaar percentage foto's zijn gewoon niet goed. heb camera ingepakt en gaat morgen via expresspost naar topfoto terug. ben benieuwd welke oplossing Ingo uit zijn mouw zal schudden. ik hou jullie op de hoogte!

en bedankt aan alle members om zoveel geduld te hebben ivm mijn gezaag over die 20D

Comment

Working...
                  X