Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tele : 90D of 5DSR en croppen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

    Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
    "Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: de pixels van de 750D zijn 3.70micromm, die van de 5Ds 4.13.
    Een crop van de laatste zal dus minder pixels bevatten"

    Dat volg ik niet helemaal. Als een foto met de 90D zou nemen is deze 32 mp. Als ik een foto met een 5DsR zou nemen met dezelfde lens en deze zou croppen op 32 mp zou ik toch in principe hetzelfde beeld (even groot) moeten zien ??? Of zie ik dat verkeerd? En dus op dat moment is mijn vraag, is de gecropte foto van de fullframe 'beter' of 'scherper' of kwalitatiever' dan de originele foto van de cropsensor...
    Een cropuitsnede van een 5Ds(R) is 8712/1.6 x 5808/1.6 = 5445 x 3630 = 19.75 mp, geen 32.
    Dus als ik mijn 7DII vervang door een 5Ds heb ik net hetzelfde resultaat (afgezien van de verbetering door het wegvallen van het anti-aliasfilter in de 5DsR).
    De ruis en de diffractielimiet hangen samen met de pixelgrootte dus daarmee win ik niets.
    Ruis wordt bij elke sensorgeneratie beter maar diffractie is bepaald door de fysische wetten.

    Je kan dus enkel meer vergroting bekomen met een hogere pixeldichtheid met lenzen met een voldoende hoge resolutie en een diafragmaopening boven de diffractielimiet.

    PS: Dit is technisch eenvoudiger, lichter en goedkoper te realiseren door aparte lenzen te maken voor het cropformaat, maar Canon ziet daar geen brood in.
    Je betaalt (en draagt) dus veel meer voor je FF tele om een stuk uit te snijden op een crop.
    De dag dat Canon in plaats van de loodzware en peperdure 1Ds een lichte en compacte (vermoedelijk mirrorless) FF maakt met vergelijkbare snelheid is dat m.i. een betere aankoop dan een 90D.

    Comment


    • #17
      Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

      Toch enkele eigenaardige beweringen die in theorie wel juist zullen zijn maar in realiteit toch heel anders uitvallen.
      Als ik een crop maak van de 1Dx en vergelijk dit met het beeld van de 7DII bvb dan is het beeld van de 1Dx stukken beter qua kwaliteit, ook al heeft die veel minder Mp uiteindelijk
      Maar soit, ieder z'n bevindingen uiteraard
      Dat de L lenzen niet zouden voldoen op een 90D, dus een toestel met amper 32Mp lijkt me sterk, en je er geen scherpe beelden uit kunt krijgen lijkt me nog sterker.
      32 Mp is nu toch ook niet uitzonderlijk veel naar mijn gevoel
      Denk dat het ook veel zal uitmaken op welke monitor de beelden worden beoordeeld, want daar alleen zit al een enorm verschil in

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #18
        Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

        "Een cropuitsnede van een 5Ds(R) is 8712/1.6 x 5808/1.6 = 5445 x 3630 = 19.75 mp, geen 32."

        En als ik crop op 6960X4640 ? (32 mp idem 90D) Dan zijn de beelden op een monitor toch precies even groot? De vraag is natuurlijk of er dan ook even veel vergroting is in beide beelden. (dus dat de foto's als het ware identiek zijn) Hmmmm dit weekend misschien eens testen met een paar andere camera's.

        Ik vind het ook bizar dat in de reviews van de 90D nergens wordt beschreven dat de resolutie van de sensor, die van de lenzen zou overstijgen, en enkel toplenzen een goed resultaat kunnen geven.

        Comment


        • #19
          Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Toch enkele eigenaardige beweringen die in theorie wel juist zullen zijn maar in realiteit toch heel anders uitvallen.
          Als ik een crop maak van de 1Dx en vergelijk dit met het beeld van de 7DII bvb dan is het beeld van de 1Dx stukken beter qua kwaliteit, ook al heeft die veel minder Mp uiteindelijk
          Maar soit, ieder z'n bevindingen uiteraard
          Dat de L lenzen niet zouden voldoen op een 90D, dus een toestel met amper 32Mp lijkt me sterk, en je er geen scherpe beelden uit kunt krijgen lijkt me nog sterker.
          32 Mp is nu toch ook niet uitzonderlijk veel naar mijn gevoel
          Denk dat het ook veel zal uitmaken op welke monitor de beelden worden beoordeeld, want daar alleen zit al een enorm verschil in

          grts
          Sieg
          Het volstaat eens te "googlen" op "Michael the Maven"...daar vindt U voldoende informatie over de problemen met de canon 90 D.
          nikon coolpix s9100

          Comment


          • #20
            Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

            daar vindt U voldoende informatie over de problemen met de canon 90D.
            Tja, het ligt er maar net aan wat je onder "problemen" schuift is het niet?

            De 90D is geen buy en shoot camera!

            Comment


            • #21
              Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

              Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
              daar vindt U voldoende informatie over de problemen met de canon 90D.
              Tja, het ligt er maar net aan wat je onder "problemen" schuift is het niet?

              De 90D is geen buy en shoot camera!
              U heeft zeker ervaring met het gebruik van de 90D, tenminste toch aan uw reactie te zien..om maar 1 probleem te benoemen...in live view stelde het toestel correct scherp terwijl door de view finder in dezelfde opstelling het beeld niet scherp was....en dat het geen buy and shoot is weet ik zeker ...het zou volstaan hebben om U eerst te informeren alvorens dergelijke reacties te plaatsen...niet gehinderd blijkbaar door enige kennis van zaken.
              nikon coolpix s9100

              Comment


              • #22
                Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                in2Lapland heeft inderdaad nog niets constructiefs bijgedragen aan dit topic, soit laat hem maar tijd verspillen.

                Ik ben er dus ondertussen nog niet uit, maar de goesting om een 90D aan te schaffen is toch wel danig bekoeld.

                Comment


                • #23
                  Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Toch enkele eigenaardige beweringen die in theorie wel juist zullen zijn maar in realiteit toch heel anders uitvallen.
                  Als ik een crop maak van de 1Dx en vergelijk dit met het beeld van de 7DII bvb dan is het beeld van de 1Dx stukken beter qua kwaliteit, ook al heeft die veel minder Mp uiteindelijk
                  Maar soit, ieder z'n bevindingen uiteraard
                  Dat de L lenzen niet zouden voldoen op een 90D, dus een toestel met amper 32Mp lijkt me sterk, en je er geen scherpe beelden uit kunt krijgen lijkt me nog sterker.
                  32 Mp is nu toch ook niet uitzonderlijk veel naar mijn gevoel
                  Denk dat het ook veel zal uitmaken op welke monitor de beelden worden beoordeeld, want daar alleen zit al een enorm verschil in

                  grts
                  Sieg
                  Ik probeer enkel een theoretische verklaring te vinden voor mijn observatie dat een 24 mp crop sensor mij geen beter beeld geeft dan een 20 mp.
                  Dat houdt mij ook tegen om naar een 32 mp crop te gaan.
                  In het bijzonder voor wildlife, bij andere disciplines met kortere en meer lichtsterke lenzen zal er waarschijnlijk meer vooruitgang zijn.
                  Dat er nog een opvolger komt van de 7DII geloof ik minder en minder.
                  Ik denk dat er - zoals je aangeeft - inderdaad andere factoren spelen en er veel kans is dat mijn lenscombinatie een beter resultaat zal geven op een FF met minder hoge pixeldichtheid.

                  Omdat de 90D/M6II niet meer op mijn kooplijst staat volg ik het niet zo intensief (maar als dat dit de ultieme wildlife uitrusting zou zijn hadden we het al geweten).

                  Ik vermoed dat de negatieve ervaringen berusten op een slecht begrip van de technische achtergrond, in de eerste plaats de diffractie en de hogere minimum sluitertijd. Om over de nabewerking te zwijgen.

                  Wie om dergelijke redenen impulsief van merk verandert heeft nooit de moeite gedaan om de materie te beheersen.
                  Goed voor de fabrikanten natuurlijk.

                  Ik herinner me nochtans dat Red Falcon zeer enthousiast was over de 90D en daarvoor zijn 5DIII heeft verkocht.
                  Last edited by palombian; 12 juni 2020, 10:40. Reden: zinswending

                  Comment


                  • #24
                    Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                    In dat licht is het te gek om van 24 naar 32 mp over te stappen als het resultaat niet beter is dan een digitaal vergrote foto...Tenzij je je lenzenarsenaal echt wel beperkt...Inderdaad was Red Falcon erg enthousiast en de resultaten die hij liet zien waren indrukwekkend. Toch geeft hij ook toe dat de 90d veeleisend is wat glas betreft...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                      Het volstaat eens te "googlen" op "Michael the Maven"...daar vindt U voldoende informatie over de problemen met de canon 90 D.
                      Zal eens zoeken of ik er wat meer info over vind Eddy, maar persoonlijk vind ik het wel eigenaardig dat je met dat toestel geen scherpe beelden zou kunnen krijgen.
                      Ik heb persoonlijk het toestel nog niet gebruikt, maar 32Mp is nu ook niet zoveel toch.
                      Ik weet wel dat indertijd toen de 5Dsr uitkwam er ook verschillende topics werden geopend op o.a. DPreview en andere fora, waaruit ook reacties kwamen over onscherpe beelden met het toestel
                      Dit was maar van korte duur en leken die "problemen' verdwenen te zijn voor de zon.
                      Wat RF (Luc) hier neerschrijft over de slechte kwaliteit van de beelden uit de 90D in combinatie met een 17-40 L lens, eigenlijk kan ik dat best begrijpen.
                      Ik heb indertijd 4 keer van 17-40 L gewisseld eer ik een echt scherpe in mijn handen kreeg, deze lens was nu ook niet echt een voorbeeld van L glas wat mij betreft.
                      Dus denk wel dat het van belang is of je juist een goed of minder goed exemplaar van bepaalde lens op een hoge Mp camera gaat gebruiken.
                      Maar met de laatste generaties van L lenzen mag dat toch geen problemen geven naar mijn idee.

                      grts
                      Sieg
                      Last edited by Sieg; 12 juni 2020, 14:54. Reden: typo's
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                        Elke camera of lens heeft z'n beperkingen, je kan niet verder springen dan je stok lang is.

                        Als TS de G2 versie heeft, die ziet er op de 5DsR in het centrum prima uit:

                        https://www.the-digital-picture.com/...mp=1&APIComp=2

                        PS: om terug te komen op mijn redenering crop+1.4x versus FF+2x, zolang het licht redelijk is speelt de crop goed mee met 1 stop reserve
                        En zie dan eens hoe de crop in mekaar zakt met een 2x extender (zo erg is het in de praktijk gelukkig niet).

                        https://www.the-digital-picture.com/...mp=1&APIComp=1
                        Last edited by palombian; 12 juni 2020, 17:33. Reden: vergelijking crop FF

                        Comment


                        • #27
                          Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                          Straffe verhalen,
                          Een 90D camera met een 100-400 van de tweede generatie en geen scherpe foto’s kunnen maken!
                          Idem met een 70/40 L lens en geen scherpe foto’s kunnen maken!
                          Laat u niet zot maken door dergelijke indianen verhalen, Canon zal heus geen camera van 1.300 Euro op de markt brengen waar men geen scherpe foto’s kan mee maken.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door LFR Bekijk bericht
                            Straffe verhalen,
                            Een 90D camera met een 100-400 van de tweede generatie en geen scherpe foto’s kunnen maken!
                            Idem met een 70/40 L lens en geen scherpe foto’s kunnen maken!
                            Laat u niet zot maken door dergelijke indianen verhalen, Canon zal heus geen camera van 1.300 Euro op de markt brengen waar men geen scherpe foto’s kan mee maken.
                            Tsja de stuurman en de wal....lezen wat er staat en de 90 d had (heeft ?) zeker een focusprobleem....en tot nader order ben ik geen indiaan maar een hobbyfotograaf met 50 jaar ervaring... met de 5 d mk iii en 100-400 kwamen er wel scherpe fotos....
                            nikon coolpix s9100

                            Comment


                            • #29
                              Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                              Ik zie dat ook op mijn 80D zijn ze niet zo scherp als op mijn nieuwe 5D Markt IV daar zijn mijn foto's wel scherp op met mijn L Lenzen, Denk dat IK mijn 80D met de Lenzen moet laten afstellen op elkaar

                              Comment


                              • #30
                                Re: Tele : 90D of 5DSR en croppen?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Franky S Bekijk bericht
                                Ik zie dat ook op mijn 80D zijn ze niet zo scherp als op mijn nieuwe 5D Markt IV daar zijn mijn foto's wel scherp op met mijn L Lenzen, Denk dat IK mijn 80D met de Lenzen moet laten afstellen op elkaar
                                De 80D heeft toch microfocus adjustment waarmee je dat zelf kan doen ?

                                Comment

                                Working...
                                X