Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Is het eigenlijk de moeite om als 20D eigenaar 'om te schakelen' van een 550ex naar 580ex. Ik doe nogal veel fotografie waarbij flits nodig is, dus misschien toch niet oninteressant.
ps: hoeveel gaat de 550ex nog 2e hands? hij is nog geen jaar oud!
Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8
Mijn 580 EX is ook in bestelling, maar ik verkies de 550EX bij te houden en deze te gebruiken als slave in combinatie met de 580 EX die als master zal dienst doen. Hopelijk is dit een combinatie die werkt?
Ik laat meer info geworden als de 580 is aangekomen.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Is het eigenlijk de moeite om als 20D eigenaar 'om te schakelen' van een 550ex naar 580ex. Ik doe nogal veel fotografie waarbij flits nodig is, dus misschien toch niet oninteressant.
ps: hoeveel gaat de 550ex nog 2e hands? hij is nog geen jaar oud!
De enige reden waarom ik omschakel is omdat met de 550 EX het hulplicht niet werkt bij manuele selectie van 2 autofocus punten.
Verder zijn er weinig voordelen.
Ik verwacht niet dat de verkoopsprijs van een 550 EX sterk zal dalen.
Ik heb reeds 2 x 420 EX voor master slave toepassingen en daarom heb ik de 550 EX verkocht voor 80% van de nieuw waarde.
Ik veronderstel dat de 550 EX perfect als slave of als master kan gebruikt worden samen met een 580 EX.
De herlaad tijd lijkt wel heel kort. En omdat de 580 EX de indruk geeft altijd klaar te zijn voor de volgende foto heb ik deze test uitgevoerd:
- Mode M op 1/60 seconde en f5,6.
- 24-70L op 70 mm (= 110 mm effectief)
- Geen omgevingsverlichting.
- Witte muur op 3 meter.
- Flits compensatie 0.
- 5 jpg fotos per seconde.
- Volgeladen batterijen.
Resultaat op ISO 100: 5 fotos na elkaar belicht. De 6de foto is zwart. De 7de foto is opnieuw belicht.
Resultaat op ISO 400: 11 fotos na elkaar belicht. De 12de foto is zwart. De 13de foto is opnieuw belicht.
Het moet duidelijk zijn dat het aantal belichte fotos in deze test sterk zal verschillen volgens het onderwerp, het zoom bereik, de toestand van de batterijen, wel of niet omgevings licht en de flitscompensatie.
Maar voor mezelf is de wissel van 550 EX naar 580 EX heel geslaagd.
Zoals bij alle nieuwigheden van Canon wordt samen met de vele voordelen natuurlijk ook het gratis nadeel meegeleverd.
De kortere herlaad tijd wordt bereikt door rekening te houden met de 1,6 factor (of 1,3 factor bij 1D) waardoor minder energie nodig is.
Maar deze verbetering gaat wel ten koste van de gelijkmatige verdeling van het licht over de ganse foto.
Voor gelijkmatige belichting is de 550 EX en zelfs de 420 EX duidelijk in het voordeel.
De mogelijkheid is er om de zoom van de 580 EX manueel aan te passen of om de 580 EX in master mode om te schakelen zodat de zoom altijd op 24 mm staat. Maar met de 550 EX had ik deze oplossing nauwelijks nodig.
Comment