Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

    AFAIK is het een probleem met de K50/500 (fundamenteel dezelfde camera en de voorganger, de K-30. diafragma opent niet. Inderdaad, het zgn. Pentax Aperture probleem. Ik heb het ook gehad met een tweedehands, die ik gelukkig kon omruilen.
    En nee, die mechanische verbinding tussen body en lens is er niet meer, dat is nu electronisch. Kijk maar op de site http://kmp.pentaxians.eu/ en zoek naar de beschrijving van de lens mount. Als er “crippled” KAF2 staat, is er geen mechanische verbinding meer met de diafragma-instelling. En kan je dus ook geen M-lenzen meer gebruiken, enkel A of FA lenzen.

    Comment


    • #17
      Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

      Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
      Is een gekend probleem bij Pentax K-50/500/5 reeks: diafragma vd lens blijft dicht omdat een of ander motortje dat het diafragma moet openen, soms niet werkt. Ook gekend als het "Pentax K-50 aperture block failure" .
      Dan is toch ook de zoeker een zwart gat, waarin je kijkt.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #18
        Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Dan is toch ook de zoeker een zwart gat, waarin je kijkt.
        't Is al effe geleden, maar voor zover ik me herinner, soms wel ja, maar ook niet altijd. Je kon bvb 5 fotos nemen na mekaar die Ok waren, en dan opeens was er een zwarte of zwaar onderbelichte tussen.
        Het was dacht ik ook enkel bij lenzen met mechanische diafragma sturing.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #19
          Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

          Vroeger is er ook zoiets geweest bij de Minolta Dynax 7D.Op internet toendertijd werd dit het First black frame probleem genoemd.Ik heb dit nooit ondervonden met mijn Dynax 7D.De eerste foto die je maakte was dan zwart.Zoals ik al zei heb ik dit bij mijn toestel nooit ondervonden.

          Comment


          • #20
            Re: Pentax K-50 zwarte foto's, wel normale filmpjes

            Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
            Op internet toendertijd werd dit het First black frame probleem genoemd.
            Op een Nikon D2h heb ik dit ook gehad gehad, maar dat had niks met het diafragma te maken, maar met de sluiter. Probleem was opgelost toen die vervangen was. Camera moest open omdat een nieuwe lens het blokkerschroefje was verloren en het hele diafragma mechaniek in de camera vervangen moet worden en daar concludeerde Nikon dat sluiter niet goed meer was en kwam met het aanbod deze tegen sluiterprijs en ekstra montagekosten te vervangen, het hele de- en monteren ging op de garantie van de lens.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X